MDG tar feil – velkommen (tilbake) Rygge sivile lufthavn!
Alle er enig om at vi må begrense CO2-utslipp, men å nekte gjenåpning av Rygge vil ikke frelse verden – slik MDG prøver å innbille oss.
Flytrafikk står for ca. 7% av verdens utslipp, biltrafikk for ca. 3%. Verstingen i verden er kullkraft som står for ca. 40%. Skal man gjøre noe som virkelig monner så må innsatsen rettes mot dem – som for øvrig i stor grad befinner seg i Asia. MDG mener også at vi må skru igjen oljekranene i Norge, men resultatet ville antagelig bli ytterligere kullfyring, med de negative konsekvensene det medfører.
Hvis vi tar som utgangspunkt at en gjenåpning av Rygge ikke nødvendigvis gir mer flytrafikk – men at trafikken flyttes/spres – så kan dette ha positive effekter, også på miljøet. Aller først må nevnes at vi da kanskje kan få opptil 1000 lokale arbeidsplasser tilbake, med de skatteinntekter det fører med seg. Hvor de som jobbet på Rygge tidligere bor vet jeg lite om, men det er ikke usannsynlig av mange var lokale. Disse må nå reise (mye) lenger for å komme på jobb, og bilen er fortsatt en favoritt for å komme seg på jobb. Så er det flypassasjerene: Bor du ved Gardermoen eller «nordaførr» flyr du nok fortsatt derfra. Men for svært mange i Stor-Oslo, Østfold, Vestfold, Buskerud og Telemark samt de nærmeste, svenske grensetraktene er kjøringen til Rygge kortere – med mindre utslipp som resultat. Hvis man da velger bil – noe mange fortsatt gjør.
Høyre vil gjøre det vi kan for at Rygge skal gjenåpnes. Og nei – det var ikke Høyre og flyseteavgiften som sørget for at Ryanair og arbeidsplassene forsvant. Det var Mr. O’Leary som fant et glimrende påskudd for å drive mer økonomisk ved å droppe Rygge og fly like mye og enda mer fra andre flyplasser på Østlandet – med nøyaktig de samme seteavgiftene.
Høyre håper eierne av Rygge igjen klarer å skaffe kunder og arbeidsplasser til flyplassen og ønsker dem hjertelig velkommen.