Medlemsmøte i Moss og Østfold Høyre

Torsdag 25. mai kom Høyres nestleder Henrik Asheim til Moss Kunstgalleri og møtte der et fullsatt lokale. Det var 6 kommuner representert fra nye Østfold i møtet den kvelden.

Av Anne Herseth Barlo, Moss Høyre

Med utgangspunkt i det som var en malt hvit strek mellom Øst- og Vest-Tyskland, som senere ble et piggtrådgjerde og deretter muren, snakket Henrik glødende om konservatisme og Høyres sjel. Han fikk på en svært pedagogisk måte frem forskjellene på venstresidens politikk og Høyres løsninger. God offentlig helsetjeneste for alle uavhengig av bosted og privat økonomi er viktig. Det samme med skoler, også her trenger vi private tilbydere i tillegg til de offentlige. Det skaper valgfrihet for innbyggere og mer innovasjon og bedre kvalitet. Høyre setter valgfrihet for innbyggere høyt fremfor sentral styring. Viktig med god tilrettelegging for frivillighet også. Han høstet høylytt begeistring for innlegget sitt, som mange betegnet som annerledes og en viktig påminnelse. Det ble gitt rom for mange spørsmål fra medlemmene, som spente fra Oljefondet, via blant annet lærerutdanning og privatskoleloven. Henrik tok seg beundringsverdig, etter en lang dag, god tid til å besvare alle spørsmål. Etter 2 timer med ideologisk og motiverende skolering, ruslet deltagerne fornøyde ut i sommerkvelden.