Moss får stor glede av økt samferdselssatsing

Den Høyrestyrte regjeringen har bestemt at det skal brukes nesten 1000 milliarder de neste 12 årene på vei og jernbane. Og vi i Moss får stor glede av de økte bevilgningene.

Nasjonal transportplan (NTP) er statens plan for hvilke samferdselsprosjekter det skal satses på over en tolvårsperiode. Den planen det nå jobbes med er tidenes grønneste og mest fremtidsrettede transportplan, det har aldri vært satset så mye på samferdsel som under denne regjeringen. Med dagens regjering er vedlikeholdsetterslepet på vei og jernbane redusert for første gang på flere tiår. Da Arbeiderpartiet og Senterpartiet satt i regjering, ble det underinvestert i samferdsel og vedlikeholdsetterslepet økte. Høyre regjeringen bygger mer vei og jernbane, raskere og billigere, enn tidligere. Noe vi alle får glede av.

En stor del av Nasjonal transportplans går til jernbane og det sikrer at vi innen 2023/2024 får dobbelt spor for jernbanen fra Moss til Oslo, vi vil dermed få kortere reisetid og flere avganger til Oslo. Noe alle som reiser med tog vil få stor glede av.

Men den viktigste nyheten for oss i Moss er at endelig har Riksvei 19 kommet med i planene. Årlig kjører nesten 1,5 millioner biler og 200 000 lastebiler gjennom byen vår, til eller fra ferga. Kun eksos og miljøgifter er det vi i Moss får igjen fra disse trafikantene.

I den nye planen vil Riksvei 19 vil bli lagt i tunnel under byen. Tunnelen vil sannsynligvis gå inn ved Blinken og ut på Tykkemyr. Dette konseptet er valgt av regjeringen og er det vi får støtte til gjennom NTP. Noen ønsker at tunnelen skulle gå inn ved Kleberget og derfra til E6, men hvis man legger tunnelen der har Vegvesenets trafikkprognoser vist at Jeløy trafikken ikke vil bruke tunnelen i tilstrekkelig grad. Trafikken i tunnelen vil da bli for liten til å forsvare en så stor utbygging, og investeringen blir samfunnsøkonomisk ulønnsom. Et av de viktigste kriteriene for å få midler til veginvesteringer er at investeringen skal ha en positiv nytte for samfunnet, altså er lønnsomme. Med andre ord Kleberget alternativet er ikke aktuelt, siden staten ikke vil finansiere ulønnsomme prosjekter.

Norges Lastebileier Forbund er også meget fornøyd med satsingen i Moss. Køene og dermed forsinkelsene som oppstår fra E6 til ferga koster lastebileierne over 70 millioner kroner i året, de mener at dette tiltaket er viktigere enn investering i fergefri forbindelse over Oslofjorden.

Staten kommer til å ta mesteparten av investeringen for den nye tunnelen, men prinsippet som råder her i landet om at de som bruker veien/tunnelen må også betale for den, vil også gjelde her. Først og fremst vil det tilrettelegges slik at fergetrafikken skal betale, men vi som bor i Moss får også stor glede av den nye veien og må være med å betale. Moss Høyre vil jobbe for at betalingsordningen blir minst mulig belastende for kommunens innbyggere, og at de som kjører innenfor kommunens grenser slipper å betale bomavgift.

Jørn Roald Wille

Bystyrerepresentant for Høyre