Moss Havn – ikke bare en havn!

De positive ringvirkningene er svært store for regionen

Av  Arild Furuseth, sekretær for Mosseregionens Senior Høyre

Folk i Moss er jo etter hvert vant med å se trafikken fra Moss-Horten fergene, til noens glede og andre til irritasjon! Men Moss Havn er ikke bare et havneanlegg for fergene, den er blitt en svært viktig faktor for etablering og drift av næringsvirksomhet i både Moss og nærliggende kommuner og helt inn til Oslo.

Dette gikk frem i et foredrag havnesjef Øystein H. Sundby nylig holdt for Mosseregionens Senior Høyre. En analyse viser at over 1000 årsverk kan tilskrives som ringvirkninger av Moss havn sin virksomhet, noe som bl.a. gir betydelige skatteinntekter til det offentlige. I stor grad er Moss Havn blitt en elektrifisert bedrift som i stor grad har tilegnet seg ny teknologi. Det er viktig å være i langt fremme fordi det gjør virksomheten mer robust. Nabobedriften Rockwool er et godt eksempel på det. Elektrifiseringen og moderniseringen de har vært gjennom, har medført at fabrikken i Moss har unngått nedbemanning nå når byggenæringen går tyngre. Reduksjon i kapasitet har Rockwool-konsernet heller tatt i Trondheim og Danmark. Effektivisering av havnetjenesten har også vært avgjørende for at bl.a. Europris valgte å legge sitt lager i Moss Næringspark.

Innføringen av effektive logistikksystemer har redusert omlastningstid og bidratt til å gjøre havnen mer konkurransedyktig. I fremtiden skal automatiserte kraner gjør havna enda mer effektiv. Som en del av en nasjonal trend har Moss Havn fokusert på miljøtiltak for å redusere sin miljøpåvirkning. Dette inkluderer innføringen av landstrøm for å redusere utslipp fra skip som ligger til kai, samt tiltak for å redusere forurensning i sjøen og på land. Målet er å være utslippsfri i 2030 og miljøprestasjoner vektlegges også i avtaleinngåelser. Moss ligger svært strategisk plassert med sin beliggenhet midt i Oslofjorden og med nærhet til både jernbane og E6. For å styrke Moss Havn som et knutepunkt i Norges logistikknettverk, har det vært viktig å utvikle forbindelser til både vei- og jernbanetransport.

Dette betyr at også Moss Havn er svært interessert i å finne en løsning på Rv 19 og kanalproblematikken. Investeringer i jernbaneinfrastruktur rundt havnen kan gjøre det enklere å transportere gods til og fra havnen uten å belaste veinettet ytterligere. Men det krever at Bane Nor velger å bygge sporskifter. Dette er en del av jernbaneprosjektet, men Bane Nor har valgt å utsette byggingen av denne. Av de mer spektakulære løsningene de har skissert, er en flytende containerterminal og fergeterminal ved Kleberget som de mener er teknisk mulig å etablere.Med teknologiske fremskritt kan det forventes at Moss Havn vil kunne ta i bruk flere automatiserte systemer. For å kunne møte fremtidig vekst, spesielt med økt containertrafikk, kan Moss Havn måtte gjennomføre ytterligere moderniseringer Dette kan inkludere nye kaier, mer innlandshavn og tilrettelagte transportforbindelser. Samtidig må havnen ta hensyn til miljøet og sikre at eventuelle utvidelser er i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer.