MOSS HØYRE GRIPER FATT I PROBLEMENE MED TRUSLER OG VOLD I MOSSESKOLEN

Vi fikk mange innspill som vi tar med oss i det videre arbeidet – og samarbeider med Høyre sentralt om hvordan motarbeide vold og trusler i skolen.

Av Thor Christian Hansteen, Moss Høyre

Selv om alle elever fortjener et trygt og godt skolemiljø uten krenkelser eller mobbing, så er vold, trusler og mobbing et økende problem. Trygghet og læring er tett knyttet sammen, og skolen har et ansvar for å sikre dette.

Problemet er ikke særegent for Moss, men Moss Høyre har ønsket å se på hvordan samarbeidet med skolen i vår kommune kan forbedres for å oppnå gode og effektive resultater.

På medlemsmøte 29. februar ble flere sider av problemene belyst. Formålet med møtet var å innhente fakta og diskutere hvordan vi kan jobbe videre opp mot kommunens administrasjon. Temaet er aktuelt, og mange, både Høyre-medlemmer og andre, hadde tatt turen til møtet. Dette ble ledet av Moss Høyres Lars Thomas Paulshus, som er leder i kommunens hovedutvalg for utdanning, idrett og kultur.

Utdanningsforbundet ønsket å bidra med sine erfaringer og kompetanse, og stilte med lokallagsleder i forbundet Tommy Andre Christensen, Merete Henden og Peggy Kjerrgård som er lærer ved Bytårnet skole

Et foreldrepar redegjorde for sine opplevelser med vold og trusler mot sin sønn i Mosseskolen på ungdomstrinnet, og om møtet med skoleledelse og kommunen. Dette konkrete eksemplet var en sterk historie som viser at selv om mye er bra, så er det mye som kan og bør forandres.

Spørsmål om skolene/kommunen skal pålegges plikt til å anmelde voldshendelser på skolene ble diskutert, og det ble vist til at dette praktiseres i mange andre kommuner. Engasjerte foreldre er viktig, og det må fokuseres på å involvere foreldrene til barn som slår og mobber.

Moss Høyre fikk mange innspill som vi tar med oss i det videre arbeidet – både i forhold til de andre partiene i kommunestyret og opp mot kommunens administrasjon. Vi legger også opp til samarbeid med Høyre sentralt som både har mye kompetanse om vold og trusler i skolen, og har jobbet med hvordan det kan iverksettes tiltak for å løse problemene.