Moss Høyre har høye ambisjoner for kvalitet og samarbeid i utviklingen av Moss

Vi kan ikke akseptere at nesten 70 % av de norske kommunene løser oppgavene bedre enn oss i Moss.

Av  Anne Bramo, Kommunestyrekandidat, Moss

Skattepengene du betaler inn til stat og kommune skal politikerne ha stor respekt for. Pengene er hardt opparbeidet av enkeltmennesker. Høyre i Moss med ordfører Simen Nord i spissen vil styre Moss kommune på en mer solid og effektiv måte enn det Arbeiderpartiet kan vise til. Høyre vil styre slik at vi får mer kvalitet i tjenestene for pengene. Vi vil også redusere eiendomsskatten, slik at alle har råd til å bo i Moss.

Det er fullt mulig å styre økonomien og kvalitetsutviklingen i Moss på en mer effektiv måte, slik Høyre tidligere har gjort. Erfaringer godt underbygget og dokumentert i viktig analysemateriell, som for eksempel Kommuneindeksen for 2022. En utvikling av Moss kommune betinger en analytisk, modig og målrettet politisk styring, slik vi altså viste i perioden fra 2011-2019. Høyre og samarbeidspartiene FrP, KrF, Venstre og MDG styrte skuta og løftet Moss kommune opp over 200 plasser til en av Norges best styrte kommuner. Det samme ambisjonsnivået vil Høyre legge for dagen, hvis vi får dere velgeres tillit etter valget i høst.

Et styringsskifte i Moss er viktig både for å få til en best mulig utvikling i kommunens kjerneoppgaver som barnehagene, skolene og helse og omsorgstjenestene. Det er også viktig å gjøre oppgavene riktig første gangen og vise at Moss er en stødige, forutsigbar og effektive samarbeidspartner.

Vi skal ha respekt for innbyggerne, næringslivet, idretten og øvrig frivillighets tid, innsats og penger. Da må vi som kommune være den beste utgaven av oss selv i «eget hus». Det er for tiden mange næringsdrivende som ser til Moss. Skal de velge å etablere seg her, så må vi ha en ordfører og kommune som forstår næringslivets behov. Det gjør Høyre. Vi er på lag med jobbskaperne og vi er på lag med arbeidstakerne enten de jobber i offentlig, privat eller frivillig sektor. Høyre vil legge til rette for skaperkraft, valgfrihet og offentlig/privat samarbeid. Ta i bruk mye mer samskaping og bedre evalueringsverktøy. Være raskest mulig på planarbeid og vise fram en effektiv saksbehandling. Ikke minst få fart i løsningene for flere av samferdselshindringene vi har i Moss.

Vi er som politikere nødt til å forvalte mandatet vårt bedre enn det vi har sett de siste fire årene med «Regnbuealliansens» mange kompromisser og kun troen på at kommunen selv kan løse alle oppgaver.

Helse og mestringsområdet er det første vi i Høyre må ta tak i dersom vi vinner valget i høst. Vi kan ikke akseptere at innbyggerne i Moss får tjenester som er blant landets 1/3 dårligste på kvalitet (jmf.Kommuneindeksen). Innenfor helse og omsorg er det så mange enkeltområder å ta tak i for å skape et verdig tilbud til de av våre innbyggere som er fysisk eller psykisk syke syke, – barn, unge og eldre, funksjonshemmede, mennesker med rusavhengighet, demenssykdom med flere. Revisjonsrapportene som nettopp er lagt fram og andre styringsparametere, som jevnlig legges fram underbygger at det må en betydelig utvikling til innenfor både mestringstjenestene og det forebyggende arbeidet i Moss kommune. Utviklingen går alt for tregt og på flere områder går det i gal retning. Vi kan ikke akseptere at nesten 70 % av de norske kommunene løser oppgavene bedre enn oss i Moss .Det er blant annet satset alt for lite på fagkompetanse, samarbeid, pårørendearbeid og familiearbeid, dag og døgntilbud, aktivitet og velferdsteknologi. Helse er kommunenes aller største område med ca. 2 milliarder av Moss kommunes nesten 5 milliarder i budsjett. Vi skal få bedre kvalitet og kapasitet ut av disse pengene for innbyggerne i alle områder i Moss.

Høyre vil innta en offensiv politisk styring med Simen Nord i spissen, i et godt samarbeid med andre partier og med virkemidler vi tidligere har vist at vil bringe Moss kommune til Norgestoppen for våre innbyggere, næringslivet, frivlligheten og våre ansatte.