Moss Høyre: Kulturprisen til MFK!

Moss kommunes kulturpris for 2022
Moss Høyre foreslår at Moss kommunes kulturpris for 2022, skal tildeles Moss Fotballklubb.

Bilde fra MFK sin hjemmeside

Begrunnelse

Kultur er for mange ensbetydende med den såkalte finkulturen. Med det mener vi som regel klassisk musikkoperateaterballett og billedkunst. Men på 1970 tallet i Norge fikk vi en protest mot denne forståelsen av kulturbegrepet, med en ny kulturmelding som tok i bruk «det utvidede kulturbegrepet». Nå skulle kultur innbefatte mer enn bare kunsten, også idretten skulle omfattes av kulturbegrepet og derfor har også fotball blitt kultur.

Fotball er en viktig kulturbygger i samfunnet. Den visker ut etniske og rasemessige skiller, og appellerer til et bredt spekter av alle samfunnslag, folk med høy og lav utdanning, unge og gamle. Fotballen skaper relasjoner mellom folk som ellers ikke har mye til felles.

Moss Høyre er opptatt av at skillelinjene mellom folkelig kultur og finkultur viskes ut, og at fotball anerkjennes som en kulturopplevelse.

Moss Fotballklubb har gitt oss store kulturopplevelser i over hundre år.

I år har klubben hatt en av sine beste sesonger på lenge, og mange tusen Mossinger har fulgt laget. Og de ble belønnet med opprykk til OBOS-ligaen.  Med det vil klubben nå ut til enda flere, både aktive fotballspillere som vil spille for Moss og selvsagt til unge og gamle som vil oppleve fotballens gleder på Melløs stadion.

Vi vet at en godt drevet fotballklubb bygger både omdømme utad og stolthet innad, i en kommune. En god fotballklubb skaper samhold og identitet, og det er akkurat det MFK gjør. Vi er alle litt stolte nå, og vi gleder oss til neste år som kan gi oss mange fine stunder på Melløs stadion. Og det er akkurat derfor MFK fortjener årets kulturpris, det er ingen andre kulturaktører som når ut til så mange og så bredt.

Moss Høyre

Jørn Roald Wille