Moss i tiden fremover

Både når vi ser på hva som skjer i Moss og tenker på hva som vil skje i årene fremover, har vi lett for å være kritiske og negative. Men det skjer jo så mye bra, og jeg må vel nevne noe av det jeg tenker på, ellers klarer vel ingen å forstå hva jeg tenker på.

For det første vil da nevne vedlikehold av vei, vann og lys. Asfaltering har ikke alltid vært så bra som nå, vannlekkasjene er mindre i Moss enn i de fleste andre kommuner, og vi har fått nye vinterlys i sentrum. Alt kunne vært bedre, men vi ser bedringer. Videre har vi et godt næringsliv med voksende industri med mye knoppskyting og flere arbeidsplasser.

Dette kunne også vært bedre, men det kommer, og vi må legge til rette for mer. Det må bli enda bedre for industri og næringsliv å utvikle seg, og vi må for all del ikke legge stein til byrden med sviktende vei- og bane system – og slett ikke ta bort havnen. Galt nok at flyplassen ble borte, men la i alle fall havnen få bli selv om den kanskje blir litt mindre! Vi får jo ikke til det romantiske bo- og badeområdet som enkelte så for seg for noen år siden. Vi har industri på dette området, og den kommer nok til å bli en stund ennå hvis vi ønsker oss arbeidsplasser.

Videre har vi fått en flott lekeplass ved siden av den nyrestaurerte kirken, og snart får vi på plass en ny café i den gamle ”Trygdekassa”, et lite kunstnerhus ved siden av Moss Kunstgalleri, og vi har nettopp fått skøytebane rundt musikkpaviljongen fra 1920. Vi har også flere kunstnermiljøer rundt i Moss, og vi har flotte skulpturer rundt over det hele, flere enn de fleste andre byer i landet og mange nye, den siste ”meteoritten” i Nesparken! Og ikke glem alle de nye boligbyggene som skyter i været rundt om i byen. Her skjer det mye!

Det vi snakker mest om er tross alt havnen, jernbanen og bilveien gjennom Moss, selv om vi også snakker mye om sykkelveier, fordi miljøet i byen jo er så veldig viktig. Synd at Miljøpartiet De Grønne så seg tvunget til å bryte samarbeidet med de borgerlige på grunn av sykkelveien, men jeg frykter den dagen en fil på kanalbroen blir tatt til sykkelbane. Husk at ikke alle kan sykle, og jeg tenker selvsagt på de eldre som ikke sykler Det er ikke bare å si at de gamle på Jeløy får ta frem sykkelen og hente varene sine i byen. Aktive eldre får ikke alt de trenger på Jeløy! Da blir det bil, og bussen har vi ikke tid til å vente på! Tungt å bære blir det også!

Men jeg slåss aller mest for jernbanen slik det nå er vedtatt å lage den: under innfartsveien, under Vogtsgate og frem i Værlegatens søndre del, og jeg har funnet at det tross alt er den beste traséen, selv om mange hus må rives, og selv om mange disse husene er fine, men mange av dem er ikke verneverdige. Jeg må også tross alt stole på at BaneNOR vet hva de gjør når de begynner å grave i leirklumpen fra Kransen til Fjordveien. Dette må de vite nok om og garantere at ikke hele bakken sklir ut i vannet! Og problemet er jo ikke sammenlignbart med det som har skjedd på Refsnes.

Noen andre slåss for jernbane langs E6. Det toget er gått, og det må vi bare avfinne oss med! Andre vil ha jernbanen under Bytårnet og Skarmyra og uten sidespor til havnen. Tja, da får vi kanskje fast fjell og slipper å rive så mange hus. Men hvor sikre er vi på dette? Jeg har vært i Holmestrand og sett hvordan det er blitt der borte, og jeg må jo si at det ser fint ut, og det fungerer sikkert bra både nå og i fremtiden. Men det blir lange løpeturer gjennom gangtunnellene for å komme fra inngangen til spor 1 eller 2, de er lange! Og det er dystert! Jeg ønsker meg ikke maken i Moss!

De som ønsker seg stasjon under Myra, må regne med å gå 40 m ned fra bakkenivå og ned til perrongen, alternativt inn i Basarbygningen fra Øvre Torg å gå 25 ned til perrongen. Det er dypt ned og ikke særlig brukervennlig. De som ønsker stasjon under Skarmyra, må jo regne omtrent det samme, eventuelt inn fra Værlegaten, men det blir fryktelig langt å gå – selv med en gangbane. Eller hva er det de som ønsker seg dette alternativet – også kalt langtunnel – forventer seg? Mange av dem som ønsker seg noe annet enn det som er vedtatt, vet jo egentlig ikke hva de får i stedet. Og det ligger nært bare å klage på det som er vedtatt og ikke helt forstå eller vite hva de får, og hvilke problemer man får med det man ønsker. Hva må forventes med langtunnel? Ingen leirras? Ok. Men hva får man ellers av problemer? Etter å ha sett stasjonen i Holmestrand ønsker jeg meg ingen av disse løsningene!

Derfor velger jeg det som er vedtatt og regner med å få en alle tiders fin jernbanestasjon i dagen som er lett å nå og med rimelig stor parkeringsplass for både biler og sykler. Og så får vi mange nye hus istedenfor de gamle, en helt ny bydel oppå jernbanen fra Kransen til langt ned i Værlegaten.

Og så må vi få ny RV19 samtidig med jernbanen, og det må vi få til selv om Statens veivesen ikke hadde tenkt å gjøre det. Vi må jo bli ferdig en gang, og det skal bli moro å se! Det er 100 år siden at Bergljot Kolbjørnsens familie fikk beskjed om å flytte fra huset sitt i Værlegaten 20 fordi jernbanen skulle utvides! La oss bli ferdig med byggingen nå!

Ivar Ernø
Jeløy