Moss kommune skal være i front i det grønne skifte!

Jørn Johansen stilte gjennom Moss Avis tre konkrete og svært relevante spørsmål om hvordan Moss kommune kan følge opp våre ambisiøse klimakrav for transport, som er nullvekst i intern personbiltrafikk.

Hva er utgangspunktet for intern personbiltrafikk før tiltak settes inn?

Vi har tall på årsdøgntrafikken for de fleste større veier i Moss. Dette gir gode tall for biltrafikken, men vi har ikke gode tall for antall syklister per i dag. Vi skal nå innhente data for sykkeltrafikk og for gange. Moss kommune etablerer i 2017 et trafikk-telle-prosjekt, for å kontrollere status per i dag, og for følge utviklingen. Deretter kan vi vurdere om tiltakene vi gjennomfører har en ønsket effekt. Det gjennomføres også relevante reisevaneundersøkelser på nasjonalt nivå. Østfold kollektivtrafikk og NSB har relevante måltall for kollektivreisende.

Hvor stor prosentandel av intern personbiltrafikkøkning regner kommunen med at henholdsvis buss, sykkel, gange og eventuelt andre tiltak skal ta?

I Strategi for sykkel i Moss er det satt et mål om 20% sykkelandel i Moss innen 2025. En reise i denne sammenheng er for eksempel skolevei, tur til butikken og reisen til jobb. Visjonen i planen er ”I Moss skal sykkel være et naturlig valg i hverdagen”. Sykkelstrategien kommer opp som sak i bystyret nå i februar. Andelen som reiser med buss er alt for lav i Moss og her vil vi sette oss mål og komme med forslag til tiltak når Østfold kollektivtrafikk før sommeren skal gjennomgå hele rutetilbudet.

Vil Moss kommune lage en helhetlig bymiljøavtale som fanger opp alle transportformer, for å oppnå målet, jf hva Nasjonal transportplan krever av storbyer i Norge som har samme nullvekstmål?

Ja! I dag er ikke Mosseregionen omfattet av bymiljøavtalene, men det er et mål å bli en del av dette statlige virkemiddelapparatet. I mellomtiden har vi etablert en egen samarbeidsavtale med Statens vegvesen, Bane NOR, Østfold fylkeskommune og Rygge og Moss kommuner – om utvikling av areal og transport i regionen. Her ser vi disse spørsmålene i et større perspektiv og jobber konkret med tiltak for å innfri klimakravene vi har vedtatt.

I budsjettet for 2017 kom det inn flere tydelige klimabestillinger til rådmannen. Noen av disse var at neste rullering av kommuneplanen (2017/18) skal synliggjøre kommunens ambisiøse klimamål:

• Bedre tilretteleggelse for buss, sykkel og gange fremfor bilkjøring i bygatene. Det kan godtas en reduksjon i fremkommelighet for bil på inntil 10%.

• Sykkelvei med fortau skal være foretrukket løsning i sykkelveinettet fremfor sykkelfelt og gang /sykkelvei.

• Kravene til sykkelparkering forsterkes, herunder krav til antall plasser, andel under tak og sikringstiltak.

• Rådmannen bes jobbe for at det etableres en stilling knyttet til arbeidet med areal- og transportplanlegging for Mosseregionen, i spleiselag med de andre partene.

• Holdningsskapende tiltak for å øke andelen som velger gange, sykkel og kollektiv.

• Grønn kommune tilrettelegger for en utlånsordning av el-sykler i samarbeid med Moss i Sentrum, Moss bibliotek og Kirkens Bymisjon.

• Kilometergodtgjørelser for tjenestereiser med sykkel skal videreføres.

Sist, men ikke minst ber vi rådmannen komme opp med gode verktøy nettopp i tråd med Johansens spørsmål. Rådmannen bes utvikle et eget klimabudsjett for Moss kommune. Klimabudsjett skal inneholde oversikt over tiltakene som må til for å nå kommunens klimamål. Ansvaret for gjennomføring skal være tydelig og dette skal følges opp som en del av den fremtidige budsjett- og virksomhetsstyringen. Moss kommune skal redusere CO2 utslipp fra kommunale virksomheter med minimum 80% i løpet av inneværende periode. I dette arbeidet skal det også lages et system for regelmessig rapportering av byens klimabelastning inkludert trafikkdata.

Dette kommer i tillegg til vår satsing på bygging av nye sykkelveier og infrastruktur for el-biler.

Tage Pettersen

Ordfører i Moss og leder av Klima Østfold