Moss skal være byen for alle!

Moss Avis avla meg en liten visitt for noen dager siden og utfordret med på boligpolitikken i Moss. Jeg har aldri sagt at lokale tiltak vil skremme folk bort fra byen. Det jeg sa i en kommentar sist uke var at feil politikk kan skremme bort boligbyggerne, og det er noe helt annet. For å lykkes med et godt boligmarked er vi helt avhengige av å spille på lag med private boligbyggere og markedet. Politikerne må føre en politikk som gjør det attraktivt å bygge i Moss og gjennom det en politikk som bidrar til flere boliger på markedet.

Hva er status i dag? Moss kommunes boligpolitikk har det overordnede målet at flest mulig skal settes i stand til å gå fra å leie til å eie egen bolig. Det har nok aldri tidligere blitt regulert for så mange boliger som de siste årene i Moss. De neste årene vil det bli realisert flere tusen nye boliger i byen vår. Samtidig vet vi at Moss er en liten kommune arealmessig og at det er høye tomtepriser hos oss. Derfor har vi sammen med kommunene i regionen utarbeidet en boligbyggeplan for hele regionen. På den måten kan vi få til en variasjon i tilbudet av nye boliger. Så er det slik at vi aldri kommer dit at alle er i stand til å kjøpe sin første bolig midt i Moss sentrum, men kanskje heller i randsonen rundt.

Det at vi skal ta hele Mosseregionen i bruk stiller også krav til oss politisk for blant annet å sikre attraktiviteten og for å ivareta de klimamessige utfordringene vi skal løse. Svaret vårt på dette er en politikk for fortetting og utbygging rundt knutepunktene og der det er god kollektivdekning.

Vi vet også at det aldri har vært flere unge enn i dag som eier sin egen bolig, på tross av høye priser i vår kommune. For å strekke ut en hjelpende hånd til de som er varig vanskeligstilte har vi en ordning med startlån fra Husbanken, formidlet gjennom Moss kommune. Under dagens flertall i Moss har vi målrettet denne ordningen til å treffe de som trenger bistand mest og vi har aldri formidlet flere millioner i startlån enn vi gjorde i 2016.

Rundt de mellomstore byene skyldes en del av prisveksten en sterk vekst i folketallet. Det viktigste politiske tiltaket for å sikre at flest mulig kan bli boligeiere, er å sørge for økt boligbygging. Regjeringen fører en boligpolitikk som forenkler planprosessene, styrker kommunenes frihet i plan- og byggesaker og begrenser unødvendig lange innsigelsesrunder. Husbanken som virkemiddel er også styrket de siste årene. Vår jobb lokalt blir å sikre forutsigbare og raske behandlinger av reguleringsplaner og byggesaker.

Jeg opplever i dag at både byplanleggerne i regionen, arkitektene, politikerne og utbyggerne er både fremoverlente og opptatt av å møte fremtidens utfordringer på boligmarkedet på en god måte. Utfordringen er å finne en god måte å involvere de unge i dette arbeidet. Derfor har jeg sammen med Sparebankstiftelsen Østfold Akershus og styringsgruppen for Sentrumsoffensiven tatt initiativet for å trekke med oss Ungdommens bystyre i arbeidet med å forme fremtidens Moss. Jeg ønsker å starte opp et program for involvering av ungdommen som alt er forsøkt både i Oslo og Fredrikstad med hell.

InterBridge gir ungdommen forståelse av samfunnsforholdene, ved å se hele utfordringsbildet og knytte ulike elementer til hverandre. InterBridge vil kunne samle ungdom fra ulike bydeler til å sammen skape en visjon for en mer bærekraftig og inkluderende by for alle. Essensen i arbeidet er troen på den enkeltes evne til å påvirke positiv forandring hos en selv, lokalmiljøet og samfunnet som helhet. Jeg håper ungdommen tar utfordringen og gjennom det blir med på å forme fremtidens Moss for alle.

Tage Pettersen, ordfører