Moss Høyres program for 2019 – 2023

Moss blir en ny og større kommune. Det gir oss nye muligheter til å utvikle kommunen, og til å gi innbyggerne bedre tjenester. Moss Høyre vil sørge for at det skal være godt å bo i, og attraktivt å bosette seg i kommunen.

Kommunens kontakt med vann og sjø skal forsterkes og den historiske og kulturelle identiteten skal fremheves. Vi vil sørge for at alle føler seg velkomne i Moss ved å legge vekt på universell utforming.

Moss er inne i en periode med sterk utvikling og de nærmeste årene vil mange områder bli bygget ut. Vi mener det må skje på en måte som sikrer god utnyttelse av arealene, samtidig som vi tar vare på mange av de særlige kvalitetene i Moss. Rundt den nye jernbanestasjonen er det viktig at vi beholder noen av de siktlinjene til fjorden, som nå har åpnet seg.

Frivilligheten er viktig i Moss, og de som arbeider frivillig er en grunnpilar for idrett og kultur. Innsats i velforeninger og andre lokale foreninger bidrar til å styrke tilhørighet, lokal identitet, engasjement og fellesskap. Det er en viktig oppgave for kommunen å stimulere dette og lytte til disse miljøene.

Kommunens viktigste oppgaver er fremdeles helse- og omsorgstjenester, grunnskole og barnehage. Derfor er dette områdene vi vil prioritere først, men innenfor rammene av en sunn kommuneøkonomi. Vi har store ambisjoner når det gjelder nivået på de kommunale tjenestene, og vil jobbe hardt for å nå disse ambisjonene.
Ved å fremme hele regionens interesser når kommunen skal drive næringsutvikling er vi med og utvikler regionen til den mest attraktive ved Oslofjorden. Vi må bygge allianser for å få støtte i saker som er viktige for Moss, som for eksempel ny politihøgskole eller Moss lufthavn, Rygge. Klarer vi det, bidrar vi til at Moss tar sin plass som en storkommune på det sentrale Østlandet, med viktige statlige oppgaver lokalisert her, nasjonalt anerkjente kulturarenaer og landskjente bedrifter.

1. Idrett, kultur, livssyn, integrering og frivillig arbeid

IDRETT OG FRILUFTSLIV

Kommunen har stolte tradisjoner både innen bredde- og eliteidrett. Disse tradisjonene ønsker Moss Høyre å videreføre. Et bredt idretts- og aktivitetsnivå fremmer helse og gode vaner, og satsing på breddeaktiviteter er også et bidrag til eliteidretten.
Innbyggerne i Moss har god tilgang til flotte og lett tilgjengelige natur- og friluftsområder. Moss Høyre vil verne om dette unike miljøet og ta vare på de kvaliteter sjøen, Vansjø og marka representerer.

Moss Høyre vil:

• Oppgradere Mossehallen og realisere svømmehallen på Nøkkeland når høyspenten er borte.
  • Fortsatt støtte idrettslag og foreninger økonomisk, spesielt i arbeidet med barn og unge.
  • Legge til rette for at kommunens bygg, idrettsplasser og –anlegg tilgjengeliggjøres for aktiviteter rettet mot barn og unge.
  • Skape arenaer hvor ungdom kan møtes til uorganiserte fritidsaktiviteter.
  • Støtte prosjekter som bidrar til at personer med funksjonshemninger kan ta del i idrett og andre organiserte aktiviteter.
  • Styrke «Skattkammeret» der barn og unge kan låne tur- og friluftsutstyr.
  • Legge til rette for et aktivt friluftsliv.
  • Sikre og utvikle adkomst for alle til marka, sjøen og Vansjø, og sikre at Mosseskogen bevares for friluftsliv.
  • Opprettholde god standard på parker og idrettsanlegg.
  • Støtte merking og preparering av skiløyper, turstier og pilegrimsleden.
  • Bidra til tilrettelegging og merking av sykkeltraseer/stier.
  • Legge til rette for økt bruk av parkene, f.eks. til utekonserter, hundeparker og familieaktiviteter med blant annet aktivitetsapparater.

KULTUR

Moss har et rikt og mangfoldig kulturtilbud og Moss Høyre ser en stor verdi i at dette får utvikle seg videre. Kunst og kulturopplevelser er viktig for alle aldersgrupper og gir identitet og tilhørighet ikke minst i nærmiljøet. Et bredt og variert kulturtilbud ivaretar innbyggernes forskjellige behov og interesser.

Moss Høyre vil:

• Prioritere støtte til frivillige og profesjonelle kulturorganisasjoner som arbeider for barn og unge.
  • Satse på og videreutvikle bibliotekene også for fremtidens digitale tjenester.
  • Videreføre musikk- og kulturskoletilbudet.
  • Sikre forutsigbar støtte til kommunens nye kulturhus, Hadeland og Punkt Ø.
  • Legge spesielt til rette for flerkulturelle arrangementer.
  • Sørge for at kirkebygningene og kirkegårdene holder tilfredsstillende standard. Vi har et spesielt ansvar for kulturskatten Rygge kirke.
  • Støtte kirkens barne- og ungdomsarbeid.
  • Søke å etablere gode relasjoner til barne- og ungdomsarbeid som foregår i de forskjellige trossamfunn.

FRIVILLIGHET

Moss skal være en foregangskommune når det gjelder frivillighet. Frivillig arbeid bidrar til å styrke tilhørighet, lokal identitet, engasjement og fellesskap.

Moss Høyre vil:

• Videreføre støtten til «Frivillighetens Hus» og frivillige organisasjoner for et godt supplement til kommunale tjenester.
  • Benytte de frivillige organisasjonene som høringsinstanser.
  • Sikre fortsatt drift av HomeStart, Fontenehuset, Kirkens Bymisjon og støtte arbeidet til Flyktningvennene.
  • Tilrettelegge for at frivilligheten jobber systematisk med integrering av innvandrere/flyktninger.
  • Tilrettelegge for gode lokale møteplasser for unge og eldre.

INTEGRERING OG INNVANDRING

Innvandrere skal bli godt integrert i Moss basert på norsk kultur og verdier. Vårt mål er at alle innvandrere som kommer til Moss skal være i jobb eller utdanning, senest etter fem år i Norge.

Moss Høyre vil:

• Sikre god norskopplæring for innvandrere – gjerne i kombinasjon med arbeidstrening.
  • Jobbe mot negativ sosial kontroll, og gi gutter og jenter like muligheter til å delta i samfunnet.
  • Sikre at kommunen stimulerer til «hverdagsintegrering», slik at nye naboer blir inkludert i små og store felleskap.
  • Raskt kartlegge kompetanse og språkferdigheter til nyankomne, og gi de som har relevant kompetanse mulighet til å delta på et «hurtigspor» inn i arbeidslivet.
  • Inkludere alle elever i aktiviteter som leirskole, svømming, ekskursjoner og kroppsøving.
  • Bruke idrett, kultur og friluftsliv som arenaer for integrering.

2. Samferdsel, landbruk og miljø.

SAMFERDSEL

Samferdselssektoren er i omfattende endring, hvor ny teknologi og endrede bruksmønstre vil kreve nye og fremtidsrettede løsninger. Samtidig er det avgjørende at de store statlige samferdselsutbyggingene Moss står overfor, gjennomføres raskt og skånsomt. Moss Høyre ser positivt på etableringen og videreutvikling av Moss havns «dryport» slik at denne kan sikre at havneområdets attraktive arealer ikke unødvendig brukes til containeroppbevaring, men utnyttes effektivt til de aktiviteter som er avhengige av direkte nærhet til sjøen.

Moss Høyre vil:

• Kreve RV19 i tunnel mellom fergeleiet og E6, og en mer effektiv transpoet til og fra Jeløy , herunder vurdere alternativer til kryssing av kanalen.
  • Sikre gode trafikktiltak mens utbygging av jernbane og RV 19 pågår, og tilrettelegge for handelsstanden i Moss slik at driften ivaretas. Utbyggerne må sørge for god tilgjengelighet i sentrum under hele byggeperioden.
  • Videreutvikle Moss havn til et av landets mest fremtidsrettede, miljøvennlige og effektive regionale logistikknutepunkter.
  • Øke andel reiser med buss ved at det etableres kollektivfelt slik at buss får fortrinn fremfor bil.
  • Utvikle busstilbudet, blant annet med bruk av minibusser og Flexx-ordningen.
  • Stimulere til økt samkjøring og bildeling i kommunen.
  • Kreve gjennomføring av prosjektet med gang- og sykkelvei mellom Dilling og Vang.
  • Etablere en sammenhengende turvei langs sjøen fra Feste til fylkesgrensen ved bl.a. bruk av den gamle jernbanetraseen.
  • At gang- og sykkelbro over kanalen prioriteres, evt. forskutteres av kommunen.
  • Bygge ut gang- og sykkelveier som gir sammenhengende og effektive løsninger. Prioritere løsninger som skiller gående og syklende.
  • Stenge den gamle alléen til Alby for biltrafikk og tilrettelegge for en ny og bedre bilvei frem til parkeringsplassen. Alléen skal kun benyttes av syklende og gående.
  • Åpne for reklamefinansiert bysykkelordning.
  • Videreutvikle innbyggerinvolveringen i planprosesser.
  • Tilrettelegge for parkeringshus og sykkelhotell ved «kollektivknutepunkter».
  • Tilrettelegge for raskere og bedre vedlikehold av kommunale veier ved f.eks. konkurranseutsetting.
  • Kreve at FV120 utbedres som en hovedvei øst – vest i fylket mellom E6 og E18, og videre mot Lillestrøm.

LANDBRUK

Kommunen vår er en landbrukskommune med stolte tradisjoner og rik historie. Moss Høyre vil både verne om og videreutvikle landbruksnæringen, og vil arbeide for rammevilkår som sikrer at vi kan opprettholde et levende landbruk, bl.a. at arealplanleggingen ikke medfører nedbygging av god landbruksjord.

Moss Høyre vil:

• Slå ring om landskapsvernområdene og ivareta kulturlandskapet i kommunen.
  • Fremme lokal matproduksjon som en viktig del av reiselivsnæringen i kommunen.
  • Bidra til å utvikle et permanent «Bondens marked» for forbrukere i kommunen.
  • Bidra til å gjenreise lokale mat- og drikketradisjoner.
  • Arbeide for at hensynet til miljø og bærekraft skal være et grunnprinsipp i kommunens landbruksforvaltning.
  • Arbeide for at landbrukskontoret i kommunen skal videreutvikle sin rolle som aktiv støttespiller.
  • Være positive til alternative driftsformer som andelslandbruk og parsellhager.

KLIMA OG MILJØ

Moss Høyre er og skal fortsatt være, en aktiv pådriver for et stadig bedre miljø i kommunen vår. Høyre vil først og fremst støtte de miljøtiltakene der vi får mest effekt av de ressursene vi bruker, og sikre at aktuelle tiltak og endringer er praktisk gjennomførbare.

Moss Høyre vil:

• Legge FNs mål for bærekraftig utvikling til grunn.
  • Gjennomføre tiltak for å begrense lokal luftforurensing som for eksempel fortsette ordningen med tilskudd til rentbrennende ovner.
  • Stille klare klima- og miljøkrav til offentlige anskaffelser.
  • Arbeide for at nye kommunale bygg holder nær nullenerginivå, og legge til rette for byggemetoder med minst mulig miljøbelastning, som for eksempel massivtre.
  • Sikre gode lokale innleveringsordninger for søppel fra hav- og strandrydding og utvide støtten til den frivillige innsatsen for en renere Oslofjord og Vansjø.
  • Etablere kildesortering av matavfall.
  • Vurdere ulike tiltak som bidrar til å begrense unødvendig bruk av plastemballasje og oppfordre næringslivet til å endre emballasjebruken.
  • Arbeide for at kollektiv- og transportsektoren blir klimanøytral.
  • Tilrettelegge for at fornybar energi og sirkulær økonomi blir bærende prinsipper for næringsutviklingen i regionen.
  • Fjerne bruk av gummigranulater ved nyetablering og oppgradering av kunstgressanlegg, og samle opp gummigranulat fra eksisterende anlegg.
  • Legge til rette for flere ladepunkter til el-biler, fortrinnsvis hurtigladning.
  • Kreve at el-ferger skal benyttes i ny konsesjon for RV19 over Oslofjorden.

3. Helse, omsorg og mestring

Moss Høyre vil at alle innbyggere som trenger det skal ha tilstrekkelig med gode tilbud innen helse og omsorgsområdet og i størst mulig grad kunne velge hvem som skal gi omsorg.

De kommunale helsetjenester skal ha god kvalitet og fornuftig pris. Der det er aktuelt, skal private og ideelle tjenestetilbydere stimuleres til å delta i konkurranse med de kommunale tjenester. Videre ønsker vi å sikre kvalitet i alle tjenester ved å prioritere kompetanseutvikling for ansatte, for å møte behovene hos pasienter og brukere med komplekse sykdomstilstander.

Moss Høyre ønsker at alle skal ha rett til en verdig avslutning på livet, og selv velge om man vil ha en lindrende behandling hjemme eller på institusjon evt. Hospice.
Moss Høyre skal jobbe aktivt for å tilrettelegge aktiviteter for de som er ensomme.

KOMMUNEHELSETJENESTEN

Moss Høyre vil legge til rette for at alle innbyggere skal være tilknyttet en fastlege og ha en lett tilgjengelig legevakt. Det er viktig at både fastlege og legevakt har kort ventetid, og Moss Høyre vil legge til rette for at videokonsultasjoner kan benyttes når pasienten ønsker det og fastlegen finner det hensiktsmessig.

Moss Høyre vil:

• Styrke og utvikle fysioterapi- og ergoterapitjenesten i kommunen.
  • Sikre at pasienter med psykiske- og/eller rusproblemer i kommunale akutte døgnplasser blir møtt med rett kompetanse, og ikke samlokaliseres med de som kun har somatiske lidelser.
  • Utvikle helsestasjonene og skolehelsetjenesten til å være navet i det forebyggende helsearbeidet blant barn og ungdom.
  • Sikre en god og tverrfaglig skolehelsetjeneste, herunder psykiatriske sykepleiere.
  • Styrke samarbeidet mellom helsestasjon, fastlege og spesialisthelsetjenesten.
  • Videreutvikle tilbudet til barn av foreldre med rus- eller psykiske problemer.
  • Målrettet bruke støttekontaktordningen.
  • Utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottagere til å gjelde også for de over 30 år.

HJEMMEBASERTE TJENESTER

Moss Høyres ambisjon for omsorgstjenesten er at flere skal få mulighet til å bo hjemme lenger, leve aktive og selvstendige liv – med individuelt tilpassede tjenester, trygghet og verdighet. Moss Høyre vil legge til rette for at eldre i størst mulig grad skal få bestemme over eget liv og bosituasjon, og hvem som utfører de tjenestene de trenger. Fritt brukervalg i hjemmetjenesten er et eksempel på det.

Moss Høyre vil:

• Utvikle Moss til en foregangskommune innen velferdsteknologi og gjøre det enklere for eldre å bo hjemme.
  • Sørge for gjennomføring av forebyggende hjemmebesøk hos eldre og fortsette satsing på rehabilitering.
  • Fokusere på betydningen av ernæring og måltidsfellesskap.
  • Gjeninnføre «Fritt brukervalg».
  • Fortsette ordningen med Brukerstyrt Personlig Assistanse.
  • Sikre koordinerte, helhetlige helsetjenester samt gode avlastningstilbud til pårørende.

SYKEHJEM, BO- OG SERVICESENTRE OG BOFELLESSKAP

Moss Høyre vil sørge for tilstrekkelig antall plasser i sykehjem, bo- og servicesentre og bofellesskap, og satse på livskvalitet og individuelt tilpasset omsorg. Vi vil fortsette arbeidet med å styrke Moss som en «demensvennlig kommune».
Mennesker som har levd et langt liv, skal fortsatt ha et liv med verdighet og mening. Riktig mat og ernæring kan redusere medisinbruk og gi eldre mer energi.

Moss Høyre vil:

• Styrke lege-, fysio- og ergoterapitjenesten for beboerne i sykehjemmene.
  • Fremme trivsel og forhindre underernæring hos eldre ved å servere middag til middagstid på alle sykehjem og satse på bedre og riktig sammensatt mat.
  • Etablere eget kjøkken i heldøgns omsorgstilbud med start i demensboligene som skal bygges på Grindvold.
  • Videreføre og forsterke samarbeidet mellom barnehager/skoler og sykehjem om ulike «livsglede- tiltak», styrke musikkterapitilbudet, og samarbeide med frivillige organisasjoner om tilbud som for eksempel besøkshund.
  • Etablere dialog med private i byggingen av bofellesskap.
  • Vurdere behovet for nye møteplasser for eldre og enslige, som også kan benyttes av unge enslige.
  • Øke kompetansen hos kommunens helsepersonell om demens f.eks. gjennom kursing i Demensomsorgens ABC.
  • Fortsette satsingen på «Pårørendeskolen» og støtte etableringen av et pårørende-senter.
  • Tilby avlastningsopphold og utvikle gode dagtilbud til personer med demens.
  • Etablere et Palliativt Team med døgnvakt (sykepleiere) i samarbeid med lindrende enhet ved Peer Gynt helsehus. Teamet skal gi støtte og hjelp til familier rammet av uhelbredelig sykdom, og være en ressurs for alle institusjoner og helsetjenester i Moss kommune.
  • Styrke tilbudet om oppfølging av etterlatte i alle aldersgrupper inkludert sorggrupper for barn og ungdom. Tilby nødvendig avlastning for pårørende ved samarbeid med frivillige organisasjoner om f.eks. Våketjeneste.

RUS OG PSYKIATRI

Psykisk helse er blant Høyres viktigste satsingsområder, og Moss Høyre vil legge til rette for økt brukerinnflytelse, kortere ventetider, bedre forutsigbarhet og kvalitet.

Moss Høyre vil:

• Etablere et lavterskeltilbud med tidlig innsats for unge som står i fare for å utvikle et rusproblem.
  • Videreutvikle prosjektet «Forebyggende ungdomsteam» og «Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak for barn og ungdom mellom 12- 25 år».
  • Videreføre det tverrfaglige, oppsøkende team til brukere med store og sammensatte behov.
  • Gjennomføre bygging av botilbud for mennesker med rus og- og psykiske lidelser.
  • Styrke oppfølgingstjenesten i boligen- «Housing First».
  • Prioritere samarbeidet med frivillige lag og organisasjoner som har rusforebygging som en del av målsettingen.
  • Videreføre Rask Psykisk Helsehjelp (RPH), et lavterskeltilbud med kognitiv terapi for psykiske plager.

4. Skole, oppvekst, barnevern og integrering

SKOLE OG OPPVEKST

Moss Høyres mål er at Moss skal ha Norges beste skole! Vi vil ha en inkluderende kunnskapsskole, der alle får muligheten til å nå sitt fulle potensiale. Vi tror på elevene våre, derfor vil vi satse stort på skolen. De ansatte er skolens viktigste ressurs og Moss Høyre vil fortsatt tilrettelegge for videreutdanning av lærerne.

Moss Høyre vil:

• Videreføre satsing på god skoleledelse og skolelederutdanning.
  • Styrke den tidlige innsatsen i skolen.
  • Bedre samarbeidet mellom hjem og skole, skole og Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), skole og Barn og Ungdoms Psykiatri (BUP) og skole og barnevern.
  • Bedre muligheten for ulike faggrupper som sosionomer, helsearbeidere, helsesykepleiere og psykologer til å ta del i undervisningen i skolen.
  • Fortsatt sørge for nødvendig etter- og videreutdanning av lærere og ledere.
  • Sikre kvaliteten på veiledningstilbudet i skolen ved å sørge for at veiledning gis av karriereveiledere, eller, som et minimum, kvalifiserte veiledere. Karriereveiledning skal tilbys allerede på 7.trinn for å gjøre overgangen barneskole-ungdomsskole lettere.
  • Styrke de praktisk-estetiske fagene slik at de får den plassen de i henhold til Kunnskapsløftet skal ha.
  • Sørge for at alle SFO-ansatte har rett kompetanse.
  • Arbeide for at enda flere velger yrkesfaglig utdanning og yrkesvei. Dette kan gjøres gjennom veiledning og informasjon og et tettere samarbeid med arbeidslivet.
  • Sikre at det etableres 2 læreplasser per 1000 innbyggere.
  • Sikre at det er tilstrekkelige IKT kompetanse blant lærerne.

BARNEHAGE

Moss Høyre vil bedre kvaliteten i barnehagen, stimulere til et mangfoldig barnehagetilbud og at prinsippet om læring gjennom lek styrkes. De ansatte er barnehagens viktigste ressurs, derfor vil vi sørge for at de har nødvendig kompetanse for å kunne utvikle og gi et godt pedagogisk tilbud til alle barn. Foreldrenes økonomi skal ikke være avgjørende for et barns deltakelse i barnehage. Gratis kjernetid er derfor et viktig prinsipp som Moss Høyre vil opprettholde.

Moss Høyre vil:

• Styrke kompetansen til de ansatte i barnehagen gjennom etter- og videreutdanning.
  • Sørge for at alle ansatte i barnehagen kan snakke godt nok norsk til at barna får god språkopplæring- og stimulering.
  • Likebehandle private og offentlige barnehager.
  • Styrke samarbeidet mellom hjem og barnehage, skole og ulike instanser som Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) og Barn og Ungdoms Psykiatri (BUP) arnoslik at overgangen til skole blir så god som mulig.

5. By- og næringsutvikling i Moss

BYUTVIKLING

Moss skal være en vakker, ren og trygg kommune. Moss by er kommunens naturlige sentrum, Halmstad og Kambo skal utvikles som samlende lokale sentra. Sentrum skal være attraktivt, med mange aktive brukere. Kommunen skal, sammen med andre aktører, utvikle bydelen Sjøsiden til et hyggelig bo- og næringsområde. Vi vil utvikle Moss til å bli Oslofjordens mest attraktive kommune.

Moss Høyre vil:

• Sikre et tilstrekkelig og variert boligtilbud, inkludert eneboliger, slik at arbeidstakere tiltrekkes kommunen.
  • Gjøre det mulig for festivaler og andre kulturtilbud til å bruke kommunens offentlige rom.
  • Sørge for at det er tilstrekkelig parkeringsplasser i sentrum og ved knutepunkter, og effektiv kollektivtrafikk ved jernbanen.
  • Sørge for gode siktlinjer og tilgjengelighet til sjøen i sentrum.
  • Være fleksibel til alternativ bruk av sentrumslokaler, for å unngå tomme vinduer.
  • Flytte offentlig virksomhet inn i sentrum, når forholdene ligger til rette for det.
  • Legge til rette for høyere, tettere boligbebyggelse i sentrum – også student-/utleieleiligheter.
  • Tilrettelegge for byrom/møteplasser med god atmosfære, i byen og de lokale sentra.
  • Støtte kultur og andre aktivitetstiltak i sentrum.
  • Hensynta trafikkbelastningen når utbyggingsprosjekter på Jeløya planlegges.
  • Gjøre en nøye vurdering av kommunens eiendommer for enten utvikling eller salg.
  • Forskuttere maling og lyssetting av Mosseport-tunellen, slik at den fremstår som lys og innbydende.
  • Vurdere muligheten til å vitalisere kanalparken ved å tilrettelegge for brygger og båtfortøyning på Jeløysiden av kanalen og etablere servicefasiliteter.
  • Sørge for at Moss by- og industrimuseum skal være lokalisert i Møllebyen.
  • Sikre Konventionsgården som et nasjonalt viktig bygg knyttet til 1814-historie på lik linje og i samarbeid med Rikspolitisk senter på Eidsvoll.

NÆRINGSUTVIKLING

Moss Høyre vil jobbe aktivt for at kommunen skal fremstå som attraktiv for bedrifter som ønsker å etablere seg. Vi vil både sørge for å få nye næringsaktører, og beholde de som allerede er etablert i kommunen. Moss havn vil være en viktig bidragsyter til dette.

Moss Høyre vil i samråd med Mosseregionens Næringsutvikling (MNU) og de ulike næringsforeninger se på en fremtidig organisering som sikrer klarere rolledeling mellom næringsliv og kommuner, en styrket og forutsigelig finansiering av MNU og tettere dialog og samarbeid på tvers av bransjer.

Moss Høyre vil etablere et godt og tett samarbeid med Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU), til gjensidig fordel.

Moss Høyre vil:

• Styrke sentrums attraktivitet og sentrumshandelen.
  • Legge til rette for flere arbeids- og studieplasser i kommunen i samarbeid med aktuelle utbyggere.
  • Tilrettelegge for at kompetansebedrifter, gjerne gründere fra NMBU, etablerer seg i Moss.
  • Bevare flest mulige områder med dypvannskai og vurdere hva som er den mest verdiskapende bruken av gamle og nye havnearealer.
  • Støtte reetablering av Moss sivile lufthavn, Rygge.
  • Sikre at kommunen møter initiativ og investeringsvilje med en aktiv og løsningsorientert holdning.
  • Arbeide for at statlige arbeidsplasser flyttes til Moss.
  • Støtte oppunder næringslivet i regionen, og sikre forutsigbarhet og et godt servicetilbud.

6. Drift av Moss kommune og regionalt samarbeid

Moss kommune skal være blant de ledende Smart-kommunene der bærekraftig digitalisering sikrer de ansatte en enklere arbeidshverdag og kommunens innbyggere gode og effektive tjenester. Samtidig skal kommunen ivareta dem som ikke finner seg til rette i en ny digital hverdag. Vår nye kommune skal oppleves som smart, effektiv og brukervennlig.

Som den nye store kommunen i Mosseregionen skal vi lede an i regionalt samarbeid, og prioritere samarbeid på tvers av kommunegrensene.

Kommunen skal fortsette det gode arbeidet med å redusere fravær og legge til rette for et best mulig arbeidsmiljø for de ansatte.

Moss Høyre vil:

• Sørge for at Moss kommune aktivt skal utvikle sine tjenester gjennom bruker- og medarbeiderundersøkelser.
  • Bidra til å opprettholde og videreutvikle de kommunale foretakene.
  • Utvikle Moss Kommune til å bli en Smart-kommune og lede an i satsningen på bærekraftig digitalisering.
  • Arbeide for å etablere en døgnåpen kommune ved å satse på gode brukervennlige selvbetjeningsløsninger.
  • Sikre best mulig kvalitet og pris på varer og tjenester ved å styrke og ytterligere profesjonalisere innkjøpsarbeidet.
  • Konkurranseutsette egnede tjenesteområder.
  • Løpende identifisere utfordringer og gjennomføre relevante tiltak for å redusere sykefraværet.
  • Sikre at universell utforming følges opp på best mulig måte på alle kommunens arenaer.
  • Arbeide for at eiendomsskatten holdes på et så lavt nivå som mulig, og på sikt fjernes helt.
  • Være en foregangskommune for god og tilgjengelig informasjon til innbyggere og næringsliv.
  • Bidra til et godt naboskap og utvikle regionale samarbeid til beste for innbyggere og næringsliv.
  • Påvirke nasjonale myndigheter i viktige saker for kommunen.
  • Ta en aktiv rolle i de regionale samarbeidene i Osloregionen.
  • Samarbeide med fylkeskommunen for å få et bedre kollektivtilbud i Mosseregionen.