MOSSEIDRETTEN MÅ LØFTES FREM!

Moss Høyre ønsker en aktiv og inkluderende by, hvor alle kan oppleve idrettsglede og mestring på gode arenaer for organisert idrett og uorganisert aktivitet.

aV  Lars Thomas Olsen Paulshus, Fraksjonsleder Kultur, Aktivitet og Inkludering, Moss Høyre, Larkollen

Mosseidretten kjemper mot krefter som de selv vanskelig kan gjøre noe med. En langvarig pandemi med nedstegning av aktiviteter etterfølges av en økonomisk krevende tid for de fleste mossinger. Utfordringer som mosseidretten selv lite kan gjøre noe med.

For Moss Høyre er idretten i Moss viktig, veldig viktig! Idretten er en arena for fysisk aktivitet, inkludering og god psykisk helse. En arena hvor man kan oppleve mestring, glede og fellesskap! For å oppleve dette så trenger man både en arena og en lagkamerat.

Det er skuffende å se hvor lite ambisjoner styringsflertallet i Moss kommune har for idretten. Igjennom de siste 4 årene så har idretten gått for lut og kaldt vann i kommunen vår. Manglende planer og visjoner fra styringsflertallet har ikke gjort veien lettere for mosseidretten!

Aktivitet til alle

Høyre ønsker å bidra til at flest mulig kan delta i idretten uavhengig av foreldrenes sin lommebok. Etter pandemien sitt inntog har stadig flere barn og unge falt ut av idretten, mange klarer ikke lengre å betale for de kostnadene som følger med idretten. Dette gjelder vel så mye for idretten i Moss, som på landsbasis. Stadig flere klubber forteller om manglende betaling.

Aktivitetskortet er vår medisin mot utenforskapet som barn og unge opplever grunnet manglende betalingsevne hos foreldrene. Aktivitetskortet gir barn og unge muligheten til å delta i en fritidsaktivitet. Kortet dekker kostnader til deltagersavgift i det utvalgte idrettslaget og skal bidra til idrettsglede med gode venner. Ved budsjettbehandlingen de siste årene så har Høyre jobbet for å innføre et Aktivitetskort og styrke støtten til de som sliter mest, uten få gehør hos posisjonen.

Samarbeidspartneren

Idrettsrådet skal være bindeleddet og en støttespiller for idretten og kommunen. Et organ som skal bidra til at byens idrettslag kan å skape arenaer hvor idrettsglede og aktivitet står i fokus. Når idrettsrådets tilskudd knapt dekker en administrativ stilling, så faller det krevende arbeidet med utvikling av kommunale planer og bistand til utvikling av idrettsanlegg på frivilligheten tungt ned på de frivillige skuldrene i idrettsrådet. Skuldre som allerede er tynget med engasjement i eget idrettslag.

Høyre ønsker å styrke idrettsrådet arbeide, spesielt rettet mot det krevende arbeidet som ligger i å utvikle planer og skisser for nye anlegg.

Kommunale planer

Arbeidet med kommuneplan for idrett og fysisk aktivitet er dypt savnet. En plan som skulle gi oss mål, helst hårete mål for idretten i Moss. Mål som gjør at vi kan rykke opp fra en av de nederste plassene i det dårligste fylket, landet sett over ett. Siden Moss og Rygge ble en kommune har det knapt skjedd noe med denne planen, noen som arbeidet til idrettslagene i kommunen vår.

Høyre ønsker å bidra til at vi snarest får startet med arbeidet med kommuneplanen. Har vi ikke kapasiteten til denne arbeidet internt i kommunen, så må vi se på mulighetene for å leie inn kompetansen eksternt.

Idrett og fysisk aktivitet er kanskje det beste bidraget vi kan gi til barn og unge i Moss. Det vi investerer i innsats for de som sliter med å betale og i gode idrettsanlegg, for vi igjen mange ganger noen år frem i tid. Det kan ikke somle slik som det har blitt gjort de siste årene i kommunen vår, nå er det på høy tid å løfte idretten i Moss ut av den nederste divisjonen og opp på et høyere nivå!