MOSSEVELGERNES STEMME TIL FYLKESTINGVALGET ER VIKTIG!

Av  Thor Christian Hansteen, Fylkestingskandidat 14. plass, Østfold Høyre, Moss

Hvorfor bør du som bor i Moss stemme ved fylkestingsvalget i Østfold i år? Selv om mange tenker at det holder å stemme til kommunevalget i Moss, så er det også viktig å stemme to ganger, og også gi din stemme ved fylkestingsvalget.

For mange oppleves fylket som noe fjernt og litt fremmed, som ikke har noe praktisk betydning. Mange av Moss innbyggere har aldri vært i dirkete kontakt med fylket og har aldri vært på Fylkeshuset. Før var det Østfold, så ble det Viken og snart blir det Østfold igjen – og mange tenker at «dette med fylket angår ikke meg».

Selv om fylket ikke synes klart og tydelig i hverdagen, så er de oppgaver som fylket har ansvar for å utøve en viktig del av svært mange Mossingers liv. Kortversjonen er at fylket har ansvar for videregående opplæring og fagskoler, fylkesveier og kollektivtransport, tannhelsetjeneste, kulturtiltak og planlegging på fylkesnivå. Dette er viktige områder som har innvirkning på de flestes hverdag.

Østfold Høyre vil gi Østfold gode og trygge løsninger som bygger på en ansvarlig og langsiktig politikk. Vi roper kanskje ikke høyest, men vi har en politikk som er mulig å gjennomføre og som fungerer i praksis. Østfold fylke vil få en svak økonomi fra starten i januar 2024, og det er ingen utsikter til rask forbedring av økonomien. Da er det viktig å ha en politisk styring i fylket som fokuserer på ansvarlighet og trygge langsiktige løsninger. Meningsmålingene viser at stadig flere blir overbevist om at Høyre er partiet som har de beste løsningene.

Da Viken fylke, som hadde en sunn økonomi, ble vedtatt oppløst av de rødgrønne partiene, så var det klart at økonomien i «Nye Østfold» ikke hadde særlig lyse utsikter. I intervju med Moss Avis 17. desember 2021 var Vikens fylkesrådsleder (AP) og mossing Siv Henriette Jacobsen ikke særlig optimist med tanke på den økonomiske situasjonen til «Nye Østfold»:

«Østfold vil ha et økende underskudd i perioden, og vil ikke ha råd til å opprettholde nivået på driftsutgiftene og finansiere planlagte investeringer de neste ti årene. Østfold vil ha et årlig underskudd på 50 millioner, som gradvis vil øke til 175 millioner til slutten av tiårsperioden. Dette skyldes en svakere befolkningsutvikling enn resten av landet, samt økte investeringskostnader. Nye Østfold vil neppe ha råd til de investeringene som er planlagt gjennomført i dag», uttalte Jacobsen. Og videre – «Det får de konsekvensene at oppgaven til politikere i nye Østfold blir å kutte i budsjettet hver høst, og at planlagte investeringer må utsettes», sa Siv Henriette Jacobsen til Moss Avis.

Med et dårlig utgangspunkt er det desto viktigere at velgerne gir fylket vårt politikere som evner å gjøre det beste ut av situasjonen. Da er det mange som mener at en stemme til Østfold Høyre det tryggeste alternativet.

Selv om økonomien er skral, skal vi være stolte av Østfold! Østfold Høyre ser verdien av at fylkets særegne natur, attraktive destinasjoner, historie og tradisjoner blir ivaretatt på en god måte. Østfold blir stadig mer attraktivt både som bosted i hovedstadsregionen, og som turistmål. Østfold Høyre vil gjøre det vi kan for at fylket blir en aktiv medspiller for innbyggere og næringsliv.

Fordi Østfold i stadig sterkere grad knyttes opp mot Oslo og Akershus jobber Østfold Høyre for et billettsystem som gjør at man kan benytte samme billett i både Østfold, Akershus og Oslo. At flest mulig i Østfold kjører kollektivt er viktig for miljøet i fylket, og det oppnår vi ikke uten et kollektivtilbud som fungerer godt i praksis.

Som eier av fylkesveiene har Østfold fylke et stort ansvar. Mange store prosjekter skal gjennomføres, og store kostnader må dekkes inn. Kjøkøysundbroa, Kanalbroa i Moss og ny bro over Sarpefossen er blant de største prosjektene som må gjennomføres. Uten ansvarlig politisk styring kan det fort bli skapt nye problemer og utfordringer, og det kan bidra til en enda dårligere økonomi i fylket.

Høyre er «skolepartiet», og videregående utdanning er et område hvor Østfold Høyre har «fullt trøkk». Skal vi videreutvikle Østfold trenger vi elever med god og riktig kunnskap, og det får vi ikke ute kompetente og innsatsvillige lærere. En god skole forutsetter også at skolebyggene, som fylket eier, har tilfredsstillende standard. Her har Østfold en stor oppgave i årene fremover, og store investeringer må foretas. Den ansvarlige politikken som Østfold Høyre fører er en god sikkerhet for å sikre gode skolebygg i Østfold.

En av fylkets oppgaver er å legge planer på fylkesnivå. Dette kan høres både kjedelig og byråkratisk ut… Dette er ikke så dumt som noen tenker: Fylkets planer bidrar til å koordinere og tilrettelegge for utvikling i hele fylket – vi må unngå at kommunene «sitter på hver sin tue» og legger planer som ødelegger for hverandre. Spesielt er dette viktig for næringslivet i Østfold. Alle i Østfold vil vinne på at fylkets bedrifter lykkes – både «vanlige folk» og «uvanlige folk». Vi får til mer når vi drar lasset sammen enn når vi drar lassene hver for oss.

Østfold Høyre ønsker et Østfold fylke med muligheter for alle. Vi er ulike mennesker med ulike behov, men skal ha de samme mulighetene til å skape oss gode liv. Alle mennesker har et ønske om å kunne stå på egne ben, og derfor jobber Høyre for et samfunn som legger til rette for at folk kan leve det livet de ønsker. Høyre tror på alle menneskers evne til, og ønske om, å bidra. Høyre gir ikke opp folk, men stiller krav til den enkelte. Høyre ønsker at alle skal få det bedre, og dette er et viktigere enn å bare fokusere på at noen få skal få det verre.

Sammen kan vi skape «Nye Østfold». Da er flest mulig stemmer til ‘Høyre viktig for å sikre forsvarlig politisk styring i Østfold i de neste fire årene: Du som bor i Moss kommune må stemme TO ganger, både i kommunevalget og i fylkestingsvalget. Godt valg!