Nå må vi legge lokk på saken

Med samferdselsdepartementets statlige regulering av Gon på Halmstad til togparkering, må vi som har kjempet i mot dette erkjenne at det slaget er tapt. Nå starter kampen for en løsning som minst mulig vil være til skade for lokalsamfunnet vårt.

I torsdagens kommunestyremøte var Bane NOR på plass for å orientere oss om deres faglige anbefaling for plassering av togparkering eller hensettingsanlegg som også heter. Det har vært vurdert fire mulige plasseringer, med to alternativer i Råde, ett på Gon på Halmstad og ett på Kambo.

Ingen av de tre involverte kommunene har kunnet støtte noen av alternativene i egen kommune, og med den bakgrunn har Bane NOR gått til samferdselsdepartementet og bedt om å få gjennomføre en statlig regulering for prosjektet. Departementet ga grønt lys, og Bane NOR kom nå med sin faglige anbefaling til plassering.

Anbefalingen ble Gon. I tilfeller der staten tar over reguleringsprosessen, er det i praksis svært lite vi som lokalpolitikere kan påvirke når det gjelder valget av plassering. Det vi derimot kan påvirke, er hvordan utformingen av selve anlegget skal bli og hvilke krav vi kan stille på vegne av lokalsamfunnet.

Hovedargumentene mot plassering av anlegget på Gon er tap av god landbruksjord, utradering av hele gårdsbruk, støy og visuell forurensing i form av belysning av anlegget. Halmstad er definert som et viktig knutepunkt i nye Moss, og i henhold til statlige føringer viktig å fortette og utvikle. Vi mener derfor det er uheldig å legge et slikt anlegg tett opptil eksisterende og planlagte boligområder. Hvis anlegget på Gon allikevel presses gjennom av staten, er det viktig at utformingen av anlegget blir så skånsom for omgivelsene som mulig.

Mitt innspill overfor Bane NORs representanter i torsdagens møte, er at anlegget må senkes ned i terrenget og at det bygges et lokk over. Lokket vil ha flere funksjoner. Det vil redusere lyd- og lysforurensning fra anlegget, det vil øke sikkerheten til de som jobber på anlegget, samt at hele anlegget vil bli mye mindre synlig for omgivelsene. Bane NOR vil nok argumentere med at et slikt lokk vil fordyre prosjektet, men etter min mening vil det være vel investerte penger for å ivareta fortetting og utvikling av dette viktige knutepunktet. Selv om prosjektkostnaden øker, vil det også gi en fantastisk mulighet til å utvikle området oppe på lokket til bolig og næring. Et slikt område vil være med på å finansiere den økte kostnaden for å legge hensettingsanlegget under lokk!

Et lokk over hensettingsanlegget vil fortsatt gi oss muligheter til å utvikle Halmstad i tråd med det vi har jobbet med i snart 20 år, samtidig som inngrepet i Halmstad-landskapet blir skjult for omgivelsene.

Innbyggerinvolvering er et utrykk som ofte brukes i den offentlige debatten. Nå skal det bli spennende å følge med på hvordan en stor statlig aktør som Bane NOR løser denne viktige oppgaven. Vi i Høyre vil følge opp dette nøye for å forsikre oss om at innbyggerinvolveringen blir god og at dialogen mellom Bane NOR og grunneiere, naboer og Halmstadbeboere generelt blir så bra som mulig.

Plasseringen av hensettingsanlegget på Gon er en veldig trist sak for alle som blir berørt. Nå må de folkevalgte stå sammen for å stille krav til Bane NOR om å gi noe tilbake til lokalsamfunnet.