NAV, for å få folk ut av fattigdom eller inn i jobb?

Hvor ble det av «arbeidsformidlingen» den gangen NAV ble opprettet?

Av Joacim Flesjø Grønberg, 51.kandidat Moss Høyre, Moss

For de fleste som har hatt «dialog» med NAV har man ofte blitt møtt av et byråkrati som får den driftigste advokat til å miste arbeidslysten. Dagens NAV ble til i sin tid for å effektivisere og forenkle prosessene mellom det offentlige, arbeidsgiver og arbeidstaker og etatene som tidligere het Trygdeetaten, Aetat og den kommunale sosialtjenesten. Intensjonene var gode, men fruktene uteble. Dette har frustrert de som har vært brukere av NAV og også de ansatte.

Det ble av Høyreregjeringen satt i verk flere tiltak for å bedre mulighetene for å gjøre flere arbeidsdyktige og åpne for mer bedriftsintern opplæring og mulighet for fagbrev i voksen alder.
Disse prosessene havnet nok i skyggen av pandemien og ressurser ble omprioritert slik at saksbehandlingen ble mere tidkrevende og nok flere falt utenfor.

Moss Høyre ønsker å bedre vilkårene for brukere av NAV slik at de som trenger bistand for å loses igjennom byråkratiet sli at de kommer raskt på rett spor. Dette ved at kommunetorget bistår med utfylling av skjemaer eller henviser de til rette personer som ikke nødvendigvis er innen NAV-systemet. I Moss er det flere lavterskeltilbud i regi av private, ideelle og offentlige aktører som kan sørge for at de mest ressurser til arbeid skal få muligheten for dette.. Kommunen er tross alt til for innbyggerne og ikke motsatt. Ved å bli en JA-kommune skal ingen dører føles stengte!