Norge trenger en skolepolitikk som setter læring først

Regjeringen Støre har besluttet å flytte eksamen for avgangselever i videregående skole 2,5 uker frem. Ikke for å forbedre elevenes faglige forutsetninger, men for å gi russen mer tid til å feste. Dette er ikke bare oppsiktsvekkende, det er også et tydelig signal om hva regjeringen prioriterer. Når skoleåret tilpasses russefeiringen i stedet for å sette kunnskap og undervisning først, er dette ikke annet enn et grovt svik både mot elevene og skolen som opplæringsarena.
 
Beslutningen er tatt til tross for kraftige advarsler fra det faglige utdanningsmiljøet. Både Utdanningsdirektoratet, KS, Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet og Lektorlaget har i sine uttalelser vært tydelige på at dette vil svekke elevenes læring og gjøre en allerede krevende skolehverdag enda vanskeligere.
 
Utdanningsdirektoratet advarer om at skolene allerede i dag strever med å få tilstrekkelig undervisningstid før eksamen. Å fremskynde eksamen vil dermed gi mindre tid til undervisning, fordypning og forberedelser – og føre til økt stress blant både elever og lærere. KS støtter dette synet, og avdelingsdirektør Kristin Holm Jensen er krystallklar: Det er alvorlig å svekke elevenes læringsmuligheter ved å la fest og moro styre skolens organisering.
 
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, peker på at skoleåret nå vil bli kortere og mer komprimert, for både elever og lærere, med mindre tid til å forberede seg til eksamen og nå målene i læreplanen. Helle Christin Nyhuus i Lektorlaget sier det kanskje best: Det er eksamen som skal være styrende for skoleåret – ikke russefeiringen.
 
Høyre mener det er dypt bekymringsfullt at vi har en regjering, som i en tid med fallende læringsresultater, velger å senke kravene i skolen fremfor å heve dem. Skal vi ruste dagens unge for fremtidens utfordringer, må vi satse på kunnskap – ikke kompromisse med faglig kvalitet for å gjøre plass til fest og moro. Norge trenger en skolepolitikk som setter læring først, ikke en som lar private feiringer diktere rammene for undervisningen. Vi må ha høyere ambisjoner for skolen og elevene våre enn dette. 
 
Det skal være mulig å kombinere feiring og fag, men det forutsetter at skolen og læring kommer først. Nettopp derfor er det viktig å samarbeide med russen for å finne gode, balanserte løsninger. Løsninger som både anerkjenner og ivaretar ønsket om å feire 13 års skolegang, og som samtidig sikrer at elevene får den undervisningen, faglige støtten og muligheten til forberedelser som de har rett på.
 
Høyre vil fortsette å kjempe for en skole som skal sette elevenes læring først. Norge trenger en kunnskapsskole som stiller krav, gir støtte og som tar elevenes fremtid på alvor!

Jorunn K Wiborg 
Gruppeleder, Moss Høyre