ØKONOMISK LIKESTILLING!

Økt fokus på likestilling mellom kvinner og menn er viktig for å redusere økonomiske ulikheter og løfte kvinners selvstendighet og integritet!

Av  Jorunn Karlsen Wiborg, Gruppeleder, Moss Høyre

Sammenlignet med svært mange andre land er Norge ett av de mest likestilte. Vi er allikevel milevis unna å være i mål også innenfor egne landegrenser. Kvinner tjener fremdeles mindre enn menn, og Norge har fremdeles færre kvinner enn menn i topplederstillinger. Vi har for lite satsing på kvinnehelse og for få kvinner i politikken.

Heller ikke når det kommer til privatøkonomi har likestillingen kommet langt nok i Norge. Undersøkelser viser at kvinner i mindre grad enn menn har innsikt i familieøkonomien. Vi vet også at det er en tydelig skjevfordeling på boligmarkedet, hvor flere menn enn kvinner eier sin egen bolig, eller hvor felles bolig i mange tilfeller kun står i mannens navn. Mindre innsikt i egen privatøkonomi og mindre grad av bevissthet rundt eierskap til felles bolig, gjør kvinner mer sårbare ved samlivsbrudd.

Forskning viser at risikoen for fattigdom er større blant kvinner enn menn, dels fordi det er flest kvinner blant enslige forsørgere. Utdanning er viktig og bidrar til å legge grunnlaget for en stabil inntektssituasjon, samt skaper større grad av muligheter på arbeidsmarkedet. En fast jobb i full stilling, hvis forholdene ligger til rette for det, skaper trygghet på flere områder og sikrer viktige rettigheter som permisjon- og pensjonsordninger.

Det har skjedd store og positive endringer i kvinners utdanningsvalg de siste 10-årene, hvor andelen kvinner med lengre høyskole- og universitetsutdannelse er høyere enn for menn. Dette er absolutt et skritt i riktig retning, samtidig som det er et paradoks at kvinner fremdeles tjener mindre enn menn. Noe av forklaringen er at kvinner i større grad enn menn velger lavtlønnede yrker, men det forsvarer ikke at kvinner likevel tjener mindre enn menn innenfor samme yrke. Forskning viser videre at lønnsgapet mellom kvinner og menn i særlig grad oppstår i årene etter at man får barn for første gang, hvor kvinnene faller hele 20 % i lønn sammenlignet med menn.