Ordføreren villeder

De tre partiene i posisjon har snudd kommuneøkonomien fra god til dårlig på rekordtid og Høyre mener at den økonomiske situasjonen i Moss er bekymringsfull. Det gjør tydeligvis ikke ordføreren som i sitt svar til meg den 18.6 villeder og bagatelliserer. Kan det ha noe med valgkampen å gjøre?

Kommunen forverret resultatet med nesten 100 millioner kroner fra 2017 til 2018. Av dette har rådmannen en god forklaring på 35 millioner, det skyldes arbeid med ny kommune og avsetninger til jubileet i 2020. Men det er fremdeles 61 millioner i avvik som vi ikke har fått forklaring på.

Som en forklaring på nevnte avvik, så skriver Hanne Tollerud «det er utfordrende å skille ut i detalj hva kostnadene er i forbindelse med bygging av ny kommune, men at det nok må påberegnes at man har brukt penger også utover avsatte midler.». Har virkelig kommunen så dårlig økonomistyring, at den ikke aner hvor sekstifem millioner kroner har tatt veien? Skal man styre økonomien, må en jo vite hvor pengene har tatt veien.

Ordføreren skriver at kommunen har et mindreforbruk på 32 millioner kroner i 2018, og har derfor sunn økonomi. Dette er feil! For å redde resultatet har kommunen overført midler fra oppsparte fond, det har ingen ting med driften å gjøre. Det er det samme som å bruke av sparepengene når lønnen ikke strekker til, man kan gjøre det noen ganger, men så er sparekontoen tom. Med dette ønsker tydeligvis Ordføreren å forvirre leserne, ved å vise til et tall som ikke er relevant for driften av Moss kommune. Driften av Moss kommune gikk med underskudd i 2018, det er feil å påstå noe annet. Kommunal Rapport, som er en nøytral aktør, skriver om Moss at resultatet er det dårligste på mange år, og at de fleste kommunene i Norge presterer mye bedre.

Vi ser nå at dette fortsetter i 2019, ordføreren har ikke kontroll. Det er nå varslet et negativt resultat på 10 millioner i år. Ordføreren overtok en meget veldreven kommune, som hadde flere år med gode resultater bak seg, men er det snudd og vi er på vei inn i et økonomisk uføre

Når Høyre, forhåpentligvis, overtar styringen av den nye kommunen, vil vi først og fremst rette opp kommuneøkonomien. Uten en god kommuneøkonomi er vi bundet på hender og føtter, og kommunen vil ikke være i stand til å gjennomføre alle de gode tiltakene vi har i programmet vårt. Med en god kommuneøkonomi skal vi fortsette å bygge byen vår, slik vi gjorde da Høyres Tage Pettersen var ordfører og vi hadde økonomi til å bygge Hoppern skolen, renovere Parkteateret, bygge lekeplass på Kirketorget og skøytebane i byparken og mange andre gode tiltak for byen vår.

Sist og ikke minst, vi i Høyre lover at vi vil ikke tildekke eller skjule hvordan den økonomiske situasjonen er i kommunen vår, innbyggere og kommuneansatte fortjener full åpenhet.