På tide å kalle en spade for en spade?

Er kommuneøkonomien allerede ute av kontroll i vår svært så unge kommune? En pressemelding fra kommunen som resulterte i oppslaget“Moss kommune kan juble etter millionoverskudd”, når realiteten er et underskudd på 51 millioner kan tyde på at alt ikke er som det burde være.

Moss kommune sendte ut en pressemelding på fredag, der de i første setning skriver “Samlet for begge kommunen viser tallene et positivt regnskapsresultat for 2019”. Dette får et oppslag i Moss Avis, under overskriften “Moss kommune kan juble etter millionoverskudd”, ordføreren vår deler innlegget og skriver at “dette skyldes god kontroll og fullt fokus”. Heldigvis har Moss Avis slettet innlegget, med den positive vinklingen og en smilende rådmann.

Fakta er at kommunene (Moss og Rygge) har et netto driftsresultat på minus 51 millioner kroner. Pressemeldingen fra Moss kommune er villedende, først langt nede i pressemeldingen dukker begrepet “Netto driftsresultat” opp, og det er det kommunen styres etter. Begrepet “regnskapsresultat” er meget upresist, og benyttes knapt i forbindelse med kommunal regnskapsrapportering. Overskuddet det refereres til er etter at kommunen har tappet egne fond (reserver) for midler, det har ingenting med driften å gjøre.

Undertegnede advarte de styrende partiene om den økonomiske utviklingen, allerede høsten 2017. Vi så da at re kommunalisering av kommunale tjenester ville bli kostbart for kommunen. I en rekke innlegg i avisa og fra bystyrets talestol har posisjonen blitt advart. Senes i fjor sommer skrev ordføreren i et svar til undertegnede at «Det er kontroll på økonomien i Moss».

Ordføreren skriver stadig «kontroll». Men er det god kontroll, ordfører? Og er det noe å juble for, rådmann? Betyr disse utspillene at rådmannen og ordføreren er fornøyd?

Høyre mener at det er rådmannens rolle å fremstille kommunens økonomiske situasjon på en objektiv og opplysende måte. Den nevnte pressemeldingen var verken objektiv eller opplysende.

I pressemeldingen heter det “.. den nye kommunen har med seg et samlet positivt resultatregnskap fra 2019 inn i 2020 så viser tallene at begge kommunen har negative netto driftsresultater for 2019.” Her er det bare innvidde i kommunal regnskapsterminologi som forstår alvoret.

Vi mener at det er viktig at innbyggerne i Moss får kjennskap til den reelle økonomiske situasjonen. Og dessverre folkens, den er elendig. Kommunen er nå i en økonomisk situasjon som gjør at det ikke er penger til de enkleste tiltak. Hvordan den ambisiøse klimaplanen, harmonisering av lønninger eller satsing på eldre skal gjennomføres, er det ingen som kan forklare. Uten penger blir jo dette helt umulig.

Ordføreren skryter av god kontroll, samtidig kan vi lese i Moss Avis at de administrative kostnadene i den nye kommunen har økt med 40 millioner kroner siden 2015. Kostnadene har økt, men vi har ikke fått bedre tjenester for innbyggerne i Moss. Sånn kan vi ikke ha det. Høyre ville selvsagt prioritert annerledes, vi ville først og fremst sørget for økonomisk kontroll. Siste året Høyre styrte Moss kommune, i 2017, hadde kommunen et netto driftsresultat på + 94 millioner kroner.

Hva har skjedd, ordfører? Kan du forklare innbyggerne i Moss hvordan vi har havnet i dette økonomiske uføre?