Politikere kan ikke erstattes av kunstig intelligens. Eller?

Av  Elena Rosnes, Kandidat til Moss kommunestyre for Høyre, Moss

Hvis politikere ikke lærer seg AI, vil AI lære seg å erstatte politikere?

Aldri før var utsagnet «Det er lett å spå framtida – det vanskelig er å få rett» så relevant. Vi aner ikke hvordan arbeidsmarkedet vil se ut om 10 år og hvordan kompetansebehovene vil endres.

Blant annet på grunn av kunstig intelligens, som vil ha en enorm innvirkning på alle ledd i arbeidslivet. Det spås at maskiner vil overta mange jobboppgaver og erstatte noen yrker. Future of Jobs Report 2023, en rapport fra Word Economic Forum, anslår at nesten en fjerdedel av jobber og nesten halvparten av ferdigheter vil endres innen 2027. Kunstig intelligens forventes å bli tatt i bruk av nesten 75 prosent av de undersøkte selskapene.

Men antakelig kan noen ting imidlertid ikke erstattes. Kunstig intelligens har (ennå) ikke bevissthet, og kan ikke utvikle ferdigheter som er unikt menneskelige, som for eksempel empati. «Venner og politikere kan ikke erstattes av maskiner» dette sier den verdensberømte tenkeren Yuval Noah Harari.

Det er vanskelig å forutsi hvilke jobber som forsvinner. Men det er lett å spå at vi vil bli utfordret til å tilpasse oss det nye arbeidsmarkedet. Derfor må vi være forberedt på å hjelpe arbeidstakere å takle overgangen. Da må vi utvikle politikk som sikrer jobboverganger for de som blir konfrontert med et tøft arbeidsmarked, finne nye løsninger på hvordan skal vi støtte de som mister jobben, og tilrettelegge for at folk skal raskt lære nye ferdigheter. Dette er viktig politikk, som må stå høyt på dagsorden for politikere både på nasjonalt og lokalt nivå. Det er viktig også for Moss Høyre!

Det andre presserende behovet for politisk oppmerksomhet er utnyttelse av kunstig intelligens, som har potensial til å revolusjonere nasjonale og kommunale tjenester. Ved å ta i bruk AI kan lokale myndigheter forbedre innbyggerdialog, automatisere oppgaver og ta mer kunnskapsbaserte beslutninger om alt fra vei- og transport løsninger, til avfallshåndtering eller sikkerhet.

Da er det viktig at også politikere og beslutningstakere lærer om og skjønner hva kunstig intelligens er, og hvordan det fungerer, hva det kan gjøre og hva det ikke kan gjøre. Vi må unngå å komme i en situasjon der er det mye motstand eller utelukkende fokus på regulering bare fordi man ikke forstår. Først da kan man ta opp viktige politiske diskusjoner, og gjøre viktige beslutninger i forhold til bruk og regulering av kunstig intelligens og annen teknologi.

Høyre sentralt har satt ned et ekspertutvalg med mange ledende eksperter for å identifisere hvilke politiske endringer som må til for bruk av kunstig intelligens i Norge. Flere aktører er i disse dager med på høringsrunden i Stortinget, for å gi innspill på hvilke muligheter for bruk av KI i offentlig sektor gir for bedre og mer effektive tjenester.

Kunstig intelligens har en potensiale til å revolusjonere kommunesektoren. Vi i Moss har mulighet til å bli en foregangskommune.

Behovet for kompetanseheving for kommunale ansatte som jobber med å drive eller utvikle kommunale tjenester blir påtrengende. De som utvikler og bruker tjenestene må være med å definere brukspotensialet. Hvis ikke så går vi glipp av verdifulle muligheter.

Det er viktig at politikere viser vei og begynner med seg selv. Ved å motivere seg selv til konstant kompetanseheving og inspirere andre. Ved å omfavne AI vil politikere forme banen og styre lokalsamfunnene våre mot en rettferdig og trygg fremtid. For som sagt «den beste måten å forutsi fremtiden på er å skape den».

For hvis ikke, så vil kanskje noen andre ta disse beslutninger, for eksempel de internasjonale teknologiselskapene, eller AI tar kanskje snart avgjørelser selv?