Private barnehager i skvis mellom ny regjering og AP-styrte kommuner!

Å bruke regnskapstall fra koronaåret 2020 som budsjett for 2022 blir aldeles feil – og et garantert underskuddsår. Vi trenger de private barnehagene!

Tronvik barnehage på Jeløy – populær og veldrevet!

Kan man bli annet enn glad når man ser førstesiden av Moss Avis’ lørdagsutgave?  I artikkelen leser vi om sunt og variert kosthold i barnehagene våre, her representert av en barnehage som tilbereder varme måltider over bål med fisk og plantebaserte ingredienser flere ganger i uken.

I mai 2021 vedtok de kommunale barnehagene i Moss en kvalitetsstandard for mat og måltider basert på helsedirektoratets retningslinjer, og jeg er fornøyd med at de kommunale barnehagene har fulgt opp det som lenge har vært praksis i mange private barnehager. Artikkelen var også ment å belyse kostpris for måltider i den enkelte barnehage, og vi ser at de kommunale barnehagene stort sett velger å ikke opplyse om verken antall måltider eller type mat som inkluderes i prisen. Det undres jeg over – dette er jo viktig markedsføring!

Ser man på brukerundersøkelser, scorer Mosse-barnehagene godt over landsgjennomsnittet.

Høyre er glad for miksen mellom kommunale og private barnehager som vi mener bidrar til de gode resultatene. Venstresiden har blitt mer opptatt av hvem som eier barnehagen enn kvaliteten på tilbudet. Arbeiderpartiet har flere steder satt en stopper for etablering av private barnehager, og brukt store summer på å tvangskommunalisere en rekke barnehager. Der de vil bruke flere milliarder kroner på oppkjøp av gode private barnehager de neste årene, vil Høyre satse på mangfold, kvalitet, kompetanse og innhold i barnehagen. Vi vil ha flere barnehagelærere, og flere ansatte med fagbrev!

Venstresiden gikk samlet til valg på en politikk som vil gjøre det svært vanskelig for mange private barnehager å drive videre. Høyre vil bevare valgfriheten for alle barnefamilier i Moss, og det mangfoldet og kvaliteten som de private barnehager bidrar med. Men de på sin side trenger forutsigbarhet, trygghet og de samme mulighetene for å konkurrere om å gi et tilbud av høy kvalitet på lik linje med de kommunale barnehagene — både til neste år og om fem år.

Mange private barnehager går allerede i dag med underskudd. Nærmere 100 prosent av de private barnehagene har tariffavtaler med fagforeningene om lønn- og arbeidsvilkår, og opplever nå at tilskuddene på landsbasis stiger mindre enn forventet lønns- og prisvekst i 2022. Høyre synes derfor det er svært beklagelig at Moss kommune også har tilskuddssatser som nominelt går ned. Det er ikke profitt som driver de fleste barnehageeiere — det er et bankende hjerte for barn og barnehagedrift.

Akkurat nå er det mange private barnehager som er bekymret for fremtiden. Rett før sommeren la Storberget-utvalget frem sin rapport med flere radikale forslag til endringer i måten man finansierer private barnehager på. Initiativet kom fra Solbergregjeringen, men utvalgets konklusjon er langt fra den politikken Høyre ønsker å føre. Forslagene kan kort oppsummeres med at kommuner skal få lov til å forskjellsbehandle tilskudd til barn i private og kommunale barnehager, mulighet til å tvangskommunalisere barnehageplasser hvis det er for få barn som søker seg til de offentlige barnehagene samt å innføre kommunal forkjøpsrett når en barnehageeier velger å gi seg.

Hvis likebehandlingsprinsippet erstattes med det Storberget omtaler som «fornuftskrav», der kommunene ensidig skal kunne definere hva som er nødvendig å betale i tilskudd, frykter Høyre at private barnehager vil bli en salderingspost i kommunene i årene som kommer. De private barnehagene har vært avgjørende for oppbyggingen av sektoren etter barnehageforliket. Private tilbydere kan også være økonomisk fornuftig for det offentlige. I dag er halvparten av norske barnehager private. Beregninger fra Agenda Kaupang viser at norske kommuner hvert år sparer i snitt ca. 2,2 milliarder kroner på å benytte disse private barnehagene.

Ikke overraskende er Rødt og SV positiv til forslagene som vil gi dem verktøyene de trenger til å presse ut private barnehager i løpet av noen år. Det urovekkende er imidlertid at også Ap har lagt bort sitt tidligere pragmatiske syn. Arbeiderpartiet i Moss ønsker, i henhold til sitt partiprogram, et godt og variert barnehagetilbud – «Sammen skal vi bygge den nye Mossebarnehagen». Det å stå sammen bør gå begge veier. Det handler ikke bare om likebehandling av barnehager, det handler også om at alle barn er like mye verdt.

Høyre har bevilget 3 millioner kroner i sitt budsjettforslag til økt tilskudd til de private barnehagene. Dette på bakgrunn av harmonisering av tilskudd etter kommunesammenslåingen der private barnehager i gamle Moss fikk betydelig mindre, mens gamle Rygge fikk en del mer. Det blir helt også helt feil å legge regnskapet for 2020 til grunn. Et år helt utenom det vanlige hvor Moss kommune klarte å spare penger i barnehagene der de private hadde merkostnader. Det slår ekstra hardt når reduksjon av pensjonspåslaget fra 13 til 10% kommer i tillegg.

De private barnehagene kan nå se langt etter ambisjoner om økt kvalitet når realiteten er at man må redusere kvaliteten i form av færre vikarer, strammere innkjøp av leker og materiell mm.  Det er ingen tvil om at dette vil påvirke hverdagen negativt til over 770 barn i Moss.

Sissel Rundblad, Gruppeleder kommunestyret