Reduser trykket ved å øke presset på vaksine-motstanderne

Mange steder er det et utstrakt krav om å vise koronapass. Hvorfor gjøres det ikke i Norge?

Trykket på intensivplassene må lettes ved økt vaksinering av dem som enda ikke vil vaksineres eller innfør restriksjoner for å beskytte dem og samfunnet.

Hovedgrunnen til de nye innstramningene i samfunnet er at vi må redusere trykket på helsetjenesten og da særlig intensivplassene  på sykehusene våre.  Dit kommer de sykeste koronapasientene . De fleste  av dem er eldre uvaksinerte.  Omikron, som er den nye varianten av koronaviruset, er svært smittsomt. Selv vaksinerte kan bli smittet og smitte videre uten selv å bli alvorlig syke. Vaksinen ser ut til å beskytte mot alvorlig koronasykdom.

Skal vi greie å lette trykket på intensivplassene må vi ta kraftigere grep mot dem som ikke vil ha vaksine. Spesielt eldre, uvaksinerte bør rådes til å holde seg hjemme så de ikke blir smittet. Det av hensyn til seg selv og hele samfunnet.

Det er svært få som av medisinske grunner, ikke bør vaksineres med  de vaksinene vi nå anbefaler i Norge. Det er nærmest  bare dem som har fått anafylaksi av tilsvarende vaksine tidligere. Det vil si en sjelden, men meget alvorlig reaksjon på vaksinen. Selv disse  lar seg lett behandle ved rask kyndig hjelp. Det er jo for å oppdage den bivirkningen tidsnok at vi må vente litt hos helsepersonalet etter å ha fått vaksinen.

Ved all bruk av medisiner og vaksiner vurderes effekt i forhold til ulemper.

Bivirkninger forekommer ved nærmest alle medisiner og vaksiner. Bivirkningene ved de vaksinene vi nå anbefaler under denne pandemien er minimale i forhold til nytten for den enkelte og samfunnet.

Det må satses enda mer på å hjelpe dem som fortsatt ikke forstår hvor viktig det er å bli vaksinert nå. Mange av dem er blant våre nye landsmenn. Det kan være språkproblemer og kulturforskjeller. Men også fanatiske vaksinemotstandere. Det skyldes manglende kunnskap eller vrangforestillinger. Det får være grenser for hvor mye  vi skal måtte pålegge resten av samfunnet  for å tolerere disse vaksine motstanderne!

I Danmark praktiserer man krav om koronapass på utesteder, restauranter og kafeer, sykehus/sykehjem og i lokaler hvor henholdsvis flere enn 100 personer kan være samlet innendørs. Hvorfor tas ikke koronapass i bruk i Norge? Det sies at det er fordi vaksinen ikke hjelper godt nok mot å bli smittet av koronaviruset. Men problemet er at eldre uvaksinerte lettere får alvorlig koronasykdom og belaster intensivplassene . Etter hvert som smittetrykket stiger kan de komme til å belaste intensivplassene til bristepunktet.

Derfor mener jeg koronapass bør tas i bruk så vi kan lette trykket på helsetjenesten. Da kan vi også raskere lette på restriksjoner i samfunnet . Restriksjoner koster mange dyrt og fører til kostbare kompensasjonsordninger. Disse midlene skulle vi gjerne brukt mer hensiktsmessig.

JAN OTTO SYVERTSEN

Fraksjonsleder for Helse og Mestring, Moss Høyre.

Pensjonert kommuneoverlege og fastlege