Riksvei 19, Ny Kurs, fakta og resultater!

Moss by har vokst fram som følge av av sin unike plassering, der tilgang til en god havn har vært en vesentlig driver for byens utvikling. Det har vært fergetrafikk til Moss siden 1500 tallet og nå er Moss – Horten blitt Norges største fergesamband.

De aller fleste som benytter Bastøferga kjører bare gjennom Moss for å komme til E6. Veistrektningen som forbinder fergeleiet med E6 heter Riksvei 19 (Rv 19). Det er en kort strekning på ca 3 km. I seg selv burde det ikke det være en umulig oppgave å bygge denne veien i tunell under byens sentrum. For oss som er lokalpolitikere er den største utfordringen at det ikke er vi som bestemmer når og hvordan denne utbyggingen skal skje. For Rv 19 er nettopp det: en Riksvei! Helt konkret betyr det at det er Staten som eier veien og at det er Statens Vegvesen (SVV) som er ansvarlig for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde den nye veien som vi venter så veldig på her i Moss. SVV får sine føringer og oppdrag fra Stortinget som legger de nasjonale målene for transportpolitikken i Norge.

I Nasjonal transportplan beskrives målene og prinsippene som den til enhver tid sittende regjering legger til grunn og planen viser hvilke områder som skal prioriteres de kommende årene. Det nasjonale målet er å tilby et effektivt, tilgjengelig, sikkert, og miljøvennlig transportsystem som dekker samfunnets behov for transport og som i tillegg fremmer regional utvikling.

Basert på ovennevnte faktum synes jeg det er underlig at Ny Kurs mener de har en fordel av at de ikke har et «moderparti» i ryggen. Jeg er av helt motsatt oppfatning. Jeg ønsker meg svar på hvordan den nyopprettede by- og bygdelista tenker de skal få gjennomslag for sine saker på nasjonalt nivå? Hvilke stortingsrepresentanter er det Ny Kurs regner med skal tale sin sak etter som de selv ikke er representert i Norges nasjonalforsamling, Stortinget?

Det har tatt mange år å få saken om ny riksvei på den nasjonale dagsorden, men etter årevis med påtrykk fra mange lokalpolitikere på kommune- og fylkesnivå er jeg overbevist om at det er fordi vi har våre nasjonale partier i regjering at dette prosjektet endelig er kommet med i Nasjonal Transport Plan. Sagt med andre ord: Vi har skapt fremdrift fordi det har vært jobbet politisk over mange år på flere nivåer!

I Høyre er vi utålmodige for å få på plass en løsning. Vi krever at SVV følger opp Nasjonal transportplan og planlegger for Rv 19 i tunell fra havna til E6 nå! Vi jobber målrettet og hardt hele tiden overfor våre representanter i Stortinget og Regjeringen for å øve påtrykk gjennom alle de kanaler vi har. Vi gir oss ikke før vi lykkes på vegne av innbyggerne i nye Moss!