Setter inn støtet på Høyda: – Et sted å spille biljard og sjekke damer

Posisjonen legger en million i potten og lover fritidsklubb på Høyda i 2024

FRITID: Michael Torp (Frp), fra venstre, Audun Haglo (V), Alexander Leirstein (H), Tone Gran Akre (foresatt i området) og Titti Aarnes (Ny Kurs) på Rygge ungdomsskole. Nå lover de en fritidsklubb i Høyda-området i 2024. Foto: Eva Fretheim

– Før var det tre fritidsklubber i dette området. Nå er det ingen, sier Titti Aarnes (Ny Kurs), leder av oppvekst, aktivitet og inkludering.

Men det skal det bli. I sitt forslag til budsjett, setter styringsflertallet (Høyre, Frp, Ny Kurs og Venstre) av en million til fritidsklubb, og det skal følges med opp med 1,4 millioner i årene framover. Budsjettet vedtas 12. desember.

– Dette er et satsingsområde for oss. Vi ser at det er stort behov for en fritidsklubb i området som favner Høyda, Ekholt, Dilling, Øreåsen og Ørejordet, sier Aarnes og minner om at dette er en sak ungdomsrådet selv har tatt initiativ til.

– Nå setter vi inn støtet, sier hun.

Etter covid

Styringsflertallet har også en idé om hvor klubben kan ligge. De vil utrede muligheten for fritidsklubb i den delen av gamle Solli skole som ikke skal benyttes til dagsenter, eller i bygget på Dilling som i dag rommer Løvstad dagsenter. Men også andre lokaler skal vurderes. De fire partiene lover at fritidsklubben skal være i drift fra august 2024 enten i faste eller midlertidige lokaler.

– Et permanent lokale skal være innbydende og et kult sted å være. Men hvis vi ikke får på plass noe fast i 2024, vil vi benytte et midlertidig, sier Aarnes.

– I en fritidsklubb kommer man inn i et miljø og bygger vennskap. Det er mange barn og unge som trenger et sted hvor man kan møtes og se hverandre i øynene. Selv om covid er noen år unna, er det fortsatt mange som sliter. Mange ungdommer er ensomme. Det er ikke alle som driver med idrett eller andre aktiviteter, og vi trenger et tilbud til dem, sier Alexander Leirstein (H).

Audun Haglo (V) understreker viktigheten av å ha et gratis tilbud:

– En fritidsklubb er et særlig viktig tilbud til dem som trenger det mest, sier han.

Forebygge

Tone Gran Akre er mamma på Rygge ungdomsskole. Hun ser et stort behov for en fritidsklubb i området:

– Politiet er bekymret for ungdomskriminalitet, og hvis ungdommen har et tilbud, slipper de å drive rundt. Selv om det kanskje bare handler om uskyldige ting som flaskeknusing, er det større sjans for at en del av dem blir bøller, hvis de ikke har noe å gjøre. Fritidsklubben er et sted man kan spille biljard og sjekke damer. Selv «bodde» jeg på fritidsklubben da jeg var ungdom, sier Tone.