Sidespor er ikke et feilspor
I et leserinnlegg i Moss Avis 15. Februar stilles det spørsmål om det vil være praktisk mulig å drifte godstog til/fra Moss havn med nytt sidespor til havnen. Forfatteren av innlegget, Bjørn Røthe, er i innlegget enig i at det er uproblematisk med sidespor fra havnen og inn på nytt dobbeltspor. Derimot er Røthe usikker på om det er hensiktsmessig å drive lokal godstrafikk inn-ut underveis på en høyhastighetsstrekning.
Bekymringen knyttet til at godstog holder lavere hastighet enn persontog er en fullt ut løsbar utfordring, og det er ikke et spesielt problem knyttet til Mosse-området. Dette vil være samme situasjon på alle høyhastighetslinjer hvor det kjøres godstog – både i hele Norge for øvrig og i Mosseområdet. Det samme problemet gjør seg også gjeldende over alt ellers i verden hvor godstog trafikkerer på samme linjer som høyhastighets-persontog. Ingen involverte fagetater synes å ha reist de samme innvendinger som Røthe. Om et godstog kjører kort eller lang distanse er ikke avgjørende, det som teller er den tiden et godstog kjører med lavere fart på en banestrekning hvor det også kjøres med høyhastighetstog. I ruteplaner som settes opp løses dette ved at godstog i stor grad kjøres til tider på døgnet hvor det kjøres lite persontog, fortrinnsvis nattestid. Med dobbeltspor vil forbikjøring også være mulig. Når problemet er løsbart i «hele verden» så er det også mulig å løse i Moss!
Et sidespor til havnen er i seg selv ikke av betydning for jernbaneutbyggingen gjennom Moss. Et sidespor til Moss havn er neppe avgjørende for utviklingen av havnen, men det er et av mange tiltak som vil kunne bidra til å gjøre nye Moss havn enda mer miljøvennlig, mer attraktiv og konkurransedyktig.
Videre er bekymringen i innlegget knyttet til manglende kompetanse om transport og jernbanedrift sannsynligvis overdrevet: Nesten 20 års arbeid som rådgiver for godstogselskaper, transportbedrifter, havneoperatører og rederier bidrar til at jeg har tilegnet meg mye kompetanse innen dette feltet, og har et stort nettverk som kan bidra til kvalitetssikring.
At Røthe i egenskap av beboer i blokkene i Høienhald terrasse er skeptisk til en jernbaneutbygging som vil gi ham en stor byggegrop rett foran sin egen terrasse er fullt ut forståelig. Vi skal ha respekt for at det oppleves som en ulempe å få en stor byggeplass på nabotomten. Ulempene er heldigvis bare midlertidige, selv om byggearbeidene sikkert tar lenger tid enn naboene skulle ønske. Ved alle byggeprosjekter må naboer leve med midlertidige ulemper i byggeperioden.
På vegne av alle som driver med politikk i Moss oppleves de noe sleivete spissformuleringene om politikerforakt i innlegget som både unødvendig og ubegrunnet: Mange mennesker i Moss bruker mye ulønnet fritid på arbeid som er til fellesskapets beste. Vårt mål – uansett hvilket parti vi representerer – er å gjøre Moss til en enda bedre by!
Thor Chr. Hansteen
Gruppesekretær Moss Høyre