Skole – Høyre har ikke sovet i timen!

Høyre er skolepartiet – og Høyres mål er at Norge skal ha verdens beste skole. Kunnskap gir selvstendighet for den enkelte og velferd for samfunnet. Barnehage og skole er svært viktige arenaer for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap. Kunnskap gir muligheterfor alle. Et løft for tidlig innsats i skole og barnehage og økt forskningsinnsats for å sikre fremtidig velferd er et prioritert mål for Høyre.

Høyre vil gi barna våre trygge rammer og nødvendige ferdigheter til å realisere sine evner, drømmer og ambisjoner. Veldig mye er bra i norsk skole, men vi har fortsatt store utfordringer. For mange elever blir hengende etter tidlig i skoleløpet, særlig gutter, og altfor mange faller ut av den videregående skole. Fordi tidlig innsats er nøkkelen til mestring og økt læringsutbytte, vil Høyre at elever som har behov for ekstra oppfølging skal få den hjelp de trenger så tidlig som mulig.

Et mål for Høyre er en skole som prioriterer elevenes lese- og regneferdigheter gjennom hele skoleløpet. Tidlig oppfølging, støtte til datautstyr, tett samarbeid med PP-tjenesten og dyktige lærere er viktige virkemidler.

Høyre mener at en styrket skolehelsetjeneste og bedre samarbeid mellom hjem og skole er avgjørende for at elever som sliter på skolen får bedre oppfølging tidlig, og elever som opplever mobbing, vanskelige familiesituasjoner eller psykiske plager må tilbys hjelp og bistand. I 2014 og 2015 ble helsestasjons- og skole-helsetjenesten styrket med tilsammen 450 millioner kroner.

Alle elever fortjener å huske tilbake på skolen som en god opplevelse i livet. Høyre er helt klare på at en bedre skole forutsetter en sterkere satsing på lærerne.

Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring og en god skole. Det er derfor Høyre vil stille høye krav til dem som ønsker å bli lærere og sikre gode utviklingsmuligheter for lærere gjennom yrkesløpet. I «Lærerløftet» har regjeringen lansert flere reformer som til sammen skal skape en skole hvor elevene lærer mer. Høyres mål er faglig sterke lærere, en attraktiv lærerutdanning av høy kvalitet, et skikkelig løft for etter- og videreutdanningen og flere karriereveier for lærere.

Høyre har lagt fram en liste med valgløfter for tidlig innsats i skolen som de lover å gjennomføre om de får fortsette i regjering. Blant tiltakene finner man:

• 2500 lærere skal få tilbud om videreutdanning i begynneropplæring.
  • Sette i gang en nasjonal dugnad for leselyst og støtte opp med en søkbar tilskuddsordning for «Leselyst» Alle barn bør bli lest for minst en time i uka.
  • Elevene på småskoletrinnet skal ha rett til 20 min matpause sammen med en voksen.
  • Lovfeste en plikt for kommunene til å banke på dører til foreldre med innvandrerbarn som ikke er i barnehage.
  • Lovfeste en plikt til samarbeid mellom barnehager og skoler om barnas overgang.

Utdanningsforbundets leder Steffen Handal gir i Dagbladet 14. august uttrykk for at han er positiv til disse tiltakene. Løftet om lovfestet intensivopplæring av elever som henger etter er han avvisende til, og viser til at man allerede har tilbud om intensivopplæring. Utdanningsforbundet og Høyre er begge positive til å lovfeste en nedre grense for skolekvalitet, men har litt forskjellig oppfatning om hvilke kriterier som bør legges til grunn.

Utdanningsforbundet ønsker en sterkere satsing på å sikre nok kvalifiserte lærere til alle skoler i Norge. Høyre arbeider for å gjøre læreryrket mer attraktivt, og dette vil bidra til å sikre rekruttering i årene fremover. Mye fungerer bra i norsk universitets- og høgskolesektor, men Høyre mener at den må organiseres slik at vi kan møte fremtidens krav til kvalitet i utdanning og forskning. For mange små, sårbare fagmiljøer og for mange spredte, små utdanningstilbud med sviktende rekruttering er en utfordring i forhold til å sikre nok kvalifiserte lærere til alle Norges skoler. I juni 2015 vedtok Stortinget en strukturreform i universitets – og høyskolesektoren som legger grunnlaget for sterke universiteter og høgskoler i alle regioner og mer effektiv ressursbruk. Dette er med på å sikre rekruttering til læreryrket.

Skolen er, og har vært, et hovedsatsingsområde for Høyre – partiet har ikke sovet i timen!

Thor Chr. Hansteen
Gruppesekretær, Moss Høyre