Skyggen av skjermen: Er sosiale medier i ferd med å ødelegge ungdommen vår?

Politikere – ta ansvar! Foreldre, våkne opp! Snakk med barna deres om hva de ser på nett.

Av Julianne Sophia Bjørnå Martinsen, Styremedlem Mosseregionen Unge Høyre, Moss

Ungdomskriminalitet øker drastisk! Hvorfor? Skyldes det innvandring eller familiebakgrunn? Eller handler det om noe mer nærliggende – sosiale medier? Algoritmer jobber målrettet for å gi oss skreddersydd innhold. Dette gjør at vi blir fanget i en evig strøm av samme innhold. Får vi opp en voldsvideo på TikTok eller Snapchat, vil man raskt eksponeres for flere.

Det er en aktiv manipulasjon som former tankene våre, holdningene våre – og i verste fall handlingene våre! Dette er fordi sosiale medier er en forretning som utnytter mennesker for å tjene penger!

I en ny forskningsrapport fra medietilsynet (2024) viser de til at halvparten av barn mellom 13 og 18 år har sett skremmende eller voldelig innhold på nett. Flere enn én av tre av dem sier de har sett det flere ganger. Ifølge undersøkelsen «The growing up with media» deltok 1588 ungdom i alderen 10–15 som hadde brukt sosiale medier minst en gang de siste seks månedene.

Resultatet var ekstrem voldelig oppførsel, som inkluderte skyting eller knivstikking, grov vold, ran og seksuell trakassering. «Fight kontoer» på Snapchat er et godt eksempel på at SoMe driver frem ungdomskriminalitet. Slike kontoer sender venneforespørsler rundt omkring til ungdom og oppfordrer dem til å filme seg selv i en slåsskamp for å bli «akseptert som venner». Dette er en skremmende utvikling.

Hva gjør det med unge mennesker å bli oppmuntret til vold for sosial aksept? Til tross for at Instagram, Snapchat og TikTok har retningslinjer, er det åpenbart at det ikke er nok! Politiet ser en økning i alvorlige kriminelle handlinger blant unge. I 2023 ble det registrert 21 800 straffbare handlinger utført av ungdom under 18 år–en økning på hele 28 % fra året før (Ref.; Politidirektoratet).

Foreldre, våkne opp! Snakk med barna deres om hva de ser på nett. Har barnet ditt opplevd noe ubehagelig, vær der for dem og lytt. Sett også tydelige grenser på skjermtid i dialog med barnet ditt.

Politikere, ta ansvar! Slå fast en generell aldersgrense for alle sosiale medier. Innholdet som rettes mot barn og unge styrt av algoritmer må bli strengere. Still krav til medieplattformer om en bedre oppfølging på hvilket innhold som for deles, og hvem som kan få opprette brukere.

Ungdomskriminalitet – Vi ser det hver dag – vi hører om det hver dag – vi omgås rundt det hver dag! Er det virkelig dette vi vil? La oss snu skuta før den synker helt.