Skyldes båtulykkene en promille på 0,7?
La oss få fakta på bordet før iveren etter endrede promilleregler tar overhånd.
Av Jørn Ramberg, Politiker (H), Moss
Like sikkert som at det kommer en slags sommer kommer det dessverre også båtulykker med tragisk utfall. Også denne sommeren kan vi dessverre se tilbake på flere slike. Enkelte av disse skyldes en ruset båtfører. «Som forventet» kommer da enkelte med krav om at promillegrensene må reduseres. Gjerne til det samme som bil, eller gjerne helt til 0,0.
Det er meningsløst å sammenligne promillegrenser på vei og sjø. Kjører du bil vil redusert reaksjonsevne eller noen få sekunders uoppmerksomhet fort kunne få fatale følger. Slik er det ikke på sjøen, hvis man ser bort fra enkelte fartsmonstre som kan kjøre like fort som en bil. Normalt har man lav fart god plass rundt seg på sjøen. Avhengig av hvor man er og hva slags båt man fører er det ikke engang sikkert at 10 minutter «i blinde» kan påføre noen fare eller skade. Å stille like strenge krav til båt- og bilførere er skivebom.
Vet vi hvilken promille ulykkesførerne har? Vill gjetting fra min side heller nok snarere mot at disse har 1,8 eller 2,0 fremfor 0,5-6 eller 7.
La oss få tallene på bordet. Er det virkelig slik at flere ulykker skyldes promille tett opp mot lovlig grense så kan det ha noe for seg å diskutere endret grense. Viser det seg derimot at man ligger langt over lovlighet uansett og at disse båtførerne bare «gir f..» i gjeldende grenser så er det meningsløst å redusere promillegrensen til sjøs. Da trengs holdningsarbeid og flere kontroller. Regler som innføres uten noe faktagrunnlag er kun til irritasjon og svekker tilliten til hele lovverket.