Slik vil Høyre styrke skolen ytterligere

Høyre har mange ønsker og mål for den norske skolen og et omfattende program som vi går til valg på. Mye er bra i skolen i dag, men vi trenger å jobbe videre i det samme sporet for å sikre en utvikling som demper frafall i videregående opplæring, hindrer at ikke alle kan lese, skrive og regne godt nok, stopper mobbing og trakassering og styrker den enkelte elev, lærer og skoleleder.

Høyre i regjering de neste fire årene sikrer dette. De viktigste områdene å satse på er mange, men jeg vil likevel trekke frem noen spesifikke fra programmet vårt og legge vekt på begrepet dannelse.

Høyre vil gi elevene våre grunnleggende ferdigheter og trygge rammer til å realisere sine evner, ambisjoner og drømmer. Høyre har høye ambisjoner for hver enkelt elev; vi vil at elevene skal lære mer på skolen enn de gjør i dag. Derfor er det viktig å fortsette å styrke lærerens kompetanse gjennom etter- og videreutdanning, vi må fortsette å fokusere på de grunnleggende ferdighetene og vi må satse på tidlig innsats. Videre må den nedprioriteringen vi kanskje har sett av de praktisk-estetiske fagene de siste årene, reverseres. Disse fagene er noens styrke og fremtidige yrke, og vi må bedre vår forståelse av betydningen disse fagene har, dersom vi skal nå målet om en inkluderende kunnskapsskole som gir muligheter for alle. Høyre vil styrke den enkeltes unike, iboende evner og muligheter. Og da er det aller viktigste vi gjør å hegne om skolens brede dannelsesoppdrag. Det kan kort forklares slik: utdanner vi elevene først og fremst til et fremtidig yrke, eller danner vi dem til å bli eksistensielt bevisste mennesker som er i stand til å gjøre gode valg for seg selv og andre i det fellesskapet de skal virke i ? Utdanningen kan være dannende i seg selv, men uten å stille spørsmål rundt hva og hvilken dannelse vi ønsker, er den ikke automatisk dannende slik vi ønsker at den skal være. Vi må være trygge på hva vi legger i begrepet, hva vi vil fylle det med, om utdanningen skal virke dannende i den retningen vi ønsker.

Kunnskapsløftet av 2006 ( K’06) er under revidering, og det brede fokuset på nettopp dannelsesbegrepet er tillagt stor vekt. De verdiene opplæringen bør bygge på er blant annet disse ( fra høringen til ny generell del av K’06):

• Forankring i et felles perspektiv
  • Menneskeverdet som retningsgivende
  • Kultur, identitet og mangfold
  • Kritisk tenkning, der kunnskapen man søker må være verdibasert
  • Etisk handlemåte, på alle områder.

Skolen skal skape skaperglede, engasjement og utforskertrang, skolen skal lære elevene respekt for naturen og miljøbevissthet, den skal gi opplæring og erfaring med demokrati og medvirkning. Skolen er den viktigste sosiale arenaen vi har og de voksne har ansvar for læringsmiljøet. Derfor er den profesjonelle læreren betydningsfull, på alle nivåer i utdanningsløpet. Høyre ser helheten i dette løpet; fra innholdet i barnehagen, gjennom hele skoleløpet og opp til høyere utdanning og forskning. Vi vil videreføre det gode arbeidet vi har startet, men også sette i gang nye tiltak som vil løfte norsk skole og elevene og studentene våre. Tidlig innsats blir en av de viktigste satsingene i neste periode, men også fokuset på høye utdanning og forskning i den andre enden, tillegges vekt. Vi tror på sterkere og flere fagmiljøer i verdenstoppen, på bredde og kvalitet i forskningsmiljøene våre og på videre utvikling innen områder hvor vi har særlige fortrinn og behov. Sist, men ikke minst: vi tror på den enkelte elevs rett til å bli sett, styrket, verdsatt og inkludert, slik at de med hånden på hjertet kan si at norsk skole, det er verdens beste skole. Da trenger vi ikke bare en skole som står stødig og verdiforankret, men også et godt skole-hjem-samarbeid og en solid helsetjeneste. Høyre vil styrke skolehelsetjenesten videre.

Også skolepolitisk er Høyre det mest ansvarlige partiet. Din stemme til Høyre er en stemme for videre vekst og riktig utvikling av norsk skole.

Astrid Nielsen Eliassen
Bystyrerepresentant for Høyre