Sukkenes bro i Moss

Det er ingen grunn til å vente i årevis for å få en midlertidig bro på plass!

Av Simen Nord og Thor Christian Hansteen, Ordførerkandidat Høyre i Moss og listekandidat Høyre til Østfold fylkesting, Moss

Situasjonen på Kanalbroa er uholdbar, og Moss Høyre vil prioritere raske midlertidige løsninger, mens vi venter på ny bru.

For mange som besøker Venezia er Sukkenes bru et av hovedmålene. For oss som bor og arbeider i Moss er det ofte et mål å unngå vår egen «Sukkenes bru» – Kanalbrua.

At Viken fylke – snart Østfold fylke – eier brua, mens Moss og mossingene i praksis eier problemet er de fleste av oss smertelig klar over. Moss står overfor noen av landets største uløste samferdselsutfordringer med store utbyggingsprosjekter som preger bybildet i mye større grad enn vi ønsker. Dagens trafikksituasjon er helt uholdbar for kommunens innbyggere og for næringslivet – spesielt på Jeløy.

For Moss Høyre er det et grunnleggende mål å sikre gode trafikktiltak mens utbygging av jernbane, RV19 og ny kanalbru pågår, og tilrettelegge for at handelsstanden kan lykkes. Moss Høyre krever en forsering av utbyggingen av ny kanalbru, og at det så raskt som mulig etableres fire felt for biler. Samtidig må midlertidig bru raskt på plass.

Moss Høyre mener at den midlertidige brua som skal settes opp når det bygges ny bru, må settes opp så snart mulig og brukes som avlastningsbru. Dette er det ingen grunn til å vente med til bygging av ny kanalbru starter, for den vil kunne hjelpe på trafikksituasjonen så raskt den er på plass. Merkostnaden ved å sette opp en midlertidig avlastningsbru med en gang er begrenset mens nytteverdien vil være stor.

Noen vil sikkert hevde at det ikke er mulig å forsere arbeidet med å sette opp en midlertidig avlastningsbru nå, med begrunnelse at vi må vente på ny reguleringsplan. Vi mener at det ikke automatisk behøver å være så komplisert, for det er mulig å innvilge dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan.

Moss Høyre har også flere forslag som kan bidra. Vi vil legge om bussrutene på Jeløy, fra Helgerødgata til Lognsplass, slik at Lognsplass stenges for annen gjennomgangstrafikk fram til ny kanalbru er på plass.

Det bør også raskt settes opp en gang- og sykkelbru over kanalen muligens nord for dages bru. Hvis gang- og sykkeltrasé kan kombineres med en midlertidig bru for bil og/eller buss over kanalen, så forenkler det prosjektet. Da kan det være rom for en raskere og rimeligere prosess.

Fartsdumpene som Viken fylke fikk laget i Helgerødgata rundt Hoppern i 2022 har hatt liten eller ingen effekt, spesielt i vestgående retning. Disse kan fjernes uten at det får negative følger.

Østfold Høyre har spesielt løftet fram Kanalbroa i fylkesprogrammet for 2023-2027, og står samlet bak kravet om at ny kanalbru må raskt på plass. Østfold Høyre har også programfestet å sørge for at det etableres løsninger for å sikre god framkommelighet for alle trafikantgrupper langs Kanalbroa-Helgerødgata gjennom det etablerte samarbeidet rundt Miljøløftet Moss.

Planen til Viken fylkeskommune innebærer arbeid med reguleringsplan fram til 2024, antatt byggestart i 2026 og anslått ferdigstillelse i 2028. Viken fylkeskommune avvikles 31. desember 2023. Skal tidsplanen være mulig å gjennomføre må «Nye Østfold», som arver ansvaret for Kanalbroen, klare å finne finansiering til ny bru, og evne å gjennomføre plan- og byggeprosess uten forsinkelser. Ingen penger – ingen bru.

Når det gjelder finansieringen, så vet vi at det blir utfordringer. I intervju med Moss Avis 17. desember 2021, før de rødgrønne partiene presset gjennom oppløsning av Viken fylkeskommune, var Vikens fylkesrådsleder (AP) og mossing Siv Henriette Jacobsen ikke særlig optimist med tanke på den økonomiske situasjonen til «Nye Østfold»: «Østfold vil ha et økende underskudd i perioden, og vil ikke ha råd til å opprettholde nivået på driftsutgiftene og finansiere planlagte investeringer de neste ti årene. Østfold vil ha et årlig underskudd på 50 millioner, som gradvis vil øke til 175 millioner til slutten av tiårsperioden. Dette skyldes en svakere befolkningsutvikling enn resten av landet, samt økte investeringskostnader. Nye Østfold vil neppe ha råd til de investeringene som er planlagt gjennomført i dag», uttalte Jacobsen. Og videre: «Det får de konsekvensene at oppgaven til politikere i nye Østfold blir å kutte i budsjettet hver høst, og at planlagte investeringer må utsettes», uttalte Siv Henriette Jacobsen til Moss Avis.

For å sikre planlegging, finansiering og gjennomføring av arbeid med ny kanalbru er det viktig at både Moss kommune og Østfold fylkeskommune etter høstens valg får politisk styring med fokus på sunn økonomi, samt langsiktig og ansvarlig politikk.

Hvor omfattende prosjektet med ny kanalbru, som også omfatter kollektivtiltak, skal være har både betydning for hva Østfold fylkeskommune klarer å finansiere, og for hva som kommer av krav til brukerbetaling. Høyre både i Moss og i Østfold vil gjøre vårt beste for å sikre at prosjektet får et fornuftig omfang og en sunn økonomi.

Moss Høyres hovedmål er at Moss skal bli den JA-kommunen som sier og gjennomfører «JA når man kan, og nei kun når man må». En JA-kommune er til for innbyggernes skyld, og bidrar til at innbyggerne skal oppleve at kommunen forstår deres behov og problemer. For mange innbyggere er det situasjonen på Kanalbrua som er den største utfordringen for å få hverdagen til å gå opp.

Når du skal stemme i år – enten på valgdagen eller forhåndsstemme – er det viktig at du stemmer TO ganger. Det skal både stemmes til kommunestyre og til fylkesting. Bruk dine to stemmer, for det er den enkelte velgers mulighet til påvirke. Med dine to stemmer kan du være med på å bidra til at «Sukkenes bru i Moss» kan erstattes med en ny bru, og at vi får bukt med en viktig del av kommunens trafikkproblemer. Vi er sikre på at to stemmer til Høyre i høst vil være det beste valget – men valget er ditt.