Svar til Erlend Wiborg
Stortingsrepresentant for FrP, Erlend Wiborg, spør Høyre om vi er for å etablere en bomring rundt Moss, for å finansiere ny Riksvei 19 (Rv.19). Vi kan berolige han, Høyre er for at Rv.19 skal legges i tunnel under byen, og vi er i mot at det etableres en bomring. Vi er også i mot at politikere skal skremme velgerne til å tro at det vil koste 20-25.000 å kjøre gjennom bommer i Moss – dette er selvsagt et fantasi tall, tryllet frem av FrP`s «regnemestere». De bompengestasjonene som Wiborg skremmer med har aldri vært annet enn et eksempel i en faglig utredning fra Statens Vegvesen. Stortingsrepresentanten kjenner kanskje ikke til intensjonsavtalen for den nye kommunen vår, der heter det«En eventuell innkreving av bompenger skal fortrinsvis skje ved kommunens yttergrenser, med unntak av ordninger knyttet til havn/ferje/E6″.
Nasjonal Transportplan har endelig inkludert Rv.19 i sine planer, og det planlegges med ny riksvei i løpet av noen år. Men en forutsetning for at store deler av investeringen dekkes av statskassen, er at deler av investeringen dekkes lokalt.I Norge finansieres nye veier med penger fra statskassen og bompenger. Det gjeldende prinsippet for finansiering, er at brukeren av veien skal være med å betale.
Frp og Wiborg er mot bompenger i Moss. Men sier vi nei til bompenger lokalt, da får vi ikke ny Rv.19. Dette kjenner jo Wiborg til, han har jo nylig, som stortingsrepresentant, stemt for at det skal inndrives 15 milliarder kroner i bompenger, for å finansiere tre store veiprosjekt. Hadde han ikke stemt for, ville veiene ikke blitt utbygd nå. Hva får han til å tro at det er annerledes i Moss?
Sier vi nei til bompengefinansiering, sier vi nei til ny Rv.19 gjennom Moss.Følger vi denne logikken, betyr det at FrP er i mot at Rv.19 skal legges i tunnel under Moss.