Sykkelsvada i Abelsgate

Nå ser det heldigvis ut som sykkeleksperimentet i Abels gate er over.

(Denne kommentaren ble første gang publisert i Moss Avis 12. desember)

Et flertall av byens politikere har kommet til fornuft og konstatert at eksperimentet ikke hadde den ønskede miljøeffekt og da avsluttes det. Selvfølgelig. Likevel gir Miljøpartiet inntrykk av at det kun er en utsettelse ved å påstå at avslutningen skyldes problemer med brøyting i vinter?? La det være helt klart: Høyre ønsker flere sykler i Moss og har også i sin styringsperiode bidratt til flere nye sykkelstier i byen vår. Og det vil vi fortsette med. Imidlertid klarer vi å ha to tanker i hodet samtidig: Ja, vi skal fremme sykkelbruken og ønsker at stadig flere vil bruke sykkelen – gjerne hele året. Samtidig respekterer vi at mange faktisk har behov for bilen og ikke alltid kan gå eller sykle i stedet. Eller ta buss. Som for øvrig også rammes av stengingen av Abels gate. Å komplisere hverdagen unødig for mange av byens innbyggere vil ikke Høyre være med på, med mindre det gir svært positive miljøeffekter.

Enveiskjøringen i Abels gate – og i alle gater – vil nødvendigvis føre til at mange må kjøre vesentlig lenger for å komme fra A til B. Og lengre kjøring betyr høyere drivstofforbruk og høyere utslipp av miljøgifter. I tillegg vil mye av denne trafikken spre seg til gater som er enda mindre egnet til stor biltrafikk. Utryggere forhold for syklende og gående – voksne som barn – blir resultatet. For å holde oss til Abelsgate: Det er mange måter å sikre syklister og fotgjengere på uten at man skal tvinge mange av innbyggerne til å kjøre store og forurensende omveier for å komme fra A til B. Vi håper byens nye styringsflertall klarer å kombinere fornuft og miljø og ikke la seg overstyre av nærmest religiøst hat til privatbilen.

Jørn Ramberg
Bystyremedlem for Høyre