Teflonstrategi eller demokratisk prosess?
Den lille gruppen av motstandere mot jernbane- og havneutbygging i Moss er for tiden svært aktive i media. Erik Grønner er blant disse, og i sitt innlegg i Moss Avis 14. januar hevder han at det politiske flertallet i Moss ved valget i 2015 ikke ga tydelig til kjenne hva partiene mente om jernbane- og havneutbygging, og at det benyttes en «teflonstrategi» for å unngå åpen debatt.
Grønner unnlater imidlertid å vise til at planprogram for Moss havn ble vedtatt av bystyret i Moss i 2014, og det var i den forbindelse en omfattende debatt i media, hvor de forskjellige partienes syn og mulige konsekvenser ved utbygging kom klart til syne. Fakta i saken var tilgjengelig og godt kjent for byens innbyggere ved valget i 2015. Når Høyre og Arbeiderpartiet ved kommunevalget i 2015 fikk såpass stor oppslutning som de faktisk gjorde, tilsier det at flertallet av velgerne i Moss støtter de foreliggende planer om jernbane- og havneutbygging. Støtten fra innbyggerne har blitt bekreftet i to meningsmålinger foretatt av Moss Avis.
Høyre og Arbeiderpartiet i Moss tenker langsiktig og ansvarlig når det gjelder byutvikling, og arbeider for å utvikle byen til beste for innbyggerne og næringslivet.
Planlegging av jernbanetunnel gjennom Moss har pågått i nesten 30 år. Det er beklagelig at motstanderne av jernbaneutbyggingen har vært tause gjennom flere tiår med planlegging, og først tar til motmæle når prosjektet endelig er i ferd med å realiseres.
Motstanderne av jernbane- og havneutbygging er ikke mange, men de er svært aktive. En Facebook-gruppe mot havneutvidelse opplyses å ha ca. 2250 medlemmer – antallet tilsvarer ca. 7% av innbyggertallet i Moss. Når det kan antas at en rekke av Facebook-gruppens medlemmer ikke bor i Moss kommune, så indikerer det en enda lavere andel av utbyggingsmotstandere. I et fakkeltog i regi av Miljøpartiet de grønne senhøsten 2016, som protest mot jernbane- og havneutbyggingen, deltok omtrent 200 personer – deltakerne utgjorde ca. 0,6% av innbyggerne i Moss. Den lave oppslutningen er et tydelig tegn på at det politiske flertallet i denne saken opptrer i samsvar med den brede folkeviljen i Moss.
Som Moss Avis har avdekket, så er mange av havnemotstanderne blant dem som vil bli negativt berørt av utbyggingen. Andre av utbyggingsmotstanderne, deriblant Erik Grønner, bor selv ikke i Moss og opplever kanskje ikke samferdselsutfordringene på kroppen slik som mange av innbyggerne i Moss.
Planene om jernbane- og havneutbygging åpner for byutvikling til innbyggernes beste i det nåværende stasjons- og havneområdet. Havnen tenkes flyttet lenger bort fra byens sentrum med mer effektiv utnyttelse av arealene og kortere kaifront enn den man nå har. I tillegg planlegges en såkalt «dry-port» innenfor Mosseporten som ytterligere bidrar til å redusere de negative konsekvensene av havneaktivitet.
Det er BaneNor (tidl. Jernbaneverket) som skal planlegge, og bygge, ny jernbanetunnel og ny Moss stasjon. Det må forutsettes at BaneNor foretar de nødvendige undersøkelser og sikringstiltak som er påkrevet i forbindelse med arbeidet. Det er Staten som skal betale for gildet. Moss kommune har god innflytelse på prosessen, men står naturlig nok ikke fritt til å velge blant alternative løsninger, i det Moss kommune må forholde seg til at andre skal betale utbyggingen, og at planene må tilpasses Intercity-utbyggingen gjennom Østfold for øvrig. At noen vil bli negativt berørt av utbyggingen er beklagelig, men det viktigste er at det store flertallet av innbyggerne og byens næringsliv vil få det bedre når utbyggingen er gjennomført. Dagens jernbanetrasé ble åpnet i 1879, og de endrede behov er omfattende etter nesten 140 år.
Jeg mener å ha godt belegg for å hevde at både Høyre og Arbeiderpartiet i denne saken har gjennomført forsvarlige demokratiske prosesser, og spiller på lag med innbyggerne i arbeidet om å utvikle Moss til en enda mer attraktiv by å bo og jobbe i!
Thor Chr. Hansteen, gruppesekretær Moss høyre