To viktige ting vi bør lære barna våre

Mange bekymrede foreldre spør hva barn bør lære på skolen for å være forberedt på fremtiden. En fremtid som er like uklar som en tåkete morgen.

Da kalkulatoren kom, mistet vi hukommelsen, og med smarttelefonen har vi mistet fokus. Håpet er at vi ikke mister våre kognitive evner eller kritisk sans

Av Elena Rosnes, vara i Moss kommunestyre for Høyre og har fokus på kompetanse som verktøy for å løse fremtidens utfordringer. Foto: Tove Irén Becker

Prognoser fra Verdens Økonomiske Forum anslår at 65 prosent av barn som begynner på grunnskolen nå, vil ende opp med å jobbe i yrker som ikke eksisterer ennå. Arbeidseksperter spår også at dagens barn vil bytte mange yrker og jobber i løpet av karrieren, som igjen ikke er oppfunnet enda.

Det hjelper ikke at basiskunnskaper som lesing og matte er aldri så dårlig som det er nå. Dette må vi bare ta et særskilt grep på!

Men det er to andre basisferdigheter som jeg påstår er aller viktigst å lære de unge for at de skal klare seg i fremtiden.

Mindfulness og meditasjon

Barn trenger å lære meditasjon og mindfulness – for å trene hjernen til å fokusere. Psykologer mener at evnen til å styre sin egen oppmerksomhet vil være en nøkkelferdighet for fremtiden. Daniel Goleman, en kjent psykolog innen emosjonell intelligens, skriver at det å kunne fokusere og filtrere ut distraksjoner vil være nyttig for å navigere i en raskt endrende fremtid.

Å lære å meditere vil hjelpe barna å håndtere oppturer og nedturer som følge av den teknologiske revolusjonen vi lever i. Mindfulness er et godt redskap for å forbedre barnas stressmestring og toleranse for usikkerhet.

Evnen til å fokusere hjelper dem å lære om seg selv og å utvikle ferdigheter til å navigere gjennom et komplekst informasjonssystem, noe som styrker deres dømmekraft.

Vi voksne kan også dra nytte av dette!

Nysgjerrighet

Nysgjerrighet er en annen grunnleggende egenskap vi må hjelpe barna med å bevare. I en raskt bevegelig verden må vi lære noe nytt hele tiden. En kjent tenker, Yuval Harari, sier at vi må mestre kunsten til å personlig gjenoppfinne oss. For «å lære å lære» og «å lære å endre seg», er nysgjerrighet en must. Nysgjerrighet driver nemlig alt annet i læring.

Tenk på hvilke implikasjoner omstilling og teknologisk transformasjon har for skolen! Men endring må ikke skje bare på skolen. Når det gjelder mindfulness og nysgjerrighet, må vi foreldre også være rollemodeller og støttespillere.

Som politiker er jeg opptatt av at neste generasjon arver et godt samfunn og blir rustet til fremtiden. På Arendalsuka lanserte NHOs Abelia Omstillingsbarometer 2024. Rapporten peker på at Norge mangler avgjørende kompetanse for å utvikle et fremtidsrettet næringsliv, og norske virksomheter er dårligst i Norden på å ta i bruk nye viktige teknologiske løsninger bl.a. KI. Norge taper også mot våre naboland når det gjelder innovasjon og entreprenørskap og vi går åpenbart i feil retning.

I Arendal lanserte Høyre en omstillingsplan for Norge med tydelig politikk og med mye fokus på kompetanse. Det legges stor vekt på grunnskolen som en del av bredere strategi for å rigge Norge for fremtiden. Utdanning og de evnene våre barn utvikler i skolealder er alfa omega. Det er der det begynner!