Uenighetens oppside. Om havn i Moss.
Om alle var enige ville verden stå stille. Det er i meningsbrytninger vi finner veien videre, så la oss være uening om Moss Havns fremtid.
Moss har en fantastisk beliggenhet og det er ingen tvil om at havnearealet vil kunne brukes til mye annet enn containerhavn. På den annen side har Moss havn betydelige fordeler som containerhavn, og der er derfor hensiktsmessig å kjenne til disse når vi diskuterer hvor vi vil i fremtiden. Argumenter som «containertrafikken kan bare flyttes til Borg» har et par nyanser man må være klar over.
1) Seilingstiden fra kontinentet til Borg havn er ca to timer lenger enn til Moss pga lang og krunglete innseiling til Fredrikstad.
2) Avstanden fra Fredrikstad til E6 er mye lenger enn avstanden til E6 fra Moss, selv på tross av all trafikken på RV 19. For hele Østfold/Akershus-regionen, med unntak av Fredrikstad, er det raskere å få containere transportert over Moss havn.
3) Borg havn har i motsetning til Moss havn, ingen mulighet til å få jernbanespor.
4) Både Borg havn og Moss havn satser på containersegmentet. Borg er velegnet til å håndtere bulkgods, mens Moss har klare fortrinn når det gjelder håndtering av containere.
5) Moss havn håndterte i fjor ca 57.000 TEUs, mens Borg havn håndterte ca 37.000 TEUs. Når Europris flytter sin aktivitet til Moss havn vil det overføre ca 10.000 TEUs årlig fra Borg til Moss.
6) Også til Oslo er seilingstiden ca to timer lenger enn til Moss. I Oslo har operatøren av containerterminalen, tyrkiskeide Yilport, satt prisene kraftig opp de to siste årene, og ytterligere prisøkning er signalisert. Dette har medført at gods har blitt overført til andre havner i Oslofjorden, først og fremst til Moss og Drammen. Yilport har 20 (+10) års avtale om drift av containerterminalen i Oslo, og står helt fritt til å fastsette sine priser.
Dersom containertrafikken flyttes vekk fra Moss havn er det ikke Borg som får den. Det er Göteborg som er alternativet. For oss som bor i Moss vil det på kort sikt være hensiktsmessig, for da vil containerne dundre forbi på lastebil på E6 istedenfor på rv19. Dette er et reelt alternativ til Moss havn, men det er svært lite miljøvennlig.
Mange hevder at Moss ikke vil være like attraktiv for næringsetablering uten havn. Dersom dette medfører riktighet er det svært alvorlig for en nasjon som skriker etter desentraliserte arbeidsplasser. På den annen side har vi ingen garanti for at Moss Havn i fremtiden vil være bærekraftig. Dersom vi en gang i fremtiden avvikler havna, vil vi fremdeles ha et landareal med skyhøy verdi midt i byen vår.
La oss uansett diskutere hvor vi vil med Moss Havn, men la oss bruke gyldige argumenter. Uten diskusjon får vi ingen fremdrift og uten gyldige argumenter får vi intet innhold i diskusjonen.
Eivind Holmsen Sundrehagen (H), medlem av bystyret i Moss.