Underskudd i Moss kommune, hva gjør du nå ordfører?

I bystyret denne uken spurte jeg om hvorfor Moss kommune bruker mer penger enn den har? Årsmeldingen til kommunen gir ikke klare svar. Ordføreren vår velger ikke å svare. Skal virkelig ikke innbyggerne i Moss få vite hvordan fellesskapets penger brukes?

litt over ett år er de gode økonomiske resultatene Moss kommune hadde, radert bort. Kommunen styrer nå stødig mot et stort underskudd i 2019.

I 2017 var kommunen styrt av et borgerlig flertall, overskuddet (netto driftsresultat) ble på hele 93 millioner kroner, i 2018 styrte de sosialistiske partiene, ogfikk et underskudd 3 millioner.En nedgang på 96 millioner kroner. 35 millioner av resultatnedgangen skyldes arbeidet med ny kommune. Den reelle resultatnedgangen er altså 61 millioner kroner. På ett år! Og dette avviket finner vi ikke noen forklaring på.

Det er ikke bare Moss Høyre som har sett dette, Kommunal Rapport skriver følgende om den katastrofale resultatutviklingen i Moss kommune: «Netto driftsresultat i Moss kommune er det dårligste på mange år og brorparten av Kommune-Norge leverer klart bedre.»

I sist bystyre varslet rådmannen at nedgangen fortsetter, sannsynligvis blirunderskuddet for de første tre månedene på minus 10 millioner kroner. Den kraftige resultatnedgangen fra 2018 fortsetter altså, med enda større kraft, i 2019.De borgerlige partiene, med ordfører Tage Pettersen i spissenbygde opp en meget sunn kommuneøkonomi gjennom systematisk arbeid, år etter år. Nå ser det ut til at alt går over styr.Vi vet at sentralbanksjefen vil øke renta til sommeren, og kommunen har 2,7 milliarder i gjeld, er kommunen i stand til å håndtere den renteøkningen som kommer?

Denne utviklingen har vi i Høyre sett lenge, i en rekke innlegg i bystyre og flere leserinnlegg har vi advart mot den negative resultatutviklingen. Derfor spør jeg ordfører Hanne Tollerud, enda en gang (det er tredje gangen jeg spør om dette i avisen, kanskje jeg får et ordentlig svar nå), hvordan vil du sikre en stabil økonomi i kommunen, vil du øke skattene eller kutte tjenestene til innbyggerne? Eller tenker du at økonomien kan reddes på andre måter?For uansett hva styringsflertallet velger å gjøre, de kan ikke drive kommunen med underskudd.

Undertegnede ønsket en tydeligere oppstilling i årsrapporten av hva som har skjedd, hvordan kunne kommunen tape så mye penger på så kort tid. Min bekymring fikk to av Ap’s mest sentrale representanter tilå raljere med undertegnede.Fra bystyrets talestol, kunne de to nevnte herrer fortelle at for å forstå rapporten, måtte en også ha sett strømningen fra forrige møte i Formannskapet, der rådmannen orienterte fra årsrapporten. Skal vi ta de på alvor, (og det skal vi vel?) så ønsker de ikke at innbyggerne i Moss skal få tilgang til relevant informasjon om kommunen.Årsrapporten skal tydeligvis ikke fortelle alt om den økonomiske situasjonen. Jeg skjønner jo at Ap vil gjøre det de kan for å tåkelegge denne utviklingen, men tror de ikke det kommer for en dag til slutt, når stillinger må kuttes eller skattene settes opp? Strategien er tydeligvis å overlate det hele til den nye rådmannen for opprydding. Og mener de virkelig at årsrapporten skal være umulig å lese?

Dette er mildt sagt oppsiktsvekkende, og vi i Høyre kan betrygge velgerne med at sånn vil vi selvsagt ikke drive kommunen.En viktig del av innbyggerinvolvering er å gi innbyggerne relevant informasjon om kommunen. At Høyre vil sikre en god kommuneøkonomi vet vel alle.