Utdanning vil redde verden! Men ikke uten gode lærere.

Det er lærerne i Moss som vil utgjøre den avgjørende forskjellen!

Av  Elena Rosnes, Kandidat til Moss kommunestyre for Høyre, Moss

Barna blir kanskje ikke flinke på skolen av å få ChatGPT til å skrive skoleoppgavene for seg, men de har skjønt et viktig poeng — vi må ta i bruk teknologien, utforske den og bruke den til felles beste. Vi må spørre oss hva dette har som konsekvens. Da trenger vi gode lærere som kan utvikle ny pedagogikk og innhold i utdanningen.

Ta helsesektoren som eksempel. Om vi skal bemanne opp i henhold til behovene i helse- og omsorgtjenester vil det bety at i 2060 vil 1 av 3 sysselsatte jobbe i helse og omsorg mot 1 av 8 i dag. Hvordan kan det gå i hop? En ting er sikkert, vi trenger flinke folk til å bære helseomsorgen — folk som kan bruke smart teknologi og bruke denne til å avlaste og overta oppgaver. Da trenger man kompetanse.

Utdanning og kompetanse blir avgjørende for å klare oss i framtiden. Vi må utdanne en ny generasjon som er i stand å håndtere både helseomsorg og andre fremtidige utfordringer.

Derfor må vi gi våre elever den beste utdanningen som vi kan få til. Dette innebærer mange ting, men først og fremst kvalifiserte lærere — som har tilgang på kontinuerlig etter- og videreutdanning, særlig innen digital og grønn omstilling.

Lærerne er nøkkelen for å få kvalitet i utdanningen, som er enda viktigere i det digitale klasserommet. Det må gis rom og tid for å lære seg nye verktøy og tilpasse pedagogikken og lage nye undervisningsopplegg. Digital pedagogikk og læringsdesign er læreres domene, som de må få lov til å bestemme selv.

Det vi må sikre er at de får god, relevant og kontinuerlig kompetanseutvikling. Dette ønsker Moss Høyre å satse på! Vi må tenke langsiktig og vi må ha en stor grad av ambisjonsnivå.

Vi må sette kurs for hva slags skole vi skal ha i Moss, og på hva slags type arbeidskraft og helhetlige mennesker vi til syvende og sist skal utdanne for å lykkes i den nye kompliserte verden. Og her er det lærerne som utgjør en avgjørende forskjell.