Utredning av Myra-alternativet, er det bare valgflesk?

I den pågående valgkampen i Moss/Rygge har jernbanesaken vært et sentralt tema. Tre partier har gått klart ut med at de ønsker utredning og kvalitetssikring av «Myra-alternativet». Det er en annen jernbaneløsning enn den som er vedtatt og påbegynt.

MDG ønsker fortsatt at Myra-alternativet, med tunnel fra Myra til Årvoll, skal vurderes og vil arbeide for å få til en slik kvalitetssikring, men bare hvis AP og Høyre mister flertall i nytt kommunestyre i Nye Moss. Rødt vil fremme forslag om å få utredet alternativ plassering av ny jernbanestasjon i sentrum under Basartaket/Myra dersom det etter valget blir et annet flertall i kommunestyret (dvs. ikke av Høyre/AP). Ny Kurs vil stemme for en utredning av Myra alternativet, hvis det blir flertall for dette i nytt kommunestyre, men Ny Kurs vil ikke være en garantist for at dette går veien.

Både Rødt, MDG eller Ny Kurs sier bare at de krever utredning og kvalitetssikring av Myra-alternativet, men ingen av partiene har sagt at de krever stans i arbeidene og vedtak om at Myra-alternativet skal bygges. Det er derfor god grunn til å stille spørsmål om de tre partiene egentlig krever en annen løsning – eller er alle utspillene i realiteten tomme ord og valgflesk?

Moss Høyre er, og har i en årrekke vært, klare på at vi ønsker den jernbaneløsningen som er vedtatt og påbegynt. Vi er ydmyke for at den valgte løsningen påfører en del av innbyggerne ubehag og sjenanse, men vi tar et ansvar for at byen, fylket og langt flere av innbyggerne om noen år får en mye bedre jernbane enn den vi hittil har hatt. Moss Høyre er innforstått med at det vil bli utfordringer i anleggsperioden, men de skal vi jobbe aktivt for å gjøre minst mulige. Enten man pusser opp et bad eller bygger ny jernbane så blir det litt trøblete i anleggsperioden, men gevinsten er at det blir mye bedre når man er ferdig. Moss Høyre tenker langsiktig og ansvarlig, og står for de vedtak vi har vært med på å fatte.

Utredning eller kvalitetssikring av Myra-alternativet skjer ikke over natten, og må påregnes å være en omstendelig prosess: En beslutning om å utrede eller kvalitetssikre Myra-alternativet må fattes som vedtak i bystyre / kommunestyre. Det er berammet to møter i by- /kommunestyrene i Moss og Rygge etter valget i 2019, henholdsvis 24./26. september og 12./14. november. Det kan ikke påregnes at en slik sak kan behandles i møtene i september, slik at vedtak tidligst kan fattes i midten av november. Frem til årsskiftet er det to forskjellige kommuner. Dersom det oppstår spørsmål om at Moss og Rygge skal betale, må saken også behandles i Fellesnemnd. Men det kan også hende at saken må vente til over nyttår, til Nye Moss er etablert.

Dersom det blir flertall for å utrede eller kvalitetssikre Myra-alternativet, så er det et åpent spørsmål om hva som blir konsekvensen av et slikt vedtak.

Å utrede eller å kvalitetssikre Myra-alternativet er noe helt annet enn å vedta at Myra-alternativet skal bygges i stedet for den vedtatte jernbaneløsningen som er påbegynt. Dersom Samferdselsdepartementet eller Bane Nor ikke ønsker å velge en annen løsning så er en utredning eller en kvalitetssikring av Myra-alternativet lite eller intet verdt.

Hvis et vedtak om å utrede eller kvalitetssikre Myra-alternativet innebærer en anmodning til Samferdselsdepartementet om ny utredning, så må vi vente på svar. Det er ikke usannsynlig at svaret kan bli nei, fordi Samferdselsdepartementet har fått et sterkt fokus på å begrense pengebruken på samferdselsprosjekter. Bruk av penger på alternativ utredning av vedtatt trase hvor arbeid er påbegynt og avtale med entreprenør er inngått er neppe interessant for Samferdselsdepartementet.

Dersom det blir flertall for at kommunen selv skal bekoste en utredning, så er heller ikke det «plankekjøring». En kvalitetssikring eller utredning av Myra-alternativet vil, hvis den kvalitetsmessig skal være interessant, koste så mye at regelverket om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse. Da vil det først ta tid før en avtale med konsulentfirma kan inngås. Deretter skal det brukes tid mens arbeidet med å utarbeide rapporten gjennomføres.

Så kan det godt hende med at en ny rapport konkluderer med at Myra-alternativet ikke er noen god løsning – det vet vi ikke før en eventuell rapport foreligger.

Hvis en ny rapport skulle konkludere med at Myra-alternativet er en mulig løsning, så vil rapporten ikke endre de vedtatte planer og det igangsatte arbeid med den jernbaneløsningen. Da må eventuelt Moss kommune gå i dialog med Samferdselsdepartementet og Bane Nor om å reversere det påbegynte arbeidet med ny jernbane gjennom Moss, og velge Myra-alternativet. Hvor lang tid en slik dialog vil ta er helt usikkert, og det er også helt usikkert om Samferdselsdepartementet og Bane Nor vil gå med på en slik løsning. Tidsaspektet i en slik prosess må være kjent for MDG, Rødt og Ny Kurs, selv om de kanskje ønsker å overse dette faktum.

Uavhengig av en eventuell prosess med å utrede Myra-alternativet jobber Bane Nor med den vedtatte løsningen. Dess lenger arbeidet med den vedtatte jernbaneløsninger skrider frem, dess vanskeligere blir det å hoppe over på en alternativ løsning. Reversering av inngåtte avtaler vil koste Bane Nor store beløp. Slike merkostnader må regnes med som en merkostnad for Myra-alternativet. Selv om de som ønsker å utrede Myra-alternativet mener at Bane Nor forholdsvis enkelt kan endre avtalen, og la samme entreprenør uten videre bygge Myra-alternativet i stedet, så er det langt fra sikkert at det er en løsning som er holdbar i forhold til regelverket om offentlige anskaffelser, eller i forhold til de avtalebetingelser som er avtalt mellom Bane Nor og entreprenør.

Kampen for Myra-alternativet er en kamp mot klokken, som sannsynligvis allerede er tapt. MDGs ordførerkandidat har i Moss Avis gitt uttrykk for at toget er sannsynligvis gått for Myra-alternativet, og Ny Kurs ordførerkandidat har også i Moss Avis tatt forbehold om at det bare er hvis det er mulig at de vil søke ny behandling av jernbanetraséen. Når det kan synes som om det er erkjent at Myra-alternativet ikke lenger er reelt, men det fortsatt brukes for alt det er verdt i valgkampen, så stiller jeg spørsmål om utspillene i realiteten er tomme ord og valgflesk.