Vi trenger mossinger som fremsnakker byen!

I Moss Avis fredag den 17.2. skriver Britt Brynildsen om Moss sentrum som for ikke så lenge siden var et sted hvor folk samlet seg, traff kjente, handlet, gikk på kafé og følte seg hjemme. Hun retter et indirekte spørsmål til politikerne om hva har blitt gjort for at Moss sentrum fortsatt skal være et sentrum der folk trives?

Alt sammen illustrert med et bilde av en folketom gågate en onsdag kl. 17:02. Har ikke Brynildsen fått med seg noe av det som har skjedd i byen vår?

På søndag tittet solen frem etter noen dager hvor tåken hadde ligget som et fuktig teppe over byen med tåkeluren som en konstant påminnelse.

Jeg passerte paviljongen på vei til sentrum ved lunsjtid, og kunne til min glede se et yrende folkeliv både på Kirketorget og på isen rundt paviljongen – og jammen var det allerede mennesker som promenerte opp og ned gågata i solskinnet. Isen som er anlagt rundt paviljongen, blir forøvrig et flott kunstisanlegg fra neste vinter. Alt dette skulle selvfølgelig vært illustrert av et bilde tatt søndag kl. 11:00 – men dessverre tok jeg ikke det bildet!

Trond Marthinsen skriver i MA 15.2. at veldig mye går i feil retning og det er synd at Høyre ikke tar innover seg at en styrking av sentrum trenger kommunal handling, i form av tiltak som er fremtidsrettet og som tar utgangspunkt i den virkelighet vi lever i.

Både Brynildsen og Marthinsen har helt sikkert skrevet sine innlegg basert på Simen Nords leserinnlegg den 9.2. Etter min mening et glimrende innlegg som bare må leses.

Men har de lest siste utgaven av «Moss seiler opp og frem

Den nye sentrumskoordinatoren strutter av energi og har store planer for Moss sentrum. Det legges opp til flere aktiviteter gjennom hele året – ikke bare under Mosse- og Christian Frederik dagene. Vi har funnet en ny drifter av gamle «Halina», og kafeen åpner i august. Dette blir et verdifullt tilskudd til det miljøet vi ser bygger seg opp rundt Kirketorget.

Mange eldre mennesker i Moss trekker frem hvor fint det var i gamle dager, og skriver leserinnlegg som nærmest slakter dagens Moss som by å bo og trives i.
Hva med litt fremsnakking i stedet? Det holder ikke at vi lager flotte annonsebilag i Aftenposten hvis våre egne innbyggere ikke støtter opp om visjonen om et levende sentrum.

Uansett hva politikere, handelsstanden, restaurantene eller andre gjør – det hjelper ingenting om ikke Mossingene vet å benytte seg av tilbudene!

Ordføreren leder styringsgruppen til sentrumsoffensiven – en bevisst kommunal satsning for å revitalisere sentrum. 7. og 28 mars inviterer de til åpne seminarer om byutvikling. Målet er å gjøre sentrum mer attraktivt og jeg oppfordrer Brynildsen og Marthinsen til å komme å dele sine visjoner for Moss sentrum.

Sissel Rundblad
Gruppeleder Høyre