Moss Høyres program

Moss skal bli den JA-kommunen som sier og gjennomfører «JA når man kan, og NEI kun når man må». En JA-kommune er til for innbyggernes skyld, og bidrar til at innbyggerne skal oppleve at kommunen forstår deres behov og problemer.

Programoverskrifter

En aktiv og inkluderende by

Alle innbyggere skal kunne leve aktive liv i et trygt Mossesamfunn og ha tilgang på tilrettelagt helsehjelp eller omsorgstilbud når de trenger det og pårørende skal ses på som en ressurs. En god miks av offentlige, private og ideelle aktører vil sikre god kvalitet, innovasjon og tilstrekkelig kapasitet i tjenestene. Moss Høyre skal også sikre at kommunen er en god samarbeidspartner og medspiller for de frivillige organisasjonene. Det er et mål at alle skal få bestemme mest mulig over egen hverdag og at kommunen skal bidra til digital inkludering. Valgfrihet for brukere av kommunens tjenester står sentralt for Høyre.

Moss Høyre vil:

• Prioritere barn og unge i fordelingen av støtte til idrett og kultur.
  • At alle skal kunne delta på fritidsaktiviteter uavhengig av foreldrenes lommebok. Derfor foreslår vi et lokalt aktivitetskort som gir alle barn som trenger det, gratis deltakelse i en valgfri fritidsaktivitet.
  • Opprettholde god standard på kommunens idrettsanlegg, og bidra til at anlegg tilfredsstiller krav fra særforbund. Støtten til Idrettsrådet økes slik at de kan bistå med å realisere nye anlegg som idretten selv ønsker.
  • Oppgradere Mossehallen og starte byggingen av svømmehallen på Nøkkeland.
  • Sørge for at kommunens bygg, idrettsplasser og –anlegg gjøres enklere tilgjengelig samt sikre forutsigbarhet og likebehandling for ulike aktører.
  • Legge til rette for steder der ungdom kan møtes til uorganiserte fritidsaktiviteter.
  • Støtte prosjekter som bidrar til at personer med funksjonsnedsettelser kan ta del i idrett og andre aktiviteter.
  • Støtte Skattkammeret, der alle kan låne tur- og friluftsutstyr.
  • Legge til rette for et aktivt friluftsliv, blant annet ved å sikre og utvikle adkomst til Mossemarka, sjøen og Vansjø.
  • Støtte merking, belysning og preparering av skiløyper, tur- og sykkelstier og pilegrimsleden, samt utvikle Noreødegården for idretts- og friluftlivsaktivteter.
  • Oppgradere og utvide biblioteket i Møllebyen til et moderne og fremtidsrettet bibliotek med plass til litteratur, lese og studieplasser, arrangementer og andre tilbud.
  • At nye lokaler for kulturskolen etableres i Møllebyen eller nærliggende områder samtidig som man styrker tilbudet med desentralisert undervisning.
  • Støtte opp under barne- og ungdomsarbeid som foregår i kirken og andre trossamfunn.
  • Legge spesielt til rette for flerkulturelle arrangementer.
  • Legge til rette for økt bruk av parkene, f.eks. til utekonserter, hundeparker og familieaktiviteter med blant annet aktivitetsapparater.
  • Støtte utviklingen av viktige historiske steder og bygg i Moss, herunder har vi et særlig ansvar for Bygdetunet og Rygge Kirke.
  • Samordne priser på lokalleie for kor og korps, og støtte akustikkmålinger i lokaler som brukes.
  • Etablere en sammenhengende turvei fra Feste til fylkesgrensen blant annet ved bruk av den gamle jernbanetraseen.

Samarbeid med frivilligheten

Moss Høyre vil:

• Videreføre støtten til Frivillighetens Hus og frivillige organisasjoner for et godt supplement til kommunale tjenester.
  • Benytte de frivillige organisasjonene som høringsinstanser i større grad enn i dag.
  • Sikre fortsatt drift av HomeStart, Fontenehuset, Kirkens Bymisjons prosjekter og støtte arbeidet til Flyktningvennene.
  • Tilrettelegge for at frivilligheten jobber systematisk med integrering av flyktninger.

Godt å bli gammel i Moss kommune

Mennesker har forskjellige behov. Moss kommunes helse- og omsorgstjenester skal uformes slik at de setter hensynet til den enkelte bruker, og ikke systemet, i sentrum. En god miks av offentlige, private og ideelle aktører vil sikre god kvalitet, innovasjon og tilstrekkelig kapasitet i tjenestene. Samtidig vil det gi innbyggerne reell mulighet til å velge tjenester som er mest mulig tilpasset den enkeltes ønsker og behov.

Pårørende er ofte en glemt gruppe. Kommunens helse – og omsorgstjeneste vil ha mye større utfordringer uten den ressursen pårørende utgjør.

Moss Høyre vil:

• At alle skal kunne leve hjemme så lenge de kan og vil.
  • At heldøgns omsorgstilbud skal være tilgjengelig for den som trenger det, og den enkelte skal der gis muligheten til å bo alene eller sammen med valgt partner.
  • Legge til rette for seniorboliger og andre moderne boformer i samarbeid med private.
  • Legge til rette for Fritt brukervalg både i hjemmetjenester, praktisk bistand, Brukerstyrt Personlig Assistanse og boformer med heldøgns bemanning.
  • Satse på forebyggende hjemmebesøk til alle over 80 år, og gjennom disse bl.a. satse på å forebygge hoftebrudd.
  • At Moss skal være ledende på velferdsteknologi og ta initiativ til aktuelle pilotprosjekter.
  • At det settes i gang et prosjekt med digital hjemmehjelp for de eldre.
  • Satse på besøksvenner i samarbeid med Eldreliv til de eldre som enten ikke har pårørende eller ikke har dem i nærheten.
  • Sørge for at tilbud om følge til lege og ordningen med handlehjelp er tilgjengelig for dem som trenger det.
  • Styrke dagsentertilbudet til demente.
  • Gjennomgå legetilbudet i sykehjemmene for å sikre riktig legetilbud.
  • Arbeide for at kommunen skal ha fokus på riktig legemiddelbruk for alle som mottar helse- og/eller omsorgshjelp.
  • At livet på institusjon skal være aktivt og meningsfylt, og at tilbudene skal utvikles i samarbeid med beboer/bruker og pårørende.
  • At måltidsglede og riktig ernæring blir ivaretatt når kommunen har ansvaret for mattilbudet.
  • Skape et aldersvennlig Moss ved å oppgradere eldrerådets status med mulighet for mer medvirkning, og involvere Idrettsråd, musikkråd, næringsutvikling med flere.
  • Styrke turtilbudet til demente i Tjukkasgjengens fotspor.
  • Fortsatt støtte Demenskor.

Livets siste fase

Moss Høyre vil:

• Styrke tilbudet til sørgende gjennom samarbeid med kirken, andre trossamfunn og andre frivillige organisasjoner, inklusive trosnøytrale organisasjoner.
  • At innbyggerne i Moss skal sikres medvirkning og valgfrihet i utformingen av tjenestene også i livets siste fase.
  • Etablere hospiceløsninger i samarbeid med frivillige organisasjoner.
  • At Moss skal være en kommune som fremmer åpenhet om døden både i samfunnet, familiene og tjenestene.
  • Opprette lavterskeltilbud både for unge og på seniorsentrene med egne sorggrupper/samtalegrupper for eldre som mister nære venner og familie.

Folkehelse og aktivitet

Moss Høyre vil at alle innbyggere skal leve aktive liv i et trygt Mossesamfunn. Alle innbyggere skal ha tilgang på tilrettelagt helsehjelp eller omsorgstilbud når de trenger det og pårørende skal ses på som en ressurs. Det er et mål at alle skal få bestemme mest mulig over egen hverdag og at kommunen skal bidra til digital inkludering. Valgfrihet for brukere av kommunens tjenester står sentralt for Høyre.

Brukere av helse- og velferdstjenester skal gjennom økt valgfrihet gis økt kontroll over eget liv. Valgfrihet gir mangfold og muligheter for pasienter, bruker og pårørende.

Lovens formål om lik tilgang på tjenester med kvalitet gir pasienter og brukere rettigheter overfor helse- og omsorgstjenesten. Vi ønsker å bidra til å fremme tillitsforhold mellom pasienter og brukere av helse- og omsorgstjenestene, fremme sosial trygghet og ivareta respekten for det enkeltes liv, integritet og menneskeverd.

Organisering av tjenestene, tilbud på rett omsorgsnivå, kompetanse, ressurser og bruk av teknologi er viktige innsatsfaktorer for nå målet om en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste i kommunen. Moss Høyre vil digitalisere helsetjenestene gjennom å stimulere til og ta i bruk helse – og velferdsteknolog, slik at flere kan være trygge og med relevante tilbud kan ha et godt liv hjemme. Moss Høyre vil satse på innovasjon i tjenestene og oppfølging av «Leve hele livet» reformen. Brukerundersøkelser og testing av kvaliteten i tjenestene er en selvfølge. Moss kommune skal være en attraktiv arbeidsgiver, som kan trekke til seg helsepersonell med riktig kompetanse.

Samhandlingen mellom de statlige sykehusene og kommunale helse- og omsorgstjenester må bli bedre og mer effektiv, for å sikre tilbud på rett behandlings- og/eller omsorgsnivå.

Moss Høyre vil satse på utvikling av samarbeid mellom tjenestene uavhengig av hvem som er ansvarlig for at tjenesten leveres eller er tjenesteprodusent.

Det skal legges til rette for at alle får en verdig avslutning på livet, så langt dette er mulig, og kunne velge om man vil ha lindrende behandling i hjemmet eller på institusjon. Kommunal bruk av private tilbydere innenfor enkelte deler av legevakttjenesten, psykisk helse og rehabilitering, bør utredes nærmere med tanke på å forkorte ventetid og bedre kapasiteten og kvaliteten på helsetjenestene.

Moss Høyre vil:

• Styrke folkehelsen gjennom etablering av gode turveier, lett tilgjengelige utendørs treningsapparater samt benker og toaletter som gjør det enkelt å bevege seg ute.
  • Samarbeide med frivillige organisasjoner om turgrupper, fysisk aktivitet og generasjonsmøteplasser, som en naturlig del av hverdagen i helse og omsorg og frivillighet.
  • Etablere flere sosiale arenaer i samarbeide med private eller frivillige organisasjoner.
  • Styrke aktivitetskontakttilbudet.
  • Sikre at kommunen har tilstrekkelig med fastleger slik at innbyggerne har trygghet for kontinuitet mellom pasient og lege, og har en reell mulighet til å bytte dersom de ønsker det.
  • At kommunen skal prøve ut nye samarbeidsformer mellom fastlegene og andre helseprofesjoner for å sikre hensiktsmessige oppgaveløsninger på tvers.
  • Trappe opp tilskuddene til fysioterapeuter og satse på flere hjemler for psykomotoriske fysioterapeuter.
  • Styrke ergoterapitjenesten.
  • Hjelpe dem som trenger det å bli kjent med hvilke sosiale tilbud som finnes.
  • Verdsette pårørendes innsats bl. a ved å ha forutsigbare tilbud med koordinator, samarbeidsavtaler og avlastningstilbud både til barn, ungdom og voksne. Moss skal være i front når det gjelder tilbud til barn med syke foreldre og foreldre med syke barn.
  • Opprettholde spredt tilbud om helsehjelp i kommunen med helsestasjon på Kambo, sentrum og Bredsand.

Hjelp når du trenger det

Kommunen skal ha en verdig og human rusomsorg som ikke har som mål å straffe brukeren, men sørge for at rusavhengige får god oppfølging hos kommunen og kommunens samarbeidspartnere. Det er en viktig oppgave å forebygge misbruk av både alkohol og narkotiske stoffer. Moss Høyre vil styrke samarbeidet mellom kommunens helsetjeneste og spesialisthelsetjenesten innenfor psykisk helse, satse på en enklere vei inn.

Samtidig er det viktig å satse mer på forebyggende tiltak og lavterskeltilbud i kommunehelsetjenesten til de som sliter psykisk. Tiltak må settes inn tidlig, slik at vi kan forhindre sykdomsutvikling og behov for tyngre og mer omfattende og kompleks behandling innenfor spesialisthelsetjenesten. Kommunen må sørge for å ha tilstrekkelig med lavterskeltilbud, slik at barn og unge som sliter enkelt kan få hjelp, og at mer alvorlige tilstander kan forebygges. Ensomhet er et problem for mange eldre når de mister ektefelle og venner.

Moss Høyre vil:

• Styrke tilbudet Raskere psykisk helsehjelp.
  • Påse at Moss kommune følger opp Likeverdsreformen, med vekt på en god start for de som får et barn med funksjonsnedsettelse.
  • Sørge for at barn, unge og voksne med psykisk og fysisk funksjonsnedsettelse får behandling og hjelp slik at de kan leve et trygt og meningsfullt liv.
  • Satse mer på Housing first i samarbeid med Husbanken og private aktører.
  • Styrke ettervernet for å bidra til at den som er blitt rusfri har meningsfulle dager i form av skole, arbeidspraksis eller jobb, i samarbeid med ulike private og ideelle instanser.
  • Sørge for at personer med opiatavhengighet som har falt ut av legemiddelassistert rehabilitering 128 (LAR) får nødvendig oppfølging og behandling.
  • Satse forebyggende mot vold i nære relasjoner.
  • Videreutvikle helsestasjonstjenesten slik at barn og unge får et digitalt helsesykepleiertilbud.
  • Satse på Fontenehus eller liknende aktivitetstilbud for å inkludere flere i et aktivt Mossesamfunn.
  • Arbeide for å innføre gratis tilbud om samtalegrupper for angst og depresjon basert på deling av personlige erfaringer mellom mennesker i samme livssituasjon, såkalt likepersonarbeid. Tilbudet skal være lavterskel, det vil si man melder seg på uten henvisning, og skal tilby egne grupper for ungdom.
  • Styrke Kirkens Bymisjons tilbud I jobb.
  • Videreutvikle tverrfaglig samarbeid gjennom å etablere UngFACT til unge rusavhengige.
  • Styrke ordningen med ruskonsulenter for å informere, forebygge og hindre rusbruk blant ungdom.

Alle skal ha råd til å bo i Moss

Moss skal være en god by å bo og leve i, med et variert og spennende kultur-, idrett- og fritidstilbud. Vi vil ta vare på de kvalitetene som finnes i dag, samtidig som vi vil tilrettelegge for videre utvikling.

Høyre vil redusere eiendomsskatten og holde avgiftene nede, så det ikke blir for dyrt å bo i Moss. Kommunen må bli mer effektiv og mer av ressursene skal brukes på tjenester til innbyggerne. Det meste er blitt dyrere det siste året, og vi vil bidra til å gjøre situasjonen litt lettere ved å la folk beholde mer av sine egne penger.

Moss Høyre vil:

• Utvikle det boligsosiale tilbudet i samarbeid med frivillig sektor og ideelle organisasjoner som har en viktig rolle som tilbydere av boliger og tjenester for vanskeligstilte på boligmarkedet.
  • Legge til rette for private utbyggere og boligbyggelag for å etablere flere utleieboliger generelt, og flere utleieboliger til vanskeligstilte på boligmarkedet spesielt. Samarbeide med utbyggere for å legge til rette for nye eieformer som gjør det enklere for førstegangskjøpere å komme inn i boligmarkedet.
  • Sikre helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier på NAV-kontoret.

Barn og unge skal oppleve en trygg oppvekst i Moss

Moss Høyre vil jobbe for at alle barn skal ha en oppvekst preget av å høre til i gode fellesskap. Ingen skal vokse inn i utenforskap, og da må vi motarbeide det fra første stund. En god oppvekst innebærer at barnehage, SFO og skole er der for det enkelte barn, og at de bestreber seg på å gi alle optimale oppvekstsvilkår. Moss Høyre vil ha ansatte som ser og møter barnet med respekt og toleranse, og som er i stand til å løfte frem den enkelte- i et fellesskap! Det handler om livsmestring.

Moss Høyre vil:

• Videreutvikle barnevernstilbudet i kommunen i tråd med ny barnevernslov.
  • Bedre samarbeidet mellom skole og hjem, og andre viktige instanser som Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), Barne- og Ungdoms Psykiatrien (BUP) og barnevern.
  • At det avsettes tid til månedlig samarbeid mellom helsesykepleiere og lærere på den enkelte skole.
  • Styrke skolehelsetjenesten slik at helsesykepleiere har tilstrekkelig tid til den enkelte elev og at det er skolepsykologer tilgjengelig på skolene.
  • Videreføre satsing på god ledelse og lederutdanning i oppvekstsektoren.
  • Styrke den tidlige innsatsen i barnehage og skole.
  • Styrke kompetansen til de ansatte i barnehagen gjennom etter- og videreutdanning.
  • Likebehandle private og offentlige barnehager. Verdien av gode barnehager er stor, enten de er private eller offentlige. Tilskuddene må gjenspeile dette.
  • Satse på private og ideelle barnehager som en del av et godt barnehagetilbud.
  • Sikre en god og desentralisert barnehagestruktur med stort mangfold og god kvalitet, herunder minst 50% pedagogdekning.
  • Ha leken i sentrum, slik at barna opplever utvikling og læring i et rikt og stimulerende miljø.
  • Opprettholde Åpen barnehage.

Mestring og innhold i skolefritidsordningen (SFO)

I Moss skal SFO være et kreativt og skapende sted for lek og læring! Det skal være et sted med trygge rammer der barna møter nærværende voksne som har god kompetanse og forståelse for den betydning SFO har som en del av skolehverdagen.

Moss Høyre vil:

• Sørge for at kultur og idrett får en større plass i SFO i samarbeid med kulturskolen, lag og foreninger.
  • Sørge for at alle ansatte har god og riktig kompetanse for både lek og læring.
  • Forebygge utenforskap ved å gi en rimeligere skolefritidsordning til barn i lavinntektsfamilier.
  • Sørge for bedre matopplevelser i skolefritidsordningen ved at det serveres varm mat oftere med et sunt og variert kosthold som ivaretar barnas behov for energi og næringsstoffer.

Høyre har ambisjoner på elevenes vegne

Moss kommune skal levere en skole der alle elever, uansett bakgrunn eller forutsetninger, opplever lærelyst og mestring! Ingen elever skal gå ut av ungdomsskolen uten å kunne lese, skrive og regne godt. Alle elever skal møte kvalifiserte lærere og veiledere, slik at hver enkelt får tilpasset støtte og hjelp til å kunne lykkes i skoleløpet sitt.

Med Høyre ved roret vil lekser igjen finne sin naturlige plass i skolehverdagen. Vi vet at repetering, øvelse og gode arbeidsvaner hjelper elevene våre til å mestre livet. Vi vet at hensiktsmessige lekser utjevner sosial ulikhet.

Moss Høyre vil:

• Bidra til at flest mulig fullfører og består videregående opplæring med best mulig resultat.
  • Sørge for tettere oppfølging av elevene for å redusere fraværet på ungdomsskolen.
  • Satse på kvaliteten på undervisningen i ungdomsskolen for å gi elevene god forberedelse til videre utdanning, særlig inn mot yrkesfag.
  • Øke andel av lærere med godkjent lærerutdanning i Mosseskolen.
  • Fortsatt sørge for nødvendig etter- og videreutdanning av lærere og skoleledere.
  • Styrke skolenes budsjetter for læremidler, slik at elevene sikres lærebøker og nødvendige læringsressurser.
  • Ruste opp de kommunale skole- og barnehagebyggene som ikke tilfredsstiller dagens krav til drift og arbeidsmiljø.
  • Gjeninnføre muligheten for å gi lekser, der læreren samtidig har fokus på leksebevissthet.
  • Gi elever med gode prestasjonsevner nok å strekke seg etter.
  • Nå tidlig ut til elever som trenger mer hjelp og støtte i skolehverdagen.
  • Sikre at skoler er forberedt på å håndtere fremtidens utfordringer med mobbing og psykiske helseproblemer gjennom profesjonell tilnærming, effektive tiltak, og økt handlefrihet for elever og skolehelsetjenesten
  • Legge til rette for en trygg og inkluderende russefeiring.
  • At Mosseskolen skal tilby språkopplæring til barneskoleelever som skal lære norsk, på samme måte som til ungdomsskoleelever (Globus).
  • Legge til rette for at de praktisk-estetiske fagene får de nødvendige rammene og ressursene.
  • Sikre kvaliteten på veiledningstilbudet i skolen ved å sørge for at veiledning gis av kvalifiserte karriereveiledere. Tilby karriereveiledning allerede på 7.trinn for å gjøre overgangen fra barneskole til ungdomsskole lettere.
  • At skolen skal ha tettere kontakt med arbeids- og næringslivet i kommunen, slik at elevene får prøvd seg på ulike yrkesfag før de søker på videregående opplæring.
  • At Moss kommune fortsetter samarbeidet med Ungt Entreprenørskap som brobygger mellom skole og næringsliv.
  • At det, som et minimum, etableres 2 lærlingeplasser per 1000 innbyggere i Moss kommune.
  • La skolekretsene være veiledende og innvilge skolebytte som hovedregel dersom mottaksskolene har kapasitet.
  • Styrke skoletilbudet i kommunen ved å være positive til etablering av ideelle og private skoler.

En klimavennlig kommune

Klimaproblemene er en av vår tids største utfordringer, som alle må være med på å løse. Det ligger i konservatismens kjerne å bevare, å ta vare på våre omgivelser og etterlate dem til neste generasjon i enda bedre stand.

Byutviklingen må bygge på FNs bærekraftsmål, og den bør både gjenspeile vår tid, fremtidige behov og vise respekt for områdenes særpreg. Moss Høyre ønsker effektive planprosesser, utnyttelsesgrader og rammevilkår som gjør det mulig å realisere gode prosjekter som skaper godt og levende sentrumsmiljø og attraktive boliger.

Moss Høyre vil:

• Videreutvikle Moss kommunes klimaplan og legge denne til grunn for det videre arbeid.
  • Prioritere arbeid for kartlegging og bevaring og styrking av biologisk mangfold i Moss og Oslofjorden.
  • Bidra til god vannkvalitet for å gjenopprette faunaen og dyrelivet i Oslofjorden bl.a. ved å redusere avrenning fra landbruket.
  • Utarbeide en Naturmangfoldsplan i kommunen, herunder starte flere prosjekter for restaurering av ødelagt natur.
  • Presse på statlige myndigheter for å prioritere arbeid med tømming av resterende olje i Nordvard.
  • Utvide støtten til den frivillige innsatsen for en renere Oslofjord og Vansjø og sikre gode lokale innleveringsordninger for søppel fra hav- og strandrydding.
  • Tilrettelegge for at det bygges anlegg for tømming av sanitæranlegg fra fritidsbåter i Oslofjorden.
  • Stille klare klima- og miljøkrav til offentlige anskaffelser.
  • Tilrettelegge for fornybar energi og sirkulærøkonomi i Moss.
  • Kreve at utslippsfrie ferger skal benyttes i ny konsesjon for RV19 over Oslofjorden.
  • Arbeide for å redusere utslipp fra fossile energikilder ved økt bruk av solcellepaneler på offentlige nybygg, og bygg som skal rehabiliteres.
  • Bidra til at private kan energieffektivisere egne boliger gjennom for eksempel støtte til varmepumper, etterisolering, skifte av vinduer og toppe Enova tilskuddet til installering av solceller.
  • Sikre forbedring av Vann og Avløps (VA) infrastrukturen, slik at det tilpasses et mer utfordrende klima.
  • Redusere matsvinnet i kommunale virksomheter med 50 prosent innen 2030.
  • Bidra til et samarbeid med private og frivillige aktører for å finne effektive løsninger for gjenvinning av tekstil og klesavfall.
  • Vurdere ulike tiltak som bidrar til å begrense unødvendig bruk av plastemballasje og oppfordre næringslivet til å endre emballasjebruken.
  • Kreve miljøeffektiv massetransport fra store samferdselsprosjekter og legge bedre til rette for at massehåndtering gjøres lokalt.
  • Prioritere byggesakssøknader fra entreprenører som garanterer fossilfri eller utslippsfri byggeplass.
  • Arbeide for gjenbruk av byggematerialer i kommunale byggprosjekter der hvor dette er mulig og kostnadseffektivt.
  • Arbeide for at nye kommunale bygg holder nær nullenerginivå, og legge til rette for byggemetoder med minst mulig miljøbelastning.
  • Samarbeide med øvrige kommuner i fylket med tanke på å utrede og tilrettelegge for tiltak som kan sikre lave og forutsigbare energikostnader i regionen.

Effektiv infrastruktur og klimavennlige transporter

Hele Moss kommune gjennomgår en omfattende endring og utvikling, og blir i stadig større grad en del av hovedstadsregionen. Vi står overfor noen av landets største uløste samferdselsutfordringer med store utbyggingsprosjekter som jernbane, RV19 og ny kanalbro. Dette vil prege kommunen i mange år fremover. Høyre vil være tydelige i møte med nasjonale myndigheter for å få til en løsning.

Moss Høyre vil:

• Sikre at RV19 føres i tunnel mellom fergeleiet og E6, og sikre en effektiv transport til og fra Jeløy.
  • Sikre gode trafikktiltak mens utbygging av jernbane, RV19 og ny kanalbro pågår, og tilrettelegge for at driften av handelsstanden ivaretas.
  • Kreve en forsering av utbyggingen av ny kanalbro, og at det så raskt som mulig etableres fire felt for biler. Midlertidig bro må raskt på plass.
  • Legge om bussrutene på Jeløya, fra Helgerødgata til Lognsplass, slik at Lognsplass stenges for annen trafikk frem til ny kanalbro er på plass.
  • Tilrettelegge for gang- og sykkelbro over kanalen.
  • Sørge for effektiv kollektivtrafikk og sykkelhotell ved jernbanestasjonene i kommunen.
  • Arbeide for at det bygges parkeringshus ved den nye jernbanestasjon i sentrum.
  • Sikre at informasjonsmøter og høringsprosesser bidrar til å videreutvikle innbyggerinvolveringen i planprosessene.
  • Sørge for effektivt vedlikehold av kommunale veier, enten i offentlig regi eller ved konkurranseutsetting.
  • Bidra til trygge skoleveier i alle deler av kommunen.
  • Gjennomgå veinettet i kommunen og gjøre flere private veier i Rygge kommunale, så veiene i boligområder blir brøytet også i gamle Rygge, slik at det etableres en enhetlig praksis for brøyting i hele kommunen.
  • Videreutvikle Moss havn til et fremtidsrettet, effektivt regionalt logistikknutepunkt som bidrar til miljøvennlig sjøtransport.
  • Åpne for etablering av automat-bensinstasjon, ladestasjon og vaskehall for bil på både Jeløy og Larkollen.
  • Kreve at FV120 utbedres som en hovedvei øst-vest i fylket mellom E6 og E18, og videre mot Lillestrøm.
  • Arbeide for flere bussruter, hyppigere avganger og lavere priser, og at tilbudene samordnes. slik at en kollektivbillett i Moss også skal kunne brukes på toget og hos Ruter, slik det fungerer i Oslo og Akershus.
  • Bygge ut gang- og sykkelveier som gir sammenhengende og effektive løsninger.
  • Arbeide for å få Flytoget i fast rute til Rygge stasjon.
  • Tilrettelegge for redusert bilbruk gjennom bruk av bildelings- og samkjøringsmodeller.

Vi ser hele Moss

Hele Moss kommune gjennomgår en omfattende endring og utvikling, og blir i stadig større grad en del av hovedstadsregionen. Denne utviklingen vil Moss Høyre sikre at blir en styrke for kommunens innbyggere. Moss skal være en vakker, trygg og ren JA-kommune. Moss Høyre ønsker både å legge til rette for byutvikling og fortetting i Moss sentrum. Vi vil også legge til rette for lokal sentrumsutvikling på Halmstad og Kambo, på en måte som ikke bidrar til økt transportbehov. Byutviklingen må bygge på FNs bærekraftsmål, og den bør både gjenspeile vår tid, fremtidige behov og vise respekt for eksisterende strøkskarakter.

Moss Høyre vil:

• Sikre et tilstrekkelig og variert boligtilbud, inkludert eneboliger, slik at eksisterende og nye innbyggere ønsker å bo i kommunen vår.
  • Legge til rette for et attraktivt bysentrum med gode byrom, møteplasser og handels- og kulturtilbud.
  • Legge til rette for at mer offentlig virksomhet etableres i Moss sentrum.
  • Legge til rette for høyere og tettere boligbebyggelse i sentrum.
  • Sikre effektive planprosesser og byggesaker med forutsigbarhet for utbyggere, herunder vide planbestemmelser som reduserer behovet for å søke dispensasjoner.
  • Sikre at innbyggerne, gjennom kommunens nettsted og ByLab, enkelt skal kunne tilegne seg nødvendig informasjon.
  • Styrke sentrums attraktivitet og sentrumshandelen, bl.a. ved å innføre 2 timers gratis parkering i Moss sentrum.
  • Sørge for at det er tilstrekkelig med plasser for parkering av biler og sykler i sentrum og ved knutepunkter.
  • Sette av plasser til korttidsparkering for hjemmesykepleie og varelevering når nye byutviklingsprosjekter planlegges.
  • Ivareta den unike ressursen med nærheten til Mossesundet, Kanalen, Oslofjorden og Vansjø i forbindelse med byutviklingen, og sikre siktlinjer til vann.
  • Utvikle Sjøsiden til et innbyggervennlig nærings- og boområde.
  • Støtte kultur- og aktivitetstiltak i sentrum, Halmstad og Kambo, og gjøre det mulig for festivaler og kulturtilbud å bruke kommunens offentlige rom.
  • Etablere «Tufte-parker» – utendørs gratis treningsparker i kommunen.
  • At Kallumjordet skal utvikles til boligformål i tråd med tidligere forutsetninger fra Rygge kommune.
  • Iverksette «Norgesmodellen» så snart det nedsatte lovutvalget har arbeidet klart. Dette for å styrke klima- og miljøhensyn, motvirke sosial dumping og arbeidslivskriminalitet og forenkle regelverket i offentlige anskaffelser.
  • At Moss Bibliotek, Kulturskolen og Moss by- og industrimuseum skal være lokalisert i Møllebyen.
  • Sikre Konventionsgården sin posisjon som et nasjonalt viktig historisk bygg som behandles på lik linje med Rikspolitisk senter på Eidsvoll.
  • Utvikle Halmstad som et lokalsentrum som ivaretar gode estetiske løsninger, og underbygger at Halmstad er lokalsamfunn i et landbruksområde.
  • Arbeide for at Kambo som lokalsentrum nord i kommunen skal være et attraktivt sentrum med gode byrom, møteplasser, handels- og kulturtilbud samt gode estetiske løsninger for de eksisterende og de mange nye innbyggerne i området.
  • Sikre gode innkjøpsavtaler for kommunen ved å styrke og profesjonalisere innkjøpsarbeidet.
  • Videreutvikle samarbeidet i Moss og omkringliggende kommuner for å oppnå stordriftsfordeler og gi tjenester av en bedre kvalitet enn vi kunne gjort alene.
  • Forvalte kommunens eiendeler på en mest mulig optimal måte, og vurdere salg av bygningsmasse som ikke brukes som forutsatt eller som mangler vedlikehold. Vi vil også legge til rette for flere typer eierformer av kommunale bygg, boligforvaltning mv.
  • Sørge for at Forsvaret, som får en stadig viktigere rolle i kommunen gjennom Rygge flyplass, sikres god og effektiv kommunal bistand når det er nødvendig.
  • Arbeide for at nivået på eiendomsskatten skal reduseres, og etter hvert skape en kommunal drift der eiendomsskatten ikke er nødvendig.
  • Sikre at universell utforming gjennomføres på en best mulig måte på kommunens arenaer.
  • Sikre at Moss kommune oppleves som en attraktiv arbeidsgiver, slik at kompetent arbeidskraftsøker seg til kommunen.
  • Sørge for at bruker- og medarbeiderundersøkelser skal være med på å utvikle kommunens tjenestetilbud.
  • At innbyggerne skal få økt frihet til å velge tjenesteleverandører når de har krav på tjenester, ogat innbyggerne sikres tjenester med rett innhold og god kvalitet til rett pris. Det skal være et førende prinsipp at kommunen skal bære kostnadene, men ikke nødvendigvis være den som utfører tjenestene.
  • Arbeide for en døgnåpen kommune ved å satse på gode brukervennlige digitale selvbetjeningsløsninger.
  • Sikre et forsvarlig tjenestetilbud til innbyggere som mangler digital kompetanse eller digital tilgang.

Moss er en landbrukskommune

Kommunen vår er en landbrukskommune med stolte tradisjoner og rik historie.

Moss Høyre vil både verne om og videreutvikle landbruksnæringen, og sikre landbruket større råderett over egen eiendom. Vi vil arbeide for rammevilkår som sikrer at vi kan opprettholde et levende landbruk, bl.a. at arealplanleggingen ikke medfører nedbygging av god landbruksjord.

Moss Høyre vil:

• Slå ring om landskapsvernområdene og ivareta kulturlandskapet i kommunen, og gi kulturlandskapet i Rygge samme status som Søndre Jeløy Landskapsvernområde.
  • Bidra til støtteordninger for næring og landbruk, f.eks. for oppgradering av landbruksgjerder/steingjerder, planting av alleer.
  • Gjennomgå og redusere kommunale gebyrer som rammer landbruksnæringen urimelig hardt.
  • Fremme lokal matproduksjon og bidra til at landbruksnæringen kan tilpasse seg andre næringer som opplevelse- og reiselivsnæring.
  • Bidra til å utvikle et permanent Bondens marked for forbrukere i kommunen.
  • Tilrettelegge for turisme og opplevelser i kommunen, herunder satse på blomsterstier og sykkelstier.
  • Arbeide for at hensynet til miljø og bærekraft skal være et grunnprinsipp i kommunens landbruksforvaltning.
  • Arbeide for at landbrukskontoret i kommunen skal videreutvikle sin rolle som aktiv støttespiller, og det må innføres digital og forenklet saksbehandling samt støtte til prosesser.
  • Være positive til alternative driftsformer som andelslandbruk og parsellhager.
  • Legge til rette for flere arbeids- og studieplasser i kommunen i samarbeid med aktuelle utbyggere.

Et sterkt og fremtidsrettet næringsliv

Moss Høyre vil jobbe aktivt for at kommunen skal fremstå som attraktiv for bedrifter som ønsker å etablere seg. Det må legges til rette for flere næringseiendommer, både i egen kommune og i samarbeid med nabokommunene. Vi vil både sørge for å få nye næringsaktører, og beholde de som allerede er etablert i kommunen.

Moss Høyre vil:

• Sikre tilstrekkelig næringsareal slik at eksisterende bedrifter kan vokse, og at nye bedrifter kan komme til.
  • Arbeide for at kommunen skal være en aktiv pådriver og tilrettelegger for bedriftsetableringer og utvikling av næringsliv i kommunen i samarbeid med nabokommunene.
  • Sikre at kommunen møter initiativ og investeringsvilje med en aktiv og løsningsorientert holdning, ved å få på plass et hurtigspor for etablering og bistand for bedrifter.
  • Tilrettelegge for at kompetansebedrifter, gjerne gründere fra NMBU, etablerer seg i Moss, og samarbeide med aktører som f.eks. Viken Teknologiklynge for å få dette til.
  • Samarbeide med de videregående skolene for å få på plass viktig og relevant utdanning som næringslivet i kommunen har behov for.
  • Bevare flest mulige områder med dypvannskai.
  • Bidra til å bygge en kompakt byhavn som dekker regionens behov og være en viktig bidragsyter til regional verdiskapning.
  • Støtte initiativ for å få reetablert Moss sivile lufthavn, Rygge.
  • Arbeide for at statlige arbeidsplasser flyttes til Moss.
  • Støtte oppunder næringslivet i regionen, sikre forutsigbarhet, et godt servicetilbud og bidra til forenklet og enhetlig byggesaksbehandling.
  • At gebyrer holdes på et nivå som gjør det attraktivt å etablere seg i Moss.
  • Arbeide for økt satsning på samferdsel som et viktig virkemiddel for næringsutviklingen i Moss, og at ny kanalbro må på plass, også for å sikre næringslivet på Jeløy.
  • Opprette et næringsforum hvor kommunen og næringslivet deltar, for å sikre dialog og utvikling.