Simen Nord – ordfører i Moss

Foto: Monica Jensen

Simens hjertesak

Kommunen skal være på innbyggernes side

Jeg vil at Moss skal bli en Ja-kommune, som sier ja når den kan og nei bare når den må. Jeg vil ha en innbyggervennlig kommune som lytter til innbyggerne, som hjelper til der det trengs og ellers gir folk valgfrihet til å bestemme selv.

Jeg synes kommunen skal ha større ambisjoner på elevenes vegne, og sette mål om at flest mulig av elevene våre gjennomfører videregående, med best mulig resultat. Det kan vi nå gjennom å satse på skolen med etter- og videreutdanning, et sterkere støtteapparat rundt elevene og tilstrekkelig læringsmateriell. Det betyr også at det blir galt å frata lærerne muligheten til å gi velbegrunnede lekser.

Moss skal være en fin kommune å bo i for alle. Blir man psykisk syk, eller bare trenger noen å prate med, så skal det være raskt og enkelt å få hjelp, og ikke kreve stor egeninnsats eller lang tid i kø.

Jeg vil at alle skal ha råd til å bo i Moss, og i vanskelige økonomiske tider som nå, bør kommunen ta grep for å redusere utgiftene man pålegger innbyggerne. Vi bør også rette innsatsen mot de som trenger det mest. Det kan vi blant annet gjøre ved å lage enklere ordninger for å dekke fritidsaktiviteter for barn og unge, og gi støtte til frivilligheten som skaper aktivitet, engasjerer og inkluderer et mangfold, og som gjør et viktig sosialt arbeid i Moss.