Alle kan ikke sykle og gå til Tangen

– Det er en utopi at alle skal gå og sykle, skriver Astrid Løes Hokholt, nestleder i Nesodden Senior Høyre.

– Skal Tangen lykkes som Nesoddens primære sentrum, må det være tilgjengelig for alle – også vi som bruker bilen, skriver Astrid Løes Hokholt i dette leserinnlegget. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Tangen skal være hele Nesoddens senter – inkludert dem som ikke kan gå og sykle. Jeg reagerer derfor kraftig på at kommunen planlegger å fjerne flere parkeringsplasser i sentrum.

I planbeskrivelsen til områdeplanen for Tangen, står det at antallet parkeringsplasser i sentrum skal reduseres med 42. Jeg ble sjokkert da jeg leste dette i Amta. På Tangen finnes det flere tilbud som ikke eksisterer ellers i kommunen, for eksempel Tangen Senter, kommunesenteret og Samfunnshuset. Sistnevnte er et av svært få større forsamlingslokaler i kommunen, og huser blant annet flere arrangementer rettet mot eldre, herunder U3A-møter og Eldrerådets årlige eldrelunsj. På disse arrangementene pleier vi å være over hundre deltagere.

I områdeplanens planbeskrivelse står det at «det kan være aktuelt å benytte seg av innfartsparkeringen på Skoklefall i kombinasjon med shuttlebusser til og fra Tangen» ved gjennomføring av større arrangementer i sentrum. Det står også at parkeringsplassene på Tangensenteret kan tas i bruk.

Det er merkelig at kommunen planlegger for at parkeringsplassene på kjøpesenteret kan benyttes. Disse skal jo være forbeholdt senterets kunder, og allerede i dag er kapasiteten svært begrenset. Enda merkeligere er det imidlertid at kommunen legger opp til at folk skal gå fra Skoklefall til Tangen, og foreslår at det kan settes opp shuttletrafikk. Det siste er fullstendig urealistisk, og det første vil gjøre Tangen utilgjengelig for en stor andel av Nesoddens befolkning. Jeg tenker da særlig på eldre og folk med mobilitetsvansker.

Selv om det så klart finnes mange spreke eldre, er flere helt avhengige av bilen til daglige gjøremål og for å komme seg rundt i kommunen. Dernest kommer vi til å bli mange flere eldre i årene som kommer. Det er en utopi at alle skal gå og sykle i en langstrakt kommune som Nesodden. Selv bor jeg på Fundingrudveien (Burmaveien) på Jaer. Jeg kommer aldri til å sykle til Tangen for å handle eller delta på et arrangement. Og det er jo veldig synd, for jeg ønsker å handle lokalt, støtte næringslivet og delta på lokale arrangementer.

Skal Tangen lykkes som Nesoddens primære sentrum, må det være tilgjengelig for alle – også vi som bruker bilen. På vinteren er det helt uaktuelt å sykle. Bilen er det nødvendige fremkomstmiddelet. Jeg håper derfor at kommunestyret tar til fornuften og sørger for tilstrekkelig med parkeringskapasitet på Tangen.

Skrevet av:

Astrid Løes Hokholt, nestleder i Nesodden Senior Høyre