Bytt ut barnas iPad’er med bøker!

– Barn som ikke leser i sommerferien, risikerer å bli satt tilbake hele tre måneder i læringstap, skriver varaordfører Tage Slind Jensen.

– Å prioritere lesing nå i sommerferien er en viktig investering i barna våre, skriver Tage Slind Jensen, varaordfører (H) på Nesodden. Foto: Anine Norén / Akershus Høyre.

Sommerferien er i full gang, og flere begynner å tenke på hva de skal ha med seg i kofferten. Jeg har en oppfordring til alle foreldre på Nesodden: Bytt ut barnas iPad’er med bøker!

Det er sikkert et upopulært forslag blant barna, men det kan føre til mange fine stunder sammen. Det er fint å lese for og med barna, og kunne undre seg sammen og reise inn i forestillingenes verden.

Om bokhyllen din ikke er full av bøker til barn og ungdom, fortvil ikke: På Nesodden har vi et flott bibliotek med et fantastisk godt utvalg av bøker som barna kan like, og som de kan ha med seg på ferie.

Utgangspunktet for min oppfordring er at barn som ikke leser i sommerferien, risikerer å bli satt tilbake hele tre måneder i læringstap. Forskning viser at barn presterer dårligere på skolen etter ferien. Læringstapet er i snitt én måned for ordinære elever, og opp mot tre måneder for elever som sliter.

I tillegg vet vi fra nasjonale prøver at 1 av 3 elever ikke kan lese skikkelig når de starter i 8. klasse. Nesten 10 prosent flere gutter enn jenter kan ikke lese ordentlig når de starter på ungdomsskolen, og både standpunktkarakterer og grunnskolepoeng ut av grunnskolen er betraktelig lavere. Det er urovekkende.

Det er imidlertid ikke bare skolens ansvar å ta tak i dette. Også sivilsamfunnet – foreldre – må gjøre sitt. Skolen skal sørge for at barna lærer seg grunnleggende ferdigheter som lesning, skriving og regning, og foreldre må ta ansvar for frokost, nok søvn og lesing hjemme. Det er når skolen og hjemmet samarbeider at vi kan gjøre stor endring.

Å prioritere lesing nå i sommerferien er en viktig investering i barna våre. Barnas sommerferie er lang, på minst åtte uker. Gode leseferdigheter er helt avgjørende for å klare seg godt i samfunnet vårt, og det åpner dørene for all videre læring.

Høyre mener at vi må «back to basics» og prioritere det helt grunnleggende. Vi må sikre at ingen barn går ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. Derfor har våre satsninger lokalt med å kjøpe inn flere lærebøker og sikre en god bibliotektjeneste vært viktige og riktige.

Nesodden bibliotek har også satt i gang en kampanje ved navn «Sommerles». Her kan barna vinne premier basert på hvor mange bøker de leser frem til 31. august. Det kan kanskje bidra til å heve leselysten enda mer!