Christian Sundelins innlegg under budsjettdebatten 15.12

Her kan du lese innlegget Christian Sundelin holdt under budsjettdebatten 15.12.

Christian Sundelin, kommunestyrerepresentant for Nesodden Høyre

Ordfører,

Vi oppfatter at det er en felles uttrykt erkjennelse i kommunestyret om at skolene våre skal prioriteres. Derimot ser vi av prioriteringene i investeringsbudsjettet til posisjonen at dette ikke blir fulgt opp med praktisk politikk.

Ny skole på Fagerstrand blir forskjøvet langt frem i tid, løftene om realisering av en ny barneskole Fagerstrand, etter igangsettelse av de andre investeringsprosjektene på formålsbygg, er uten forankring i den faktiske økonomiske situasjonen. Hverken nå eller antagelig senere. Hvorfor?

Kommunedirektøren har angitt en maksimal ramme for et forsvarlig låneopptak på 750 mill. Det er ikke rom for en ny skole innenfor denne rammen med de prioriteringer posisjonen legger til grunn.

Vi etterspør forklaring på hvorledes løfter om en ny skole mot slutten av tiåret finansieres. De muntlige garantier foreldrene på Fagerstrand har fått av dagens representanter er har liten eller ingen reell verdi, når morgendagens representanter oppdager at handlingsrommet dere er brukt opp og man må sette tæring etter næring.

Høyre ønsker å nedprioritere utbygging/påbygg av Tangenten. Økt arealbehov i administrasjonen må dekkes på annen måte, fortrinnsvis ved flytting av virksomhet til andre deler av kommunen. Den utvikling vi har hatt med digitale arbeidsplasser vil også muligens lindre behovet for forøket areal.

Høyre tar konsekvensen av usikkerhet og uttrykte prioriteringer og fremskynder oppstarten av en ny skole på Myklerud.   Sånn som vi ser det er det en naturlig følge av at Kommunestyret har vedtatt at lokaliseringsbeslutning av ny skole skal skje i 2022.

Derav ønsker Høyre oppstart av planlegging og prosjektering av ny skole på Myklerud fra 2022. Ferdigstillelse av ny skole i 2025. Vi bruker mindre midler til flikking på det gamle og mer midler til ny fremtidsrettet skole. Vårt Investeringsbudsjett setter barnas behov for kvalitet i læringsmiljø fremst.

Takk.