En helhetlig, ansvarlig og trygg kommuneøkonomi

Her skriver varaordfører Tage Slind Jensen om Nesoddtangen skole og økonomiplanen.

– Mitt parti ville i utgangspunktet bygge en helt ny skole nå, men vi kan ikke bruke penger vi ikke har, skriver varaordfører Tage Slind Jensen. Foto: Privat.

«Trykker vi ikke inn bremsen havner vi fort i samme situasjon som Frogn».

Det sa kommunedirektør Hogne Eidissen til Amta i går.

Der ønsker vi ikke å havne.

Som lokalpolitiker er det mitt ansvar å gjøre det jeg kan for å sikre helhetlig, ansvarlig og trygg kommuneøkonomi.

Det er også min jobb å ta ansvar for alle innbyggere på Nesodden.

Om denne saken kun hadde handlet om Nesoddtangen skole, hadde saken vært enkel. Da kunne vi satt i gang med totalrehabilitering eller å bygge ny skole. Men denne saken handler ikke bare om Nesoddtangen skole.

I økonomiplanen til kommunen har vi allerede forpliktet oss til å bygge en ny skole på Fagerstrand og oppgradere Nesoddtunet og Alværn ungdomsskole. Med Nesoddtangen skole, utgjør disse prosjektene investeringer på 1,1 milliard kroner. I 2021 var totalrammen for prosjektene 750 millioner kroner.

Med disse investeringene, sier kommunedirektøren at vi må bruke over 9 prosent av driftsbudsjettet til kommunen på å betale renter og avdrag i 2028.

Da vil ikke kommunen vår være i stand til å sette i gang andre nødvendige investeringer i årene som kommer. Vi vet blant at det er store behov på flere av barnehagene og skolene våre, og at vi trenger flere omsorgsboliger og sykehjemsplasser. Vi må se dagens investeringsplan i et langsiktig perspektiv.

Dette kommer i tillegg til at kommunene vil få mer krevende økonomi i årene som kommer, blant annet på grunn av lavere skatteinntekter. Bare i år ligger kommunene an til å gå med et samlet underskudd med 10 milliarder kroner.

Det er heller ingen løsning å forskyve planene om ny skole på Fagerstrand. Fagerstrand er kommunens vekstsenter i syd. Når kommunedelplanen vedtas, vil antallet innbyggere – og barnefamilier – på Fagerstrand øke betraktelig. Her trengs det en skole som er stor og robust nok til å tåle denne veksten.

Nesodden er en effektiv kommune. Når vi må gjennomføre drastiske kutt, vil det gå på bekostning av velferden til innbyggerne våre. Det rammer barnehagene, skolene og eldreomsorgen. Det rammer dem som trenger kommunen aller mest.

Derfor er denne saken alt annen enn enkel. Økonomien vår tåler ikke et så ekspansivt investeringsbudsjett.

Akkurat nå ser jeg derfor ikke noen annen løsning enn å gjennomføre byggingen av Nesoddtangen skole i to trinn. Mitt parti ville i utgangspunktet bygge en helt ny skole nå, men vi kan ikke bruke penger vi ikke har.

Vi foreslår at man bygger en ny skole for mellomtrinnet, ny flerbrukshall og oppgraderer den gamle slik at den kan fungere i noen år til. Den nye skolen skal bygges med alle spesialrom og dekke lærernes behov for arbeidslokaler.

Jeg vet at mange foreldre til barn på Nesoddtangen har sett for seg en annen løsning. Men slik vi vurderer det nå, gir dette forslaget oss mye for pengene vi har til disposisjon. Forslaget sikrer også at vi unngår ytterligere forsinkelser og kan komme raskt i gang.

Jeg opplever at alle partier og politikere i kommunen forstår at den økonomiske situasjonen er krevende, og ønsker å finne en løsning som kan samle bred tverrpolitisk støtte. Det er bra fordi vi er tjent med å stå sammen om viktige beslutninger som denne.

Jeg og Høyre ser frem til videre dialog og samarbeid med de andre partiene for å finne en løsning som ivaretar hele Nesodden og sikrer en trygg og ansvarlig økonomi for fremtiden.