Én million ekstra til Nesoddens private barnehager

– Nesoddens private barnehager vil få et ekstraordinært tilskudd på én million som kan benyttes i 2023 og 2024. Det er vi i Høyre svært glade for!, skriver Anette Løes Hokholt Wiik, leder i tjenesteutvalget, i dette innlegget.

Bilde av Bergerkollektivet barnehage
– Vi, de ansvarlige politikerne i kommunen, må sørge for et godt samarbeid på kort og lang sikt, skriver Anette Løes Hokholt Wiik. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Nesodden private barnehager vil få et ekstraordinært tilskudd på én million som kan benyttes i 2023 og 2024. Dette kommer i tillegg til de rundt 700 000 kronene som fordeles på de private barnehagene i november og desember. Det er vi i Høyre svært glade for!

Det er dessverre en kjent sak at de private barnehagene har hatt utfordrende økonomi over lang tid, blant annet som følge av dyre priser på en rekke varer og strøm.

På Nesodden har også tilskuddet over år vært nokså mye lavere enn landsgjennomsnittet, og flere av barnehagene har derfor ropt varsko om at de muligens må legge ned.

Det ville i så fall vært tragisk. I 2023 har vi allerede mistet tre barnehager. Mister vi enda flere, vil det svekke foreldrenes valgfrihet, mangfoldet og det nære barnehagetilbudet, som det i stor grad er de små private som står for.

Vi håper inderlig at dette ekstraordinære tilskuddet vil gjøre situasjonen enklere for de private barnehagene på Nesodden, og trygge økonomien deres i en krevende tid.

Vi må imidlertid ikke tro at dette tilskuddet løser alt for de private barnehagene. Økonomien vil være krevende også i årene som kommer. Tall fra Private Barnehagers Landsforbund (PBL) viser at Nesodden kommune har brukt hele 24 millioner kroner mindre de siste seks årene enn gjennomsnittlige nasjonale satser for barnehager. Dette henger også sammen med hvor mye penger vi bruker på de kommunale barnehagene.

Vi ser også at Regjeringen har et nytt forslag til fordeling av driftstilskudd til private barnehager på høring – som ikke vil skape mer forutsigbare rammer, men det motsatte.

Vi, de ansvarlige politikerne i kommunen, må derfor følge situasjonen nøye, lytte til de private barnehagene og sørge for et godt samarbeid på kort og lang sikt.

Skrevet av:

Anette Løes Hokholt Wiik, leder i tjenesteutvalget