Et løft for oppvekst og eldre

I dette innlegget skriver Nesodden Høyres gruppeleder, Arne Bjerke, om kommunebudsjettet for 2024.

– Nesoddskolen skal bygge på mestring, motivasjon og kvalitet, skriver Arne Bjerke. Foto: Elias Rasch / Rasch produksjon.

Innbyggerne på Nesodden stemte fram Høyre som det største partiet ved kommunevalget i høst. Den tilliten krever at vi sørger for forsvarlig drift og ansvarlig pengebruk i kommunen. Derfor bidro vi til enighet om kommunebudsjettet for 2024 som alle partier, med unntak av SV og Rødt, står bak.

Høyre gikk til valg på framdrift av byggingen av ny barneskole på Fagerstrand. Skolen skulle være ferdig i 2031 – nå har det planlagt ferdigstillelse i 2028.

I tillegg skal vi bygge ny skole på Nesoddtangen, og det skal være oppstart av ny flerbrukshall ved Tangenten.

Nesoddskolen skal bygge på mestring, motivasjon og kvalitet. I tråd med Fagfornyelsen har vi fått på plass en økt satsning med en halv million på digitale og fysiske læremidler i neste års budsjett. Samtidig videreføres partnerskapsløftet som et viktig tiltak for å jobbe mot utenforskap, og skape gode levevilkår. I budsjettet sikrer vi også at søskenmoderasjon i SFO videreføres.

Trivsel i skolesituasjonen styrkes ved meningsfulle aktiviteter på fritida. Derfor er det viktig for oss at ordningen med gratis aktivitetskort videreføres, og sikrer at alle barn som ønsker det får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter, uavhengig av familiens økonomi.

Vi ønsker barnefamiliene varmt velkommen til Nesodden, men det krever barnehageplasser. Det siste året har 3 private barnehager innstilt driften. Høyre har jobbet aktivt for et ekstra tilskudd til private barnehager, og vi fikk på plass en million ekstra.

Høyre vil at samfunnet vårt skal bli mer aldersvennlig.  Neste år skal Nesoddtunet oppgraderes for 75 millioner. En viktig funksjon er egen aktivitets- og frivillighetskoordinator på sykehjemmet. Dette gir sykehjemmet mulighet til å tilby varierte aktiviteter for beboerne.

Det er ikke alle som med letthet kommer seg ut av eget hjem når de blir eldre. Derfor foreslår vi også en transportordning for å bringe eldre til og fra aktiviteter.

Vi har også sikret at det ikke innføres brukerbetaling for kjøp av trygghetsalarm for de med inntekt under 2G.

Næringslivet på Nesodden må ha mulighet til å utvikle seg, og vi vil arbeide for at det er tilgjengelige arealer for næring. Munkerud skal videreutvikles, og sjøsiden på Fagerstrand med Circle K tomten vil få utbyggingspotensial for ulike næringer. Det jobbes også godt med å styrke kontakten mellom kommunen og de næringsdrivende.

Høyre vil jobbe for er bredt politisk samarbeid for å utvikle Nesodden videre!

Skrevet av:

Arne Tor Selin Bjerke, gruppeleder for Nesodden Høyre