Et mangfoldig barnehagetilbud på Nesodden

I dette innlegget skriver representanter fra Høyre, Venstre, FrP, KrF og Pensjonistpartiet om viktigheten av å spille på lag med de private barnehagene på Nesodden.

Bilde av Bergerkollektivet barnehage
– Vi må sørge for gode og forutsigbare rammer for kommunens private og ideelle barnehager, skriver innleggsforfatterne. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Høyre, Venstre, FrP, KrF og Pensjonistpartiet ønsker et mangfoldig barnehagetilbud på Nesodden som sikrer foreldrenes valgfrihet. Da må vi sørge for gode og forutsigbare rammer for kommunens private og ideelle barnehager.

I 2023 ble tre private barnehager på Nesodden nedlagt. Årsakene var mange og sammensatte, men det er ingen tvil om at det er blitt mer krevende å drive privat barnehage de siste årene, blant annet som følge av prisstigningen og uforutsigbarheten forårsaket av regjeringen.

Flere av de private barnehagene, især de små, sliter for eksempel med å rekruttere ansatte. Det er kanskje ikke så fristende å jobbe et sted der man risikerer å bli stemplet som «velferdsprofitør», et begrep som særlig regjeringens støtteparti, SV, liker å bruke.

Vi mener heller at private og ideelle barnehager er «velferdsinnovatører», og et godt og nødvendig supplement til det offentlige tilbudet. For oss spiller det ingen rolle om en barnehage er offentlig eller privat, så lenge barna trives og har det bra.

Som lokalpolitikere er vi derfor opptatt av å gjøre det vi kan for å gi våre private barnehager gode rammer og økt forutsigbarhet i en krevende tid.

Dette gjorde vi sist da kommunen skulle komme med innspill til regjeringens forslag til ny barnehagelov. I høringssvaret la vi vekt på at forslaget til nytt system for styring og finansering av private og ideelle barnehager skaper uforutsigbarhet – både for barnehagene, foreldrene og barna. Vi var særlig kritiske til forslagene om å gi kommunene mulighet til å redusere antallet plasser en privat barnehage er godkjent for hvert tiende år, og til å detaljstyre tilskuddet til de private barnehagene flere ganger i året.

Vi håper at flere kommuner har gitt lignende tilbakemeldinger, og at regjeringen velger å lytte til oss.

Videre har vi gjort grep for å bedre økonomien til de private barnehagene på Nesodden i form av to ekstraordinære tilskudd. Det første ble utbetalt høsten 2023, og det neste – på cirka én million – kommer i løpet av de neste ukene. Forhåpentligvis vil tilskuddet bidra til noe mer stabil økonomi for de private barnehagene, især de små – som trolig har det aller tøffest.

Høyre, Venstre, FrP, KrF og Pensjonistpartiet vil spille på lag med både de private og kommunale barnehagene i kommunen. Vi mener at mangfold er sunt og nødvendig, da det bidrar til nytenkning i sektoren og gir foreldrene valgfrihet.

Dette mangfoldet har kommunen et ansvar for å ivareta.

Skrevet av:

Tage Slind Jensen, varaordfører (H)

Randi Aalgaard, formannskapsmedlem og kommunestyrerepresentant (V)

Nils Arne Haldorsen, formannskapsmedlem og kommunestyrerepresentant (FrP)

Hanne Finanger, formannskapsmedlem og kommunestyrerepresentant (KrF)

Jon Erik Paulsberg, kommunestyrerepresentant (PP)