Flere trygge voksne i barnehagen

Våren 2018 vedtok Stortinget en minstenorm for bemanning i barnehagene (antall voksne per barn). I revidert nasjonalbudsjett ble Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti enig om å bevilge 100 millioner kroner til dette. I år fordeler vi nærmere 260 millioner kroner.

5,3 millioner kroner ekstra

Torbjørn Sætre (H), Anne Berit Smørås (V), Henning Korsmoe (KrF) og John Brungot (FrP) besøkte i dag Bergerkollektivet Barnehageog styrer Kristoffer Elmenhorst Johansen for å fortelle om nyheten fra regjeringen om ekstraordinært tilskudd til små private barnehager. Tilskuddet på kr 593.000 per barnehage for 2019 gis som kompensasjon for merkostnadene ved innføring av bemanningsnorm.

– Barnehagen er både en trygg omsorgsarena og en arena for å lære gjennom lek. Det viktigste for god kvalitet i barnehagene er nok trygge voksne. Derfor er jeg glad for at Nesodden kommune har fått 5,3 millioner kroner til å ansette flere i barnehagene, forteller Sætre.

Sikrer mangfold

Regjeringen har strammet inn kravet til antall barnehagelærere og innført et minstekrav til bemanning i barnehagene. Dette er bra for barna, men kan være vanskelig for de minste barnehagene å få til. Derfor får de ekstra penger for å gjøre det enklere å oppfylle kravene.

– Nesodden kommune har mange private barnehager. De utgjør en viktig del av barnehagetilbudet og bidrar til et mangfold som gir foreldrene valgmuligheter når de skal velge en barnehageplass for barnet sitt. Det ekstraordinære tilskuddet til de minste barnehagene bidrar til å sikre dette mangfoldet.