Første skritt på veien mot gang- og sykkelsti mellom Fjellstrand og Alværn

– Tiden er overmoden for å gjøre strekningen mer trafikksikker, skriver innleggsforfatterne.

– Vi er glade for vedtaket som ble fattet i teknikk-, miljø- og planutvalget, skriver Cathrine Kjenner Forsland (Ap), Hanne Finanger (KrF) og Tage Slind Jensen (H). Foto: Anja Antonsen, Nesodden kommune.

8. mai vedtok et enstemmig teknikk-, miljø- og planutvalg å igangsette regulering av fylkesvei 157 Alværn-Bleksli. Det er et viktig steg på veien mot etableringen av den etterlengtede gang- og sykkelstien mellom Fjellstrand og Alværn.

Fjellstrand har av mange blitt beskrevet som en «øy på halvøya», da kretsen har mangelfulle forbindelser for gående og syklende til resten av Nesodden. Det er hverken gang- og sykkelsti sydover til Spro, østover til Torvet eller nordover til Alværn. Det er viktig for oss å knytte Fjellstrand tettere sammen med resten av Nesodden, og gjøre kommunen mer fremkommelig for gående og syklende.

I en ideell verden hadde vi etablert gang- og sykkelsti langs alle strekningene, men vi er nødt til å prioritere – både av hensyn til økonomien og administrasjonens ressursbruk. Mellom Ellingstad og Alværn gjenstår kun 1,9 kilometer uten gang- og sykkelsti, og prosjektet er svært etterlengtet.

Alle som har kjørt, gått eller syklet langs strekningen, vet at den er blant de skumlere på Nesodden. Den har flere skarpe svinger, dårlig sikt, høy fart og mangelfull belysning. Tiden er overmoden for å gjøre strekningen mer trafikksikker.

Det er derfor veldig bra at kommunen får regulert veien. Allikevel vil det ta tid å få etablert gang- og sykkelstien, ettersom det er Akershus fylkeskommune som eier veien og må finansiere utbyggingen. Strekket er imidlertid spilt inn som kommunens fremste prioritering i fylkets handlingsprogram for samferdsel. Når kommunen er ferdig med reguleringsarbeidet, vil det bli mer krevende for fylket å velge bort prosjektet vårt.

Vi mener derfor at det er grunn til å være optimistisk. Vi er glade for vedtaket som ble fattet i teknikk-, miljø- og planutvalget, og ser frem til å arbeide videre med prosjektet.

Skrevet av:

Cathrine Kjenner Forsland (ordfører, Ap)

Tage Slind Jensen (varaordfører, H)

Hanne Finanger (kommunestyrerepresentant og formannskapsmedlem, KrF)